کد خبر: 62837 A

۷۵ نمایش هر شب در تهران روی صحنه است/احتمال افزایش قیمت بلیت

۷۵ نمایش هر شب در تهران روی صحنه است/احتمال افزایش قیمت بلیت

نمایش ها معمولا با قیمت بلیت 40هزار تومانی و تا سقف بلیت 70هزار تومانی روی صحنه می‌روند. تنها «بانوی محبوب من» گلاب آدینه نمایشی 3ساعتی است که با بلیت 90هزار تومانی اجرا می‌شود...

ایران آرت: فهیمه پناه‌آذر  در همشهری نوشته است: با شروع آذرماه، سالن‌های نمایشی میزبان اجراهای جدید خود شدند. در 2سال گذشته بیشترین آسیب را گروه‌های نمایشی دیدند؛ گروه‌هایی که به‌واسطه اجراها و هزینه‌هایی که صرف تولید تئاتر می‌شود، مجبور به اجرای نمایش‌های خود بوده یا در انتظار بهتر‌شدن وضعیت بودند. تعطیلی پشت سر هم سالن‌های نمایشی بیشترین آسیب را به گروه‌ها و صاحبان تماشاخانه زد. اما حالا ورق برگشته و به‌نظر وضعیت گروه‌ها به ثبات رسیده است. در همین شب‌های پاییز 75گروه نمایشی اجرای خود را دارد و باید امیدوار بود که با ثبات وضعیت فعلی، شرایط گروه‌های نمایشی بهتر خواهد شد.


احتمال افزایش قیمت بلیت‌ها
نمایش‌هایی که در تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی اجرا می‌شوند معمولا با قیمت بلیت 40هزار تومانی و تا سقف بلیت 70هزار تومانی روی صحنه می‌روند. تنها «بانوی محبوب من» گلاب آدینه نمایشی 3ساعتی است که با بلیت 90هزار تومانی اجرا می‌شود. با توجه به بازگشت تماشاگران به سالن‌های نمایش، محمد عمروآبادی، یکی از مدیران سایت‌های فروش بلیت درباره وضعیت فروش‌ بلیت‌ها به همشهری می‌گوید: «با توجه به واکسیناسیون عموم مردم، 75اثر نمایشی در بخش‌های مختلف روی صحنه است. خوشبختانه با وضعیت پر از فراز و نشیبی که در اجرای نمایش‌ها داشتیم، این‌بار با روندی مواجهیم که تقریبا ثبات خود را دارد. بعد از 2سال سختی که داشتیم، شرایط فعلی دلگرم‌کننده است. اگر روند کنونی ادامه داشته باشد، استقبال‌ها بیشتر هم می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «گروه‌ها با حضور تماشاگران انگیزه پیدا کردند. اکثر تئاترها فروش خوبی دارند. با اینکه ظرفیت فروش نصف صندلی‌های سالن است، اما بلیت‌ها فروش خوبی دارند. امیدوارم اگر ملاحظات بهداشتی به درستی انجام شود و واکسیناسیون کامل شود، اجراهای دیگر را خواهیم داشت و فاصله زیادی تا بازگشت به شرایط قبل کرونا نداریم.»

وی همچنین‌ درباره افزایش قیمت بلیت گفت: اگر بخواهیم‌ نگاه منطقی داشته باشیم، باید وضعیت اقتصادی در مملکت را درنظر بگیریم. در یک شرایط خاص قرار داریم. نمی‌شود گفت تئاتر، سینما و موسیقی جزیره جدا‌ست. معاش همه به یکدیگر و به وضعیت حال بستگی دارد. باید بپذیریم تولید هنر مانند تولیدات دیگر هزینه‌هایی دارد. قیمت کالا و محصول هنری هم ناگزیر از افزایش است. همپای مسائل دیگر، قیمت‌ها افزایش زیادی نداشته است. با این حال تمام هنرمندان و خانواده‌هایشان هم در همین جامعه زندگی‌ می‌کنند. به‌نظرم افزایش 30 تا 40درصدی قیمت بلیت‌ها ضروری است؛ هر‌چند ما تعیین‌کننده نیستیم و تصمیم‌ را کسانی دیگر می‌گیرند.»

بلندگوها در اردوگاه

لیلی عاج، از اواخر آبان‌ماه «بابا آدم» را در سالن چهارسوی تئاترشهر روی صحنه دارد؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردانی که اجراهایش روی صحنه با استقبال تماشاگران روبه‌رو بوده است. عاج همیشه سوژه‌های خاصی را برای نوشتن نمایشنامه و کارگردانی درنظر دارد. این‌بار هم به سراغ پدران و مادرانی رفته که فرزندان خود را در قرارگاه اشرف گم کرده‌اند و هیچ ردی از فرزندان خود ندارند. عاج معتقد است که این انتظار بسیار رنج‌آور است و این نمایش نگاه انسانی دارد و اینکه ایدئولوژی انحرافی چه بر سر انسان‌ها می‌‌آورد. نمایشنامه «بابا آدم» توسط انتشارات نمایش منتشر شده است؛ موضوعی که عاج معتقد است قصه‌های فراوانی در دل این ماجرا وجود ندارد و وجه تمایزش قصه انسانی است که می‌تواند تماشاگران را درگیر خودش کند.
لیلی عاج، نمایشنامه‌نویس و کارگردان درباره «بابا آدم» می‌گوید: «ایده این نمایشنامه همیشه همراهم بود. خاطرم است زمانی که کودک بودیم، با توجه به زندگی‌‌مان در گیلان‌غرب شاهد اتفاقاتی بودیم. ایده اولیه از همین نگرانی شکل گرفت و همچنان با من بود تا اینکه فرصت نوشتن نمایشنامه را پیدا کردم.» 
کارگردان «روزمرگی» از نگارش این نمایشنامه‌ می‌گوید: «از طرف انتشارات نمایش دعوت شدم؛ صحبت‌هایی از نگارش نمایشنامه با موضوع تاریخ معاصر شد و تصمیم بر این شد تا «بابا آدم» را بنویسم. نمایشنامه براساس مستندات نوشته شده؛ خانواده‌هایی که 20سال بیشتر است که بچه‌های خود را ندیده‌اند و منتظر دیدار آنها هستند. فرزندانی که زنده هستند؛ انگار مرده‌اند. زندانی هستند اما در اصل در زندان نیستند. این خودش یک بلاتکلیفی است و یک دوری دردناک که خیلی از خانواده‌ها درگیرش شده‌اند.» 
عاج در توضیح بیشتر از نگاهش‌ و این که داستان درباره گروهک منافقین است، می‌گوید: یک ایدئولوژی انحرافی باعث می‌شود‌ انسان‌ها چه سرنوشت بدی پیدا کنند و علاوه بر آن، گروهی از مردمان را درگیر می‌کند؛ افرادی که زندگی عادی و ساده خود را دارند. وی نمایش «بابا آدم» را جنگ بلندگوها می‌نامد؛ بلندگوهایی که در طول نمایش صداها را به گوش تماشاگران می‌رساند.
وی از استقبال تماشاگران می‌گوید: «نزدیک به 4روز نمایش را روی صحنه داریم. با توجه به فروش 50درصدی بلیت‌ها نمی‌توان گفت‌ وضعیت فوق‌العاده‌ای است اما نسبت به وضعیت امروز قابل توجه است. تماشاگران کم‌کم به سالن‌های نمایش بر‌می‌گردند.»


یکی از نمایش‌هایی که قرار است در مهرگان روی صحنه برود، «ماشین‌نشین‌ها» کار علی خودسیانی است. اصغر فرهادی 28سال پیش با نمایش ماشین‌نشین‌ها پا به عرصه هنر گذاشت. بعد از 28سال، نویسنده ماشین‌نشین‌ها با 2بازیگر جوان دوباره این نمایش را به اجرا می‌برد.

خودسیانی از ‌12آذر این نمایش را روی صحنه می‌آورد. کنسرت - نمایش «دوازده» هم از چهارم آذر اجرای خود را در مهرگان شروع می‌کند. در همین تماشاخانه، «خدای کشتار» یاسمینا رضا با کارگردانی سیده‌سحر طباطبایی‌نیا اجرای خود را از 17آذر آغاز می‌کند.

سالن اصلی مولوی هم از اول آذر «کریم» را روی صحنه دارد. محمود کریمی این نمایش را نزدیک به 20روز اجرا می‌کند. تا 30آذر در تالار کوچک مولوی هم نمایش «سنتز» اجرا می‌شود.

«سوتیراس» شایان قنادزاده که اجرای خود را 25آبان در شهرزاد آغاز کرده، تا 17آذر اجرایش ادامه دارد.

نمایش «هاری» به کارگردانی افشین زمانی از سوم آذر اجرای خود را در شهرزاد آغاز می‌کند.

«تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک» از دیگر نمایش‌هایی است که به کارگردانی تینو صالحی از دوم آذر اجرایش را شروع می‌کند.

لیلی عاج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین