کد خبر: 63176 A

بودجه نمایش نباید از ۴۰ میلیارد کم تر باشد/ بودجه حقوق کارمندان از بودجه تئاتر جدا شود/ غولی به نام مالیات

بودجه نمایش نباید از ۴۰ میلیارد کم تر باشد/ بودجه حقوق کارمندان از بودجه تئاتر جدا شود/ غولی به نام مالیات

مدیر مرکز هنرهای نمایشی امیدوار است که بودجه امسال بتواند افزایش قابل‌توجهی داشته باشد تا مشکلات مالی تئاتر کشور حل شود.

ایران آرت:  فهیمه پناه آذر در همشهری نوشت: با توجه به بودجه مرکز هنرهای نمایشی و مشکلات مالی که در طول این سال‌ها داشته است، مدیر مرکز هنرهای نمایشی امیدوار است که بودجه امسال بتواند افزایش قابل‌توجهی داشته باشد تا مشکلات مالی تئاتر کشور حل شود.
 قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره وضعیت بودجه تئاتر همچنین با ارائه یک پیشنهاد برای بهتر شدن وضعیت مالی تئاتر کشور می‌گوید: «آنچه در قانون و بودجه می‌آید به مرکز هنرهای نمایشی اختصاص داده نمی‌شود و بودجه کل در حوزه تئاتر ایران در محدوده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه می‌شود. امیدوارم زمانی برسد که دولت بپذیرد بودجه‌ای که صرف بخشی از نیروی انسانی می‌شود را جدا و از تخصیص آن صرف‌نظر کند که اگر این کار در ارشاد صورت بگیرد، مشکلات مالی تئاتر به شکل کامل حل می‌شود.»
وی درباره این پیشنهاد توضیح بیشتر می‌دهد: «ردیف بودجه‌ای وجود دارد که به نیروهای وابسته در تئاتر کمک می‌شود. اگر این بودجه در دل فصل یک قرار داده شود و بودجه به شکل کامل به هنرمندان اختصاص پیدا کند، مطمئن هستم که وضعیت مالی تئاتر کشور بسیار خوب خواهد شد. درباره این موضوع با وزیر اسبق و آقای اسماعیلی، وزیر ارشاد صحبت کرده‌ام که اگر ارشاد بتواند بودجه تئاتر و نیروی انسانی را جدا کند، به نفع گروه‌های نمایشی کشور خواهد بود و امیدوارم روزی این موضوع به مرحله اجرا برسد.»

بودجه تئاتر:  کمتر از 40میلیارد نباشد

به‌گفته آشنا، سال گذشته (1399) کف بودجه تئاتر 18میلیارد و سقف بودجه 24میلیارد تومان بوده که مرکز توانسته این بودجه را به 34میلیارد تومان برساند.

وی ادامه می‌دهد: «با این روند تا پایان سال مالی تمام تعهداتی که داریم را پرداخت کرده‌ایم. تا به امروز براساس دستور وزیر ارشاد و دستوراتی که وزیر اسبق داده مشکلی نداشتیم، اما اصل ماجرا، پایان سال است؛ چراکه هم جشنواره تئاتر فجر را داریم و هم تئاتر کودک و نوجوان و در سال جدید هم اجراهای بهاری را خواهیم داشت و این در حالی است که شروع مالی خرداد 1401 خواهد بود و اگر کمکی صورت بگیرد و ما ذخیره مالی داشته باشیم می‌توانیم در طول سال به‌خوبی کار کنیم و مقروض نشویم.»

آشنا پیش‌بینی می‌کند که با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها بودجه امسال تئاتر نباید کمتر از 40میلیارد تومان باشد تا بتوان کارها و برنامه‌های روتین تولید و اجرا را برای سال آینده داشته باشیم.

غولی به‌نام مالیات در تئاتر


نکته دیگری که مدیر مرکز هنرهای نمایشی به آن اشاره می‌کند، پرداخت مالیاتی است که در اصل نباید توسط انجمن هنرهای نمایشی پرداخت شود. وی در این باره می‌گوید: «انجمن هنرهای نمایشی یک ابربدهی به سازمان مالیات داشت. این رقم صادر شده 27میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های چندین ماهه آن را به 8میلیارد تومان رساندیم و با پیگیری توانستیم از عفو 80درصدی 8میلیارد تومان هم برخوردار شویم. امیدوارم مسئله مالیات هم حل شود که شاهد پرداخت هزینه‌ها نباشیم و تمرکز روی تئاتر، تولید و اجرا در کشور باشد.»

 

بودجه اداره کل هنرهای نمایشی قادر آشنا بودجه هنر در سال ۱۴۰۱
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین