کد خبر: 63443 A

از نمایشنامه های ایرانی می ترسند؟/ این ۱۰ نمایش تازه شروع می شود همه با نمایشنامه های خارجی!/ تارانتینو هم هست

از  نمایشنامه های ایرانی می ترسند؟/ این ۱۰ نمایش تازه شروع می شود همه با نمایشنامه های خارجی!/ تارانتینو هم هست

هفته سوم دی تماشاخانه های پایتخت حسابی نو نوار می شوند

ایران آرت: همشهری نوشت: تماشاخانه‌های پایتخت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) اجرایی ندارند و از هفته سوم نمایش‌های جدید میهمان تالارهای نمایشی می‌شوند. در هفته سوم دی‌ماه هم نمایش‌های جدید اجراهای خود را آغاز می‌کنند. تمرکز کارگردان استفاده از متون خارجی است.

دو نمایش مناسبتی در تئاترشهر

در سالن‌های مجموعه تئاترشهر، «احتمالات» در چهارسو، «پنگوئن‌های افسرده» در قشقایی و «لیلیت » در سایه سه روز پایانی هفته اجرایی ندارند و اما نمایش‌های «تا اشکستان» به کارگردانی حمید حراء در تالار اصلی و «تملیخا» به کارگردانی بابک پرهام در کارگاه نمایش روزهای پانزدهم و شانزدهم دی میزبان مخاطبان تئاتر خواهند بود. «تا اشکستان» که به مناسبت ایام فاطمیه در تالار اصلی تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار گرفته روزهای چهارشنبه پانزدهم و پنجشنبه شانزدهم دی در 2نوبت 16 و 19 روی صحنه می‌رود.

اجرای همزمان با آنلاین آقاخانی

نمایش «سه‌گانه پاریسی» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی هم همزمان با اجرای صحنه‌ای به‌صورت آنلاین هم از پلتفرم آپارات پخش می‌شود. جدیدترین اجرای ایوب آقاخانی روزهای ۱۳، ۱۴، ۱۶و ۱۷ دی‌ماه، ساعت۲۰، همزمان با اجرای صحنه‌ای، برای نخستین‌بار به‌صورت آنلاین و مجازی از سایت آپارات پخش می‌شود. محمد معتضدی و سمن قناد ۲بازیگر نمایش «آخرین قطره از نیمه‌ پر لیوان» به نویسندگی و کارگردانی آرش واحدی هم از هفته‌ آینده ۲۰دی ‌ساعت۲۰ در تماشاخانه‌ انتظامی روی صحنه خواهند رفت.

«سگ‌های انباری» نوشته کوئنتین تارانتینو به کارگردانی مهدی اشرافی از ۱۳دی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در همین تماشاخانه «جسدهای پستی» نوشته داریو فو به کارگردانی محمد محب‌الهی از ۱۳دی ماه ساعت۲۱:۱۵ در سالن صنوبر اجرایش را شروع می‌کند.

میکائیل شهرستانی با 3اجرا

میکائیل شهرستانی روزهای پرکاری در مهرگان دارد. «شاعر» به طراحی و کارگردانی میکائیل شهرستانی، هر روز ساعت18:30 در سالن2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

همچنین «پیش از صبحانه» به طراحی و کارگردانی میکائیل شهرستانی، نویسندگی یوجین ‌اونیل که از ترجمه‌های صادق چوبک است، هر روز ساعت17:30 در سالن2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود. «اسم» به نویسندگی الکساندر دولاپتولیر و ماتیو ‌دولاپورت، کارگردانی شیرین ‌فرخنده‌‌نژاد و طراحی میکائیل شهرستانی نیز هر روز ساعت20 در سالن2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

اشکان خطیبی و اجرای 2نمایش

2نمایش «پزشک نازنین» و «چخوف‌خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اشکان خطیبی که در اسفند۹۸ همزمان با نخستین تعطیلی کرونا متوقف شد، پس از 4سال آموزش و تمرین، از تاریخ ۱۴بهمن اجرای خود را آغاز خواهند کرد.

«پزشک نازنین» براساس نمایشنامه‌ نیل سایمون، برای سومین‌بار است که توسط او و هنرجویانش روی صحنه می‌رود. همچنین «چخوف‌خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» براساس نمایشنامه‌هایی از مایکل فرین، ترجمه شهرام زرگر، برای دومین‌بار است که با هنرجویان او روی صحنه خواهد رفت. هر دو نمایش از ۱۴بهمن و یک‌روزدرمیان در سپند روی صحنه می‌روند.

نمایش اسپانیایی در تماشاخانه مشایخی

«نمایش اسپانیایی» سومین نمایشی است که طی سال‌جاری با کارگردانی شاهین چگینی و با بازی دانشجویان تئاتر در تماشاخانه مشایخی به صحنه می‌رود. یاسمینا رضا نمایشنامه «نمایش اسپانیایی» را نوشته است. «نمایش اسپانیایی»، از دوشنبه ۱۳دی۱۴۰۰، ساعت۱۸ در تماشاخانه جمشید مشایخی به روی صحنه می‌رود.

دن کیشوت در ایرانشهر

«دن کیشوت» براساس نمایشنامه میخائیل بولکاگف با طراحی و کارگردانی جواد مولانیا بعد از یک دوره اجرا در عمارت نوفل‌لوشاتو در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. این نمایشنامه نخستین‌بار در سال۱۹۳۵ میلادی به چاپ رسید. این اثر که اقتباسی نمایشی از رمان «دن کیشوت» به قلم نویسنده‌ اسپانیایی دن میگل د سروانتس ساودراست به نقد حکومت استالین می‌پردازد. این نمایش با تغییر بازیگران از 20دی اجرا می‌شود.

 «خاموشان» به یاد علی سلیمانی

تماشاخانه سنگلج هم این روزها میزبان «خاموشان» است که توسط خانواده زنده‌یاد علی سلیمانی، بازیگر و کارگردان فقید تئاتر روی صحنه می‌رود. سبا، دختر علی سلیمانی نویسنده این نمایشنامه است و همسر سلیمانی، سهیلا جوادی، کارگردانی این اثر نمایشی را برعهده دارد. این نمایش که به یاد علی سلیمانی روی صحنه است، در هفته پایانی اجرای خود در روزهای دوشنبه ۱۳ و سه‌شنبه ۱۴ و روز جمعه ۱۷ دی ماه در 2سانس ۱۷ و ۱۹ روی صحنه خواهد رفت. «خاموشان» روز جمعه ۱۷دی ماه اجرای خود را به پایان می‌رساند.

 

کوئنتین تارانتینو اشکان خطیبی ایوب آقاخانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین