کد خبر: 67912 A

تئاتر شهرزاد| پردیس تئاتر شهرزاد| قاسم جعفری

ادعای جنجالی خبرگزاری دولت درباره تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد| بازبینی‌ها و ممیزی‌های شورای نظارت یا مسافرت مدیر و تعمیرات سالن؟

ادعای جنجالی خبرگزاری دولت درباره تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد| بازبینی‌ها و ممیزی‌های شورای نظارت یا مسافرت مدیر و تعمیرات سالن؟

در حالی که مالک پردیس شهرزاد عملکرد شورای نظارت را دلیلی برای تعطیلی این پردیس عنوان کرده است، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، مدعی شد: پردیس شهرزاد به دلیل تعمیرات و البته مسافرت مدیریت پردیس به یک کشور اروپائی، به‌ناچار تعطیل شده است.

ایران آرت: ایرنا نوشت: اواخر اسفندماه سال گذشته، قاسم جعفری؛ مالک پردیس تئاتر شهرزاد در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد، از بازبینی‌ها و ممیزی‌های شورای نظارت گلایه کرده و عنوان می‌دارد که در صورت تداوم این روند، پردیس شهرزاد به‌عنوان نخستین و تنها پردیس خصوصی تئاتر کشور رو به تعطیلی می‌رود. این نامه البته در هیاهوی روزهای پایانی سال، چندان دیده نمی‌شود اما دوستداران هنر اصیل تئاتر، در کمال تعجب متوجه می‌شوند که این پردیس، از فروردین‌ماه فعالیتی نداشته و درواقع تهدید این کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان به واقعیت تبدیل شده است.

به نقل از ایرنا، در اینکه تئاتر از دیرباز، یک هنر مظلوم بوده، جای هیچ شکی نیست. هنر نمایش از زمان پهلوی دوم، همواره هنری مهجور بوده که هیچ‌گاه حمایتی درخور شان از آن صورت نگرفته است.

پردیس شهرزاد نیز در این بیش از ۵ سالی که از فعالیت آن می‌گذرد، نقش فراوانی در پویایی این هنر و شناسایی استعدادهای فراوان داشته است. طبیعتا وقتی حمایت چندانی از تئاتر صورت نمی‌گیرد، این وضعیت برای مراکز خصوصی تئاتر، شدیدتر بوده و سختی کار برای این بخش بیشتر می‌شود.

با این وجود اما آمارها، نشان از وضعیت مطلوب فعالیت در این پردیس دارد. خبرگزاری ایرنا بررسی‌هایی انجام داده که نشان می‌دهد این پردیس حداقل برای سال ۱۴۰۱، وضعیتی بسیار مطلوب‌تر از دیگر کانون‌های تئاتر کشور داشته است که این وضعیت، در تناقضی آشکار با نامه‌ای است که قاسم جعفری منتشر کرده و طی آن، بازبینی و ممیزی را دلیلی برای به تعطیلی کشاندن این مرکز عنوان کرده است.

بر پایه اطلاعاتی که ایرنا به دست آورده است، در سال ۱۴۰۱، برای ۴۳ اجرا، پروانه نمایش صادر شد. همچنین در طول سال گذشته، به ۱۴۷ مورد درخواست برای نمایشنامه‌خوانی ترتیب اثر داده شده که برای ۱۳۸ عنوان آن مجوز صادر شده است.

این روند برای سال جدید نیز امیدبخش بوده است به‌طوری‌که تعداد درخواست برای صدور مجوز، ۱۶ عنوان شامل ۱۴ متن جدید و ۲ نمایش تمدیدی بوده است.

در حوزه نمایشنامه‌خوانی نیز تعداد ۴ تقاضا برای سال جدید به ثبت رسیده است که هر ۴ تقاضا، با موافقت همراه بوده و مجوز آنها صادر شده است.

خبرگزاری رسمی دولت در ادامه نوشت: در چنین شرایطی که آمارها، همگی رونق اجراها در این پردیس مدرن را نشان می‌دهند، جای تعجب بسیاری است که چهره شناخته‌شده و باتجربه‌ای چون قاسم جعفری بخواهد اقدام به انتشار آن نامه کند و در آن نامه، دلیل رکود و تعطیلی احتمالی این پردیس را عملکرد شورای نظارت عنوان نماید. هر دلسوز تئاتری به خوبی می‌داند که در تمامی شب‌های سال، وضعیت هر کانون تئاتری هم که خوب نباشد، ۵ سالن پردیس شهرزاد با حجم بالایی از مخاطب، اجرای برنامه دارد و این پردیس توانسته به رقیبی قدرتمند برای مراکز دولتی تئاتر کشور تبدیل شود.

البته شنیده‌های غیررسمی خبرنگار ما حکایت از آن دارد که پردیس تئاتر شهرزاد نه به دلیل عملکرد شورای ارزیابی بلکه به دلایل دیگری، نخستین ماه امسال را در تعطیلی به سر برده است. طبق شنیده‌های ما، این پردیس به دلیل تعمیرات و البته مسافرت مدیریت پردیس به یک کشور اروپائی، به‌ناچار تعطیل شده است و به جز این مورد، دلیل دیگری وجود نداشته است که بخواهد موجب تعطیلی این پردیس محبوب شود.

به نقل از ایرنا، بنابراین نامه قاسم جعفری به وزیر ارشاد را باید بیش از هر چیز، درددل یک دلسوز هنر کشور تلقی کرد که در طول این سال‌ها، مصائب فراوانی را در مسیر تولید فیلم و سریال تحمل کرده است. اهالی تئاتر و دوستداران این هنر اصیل منتظر هستند تا با اتمام تعمیرات و بازگشت مدیر شهرزاد از مسافرت، درهای این پردیس به روی علاقمندان به هنر نمایش گشوده شود تا آمارهای به‌مراتب بهتری از اجراهای صحنه‌ای این پردیس، برای سال جاری به ثبت برسد.

پایان مطلب ایرنا

 

پردیس تئاتر شهرزاد قاسم جعفری تئاتر شهرزاد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین