کد خبر: 7073 A

«تئاتر باران» دام است/این ها باید شغلشان را عوض کنند/یعقوبی و کیخایی نامه تازه نوشتند

«تئاتر باران» دام است/این ها باید شغلشان را عوض کنند/یعقوبی و کیخایی نامه تازه نوشتند

پیرو نامه نگاری های اخیر محمد یعقوبی و تئاتر باران، و متعاقب آخرین جوابیه تئاتر باران، محمد یعقوبی و آیدا کیخایی نامه تند و تیزی نوشتند.

ایران آرت: بعد از جوابیه تئاتر باران به یادداشت انتقادی محمد یعقوبی، اکنون یعقوبی و آیدا کیخایی جواب آخرین نامه رسمی تئاتر باران را در روزنامه شرق منتشر کردند.

چند هفته پیش محمد یعقوبی در یادداشتی با عنوان «بزرگ‌ترین اشتباهم در سال ٩٥» در روزنامه «شرق» نوشت: «من محمد یعقوبی اعتراف می‌کنم بزرگ‌ترین اشتباه سال گذشته‌ام این بود که در سالن تئاتر باران نمایشم «ماه در آب» را به روی صحنه بردم. و بعد اجرای آیس‌لند به کارگردانی آیدا کیخایی اشتباه دیگر گروه ما بود. حقیقت این است که گمان نمی‌کردیم با مدیرانی تا این اندازه بدحساب در این سالن روبه‌رو خواهیم بود. چرا حالا پس از گذشت چند ماه صدایم درآمده؟ چون گمان می‌کردم درک‌شان باید کرد.»

28 خرداد، تئاتر باران در یادداشتی که در شرق منتشر کرد  ادعاهای مذکور در نامه یعقوبی را غلط توصیف کرد و نوشت: «جناب آقای یعقوبی‌ ای کاش این‌گونه نمی‌شد.‌ ای کاش اجازه می‌دادید اختلاف بین ما، بین ما بماند. همه انسان‌ها ممکن است در برخی امور با کارفرمایشان به اختلاف برخورد کنند. ولی راه‌های مدنی و به دور از طرح اتهامات بی‌اساس، وجود دارد برای حل این اختلافات. برای چند‌ هزار دلار عایدی لازم نبود این مسیر را تا به اینجا پیش بیایید.»

اکنون محمد یعقوبی در روزنامه شرق نوشته است:

همان‌طور که حدس می‌زدم مسئولان سالن تئاتر باران چندان باهوش و خویشتن‌‌دار نیستند و نتوانستند سکوت کنند تا من سکوت‌شان را به پشیمانی‌شان از ارتکاب خلاف تعبیر کنم. جوابیه آنان چاپ‌شده در روزنامه شرق مورخ ۲۸ خردادماه سند ارزنده‌ای است برای ما که با اتکا به آن بهتر بتوانیم پیگیر شکایت از آنان باشیم.

 خودشان هم می‌دانند که من یک هفته پیش از رسانه‌ای‌کردن یادداشتم به آنان نامه دادم و خلاف‌شان را متذکر شده و خواستم از ما عذرخواهی کنند که نکردند. نامه‌ام را برای آقای خیام وقارکاشانی، خانم فهیمه امن‌زاده و خانم ستاره اسکندری فرستادم پس کاش‌‌‌های مندرج در جوابیه مظلوم‌نمایی است.

 هرکس که زبان فارسی بداند با خواندن جوابیه تئاتر باران خواهد فهمید که من به آنان افترا نبسته‌ام چون خودشان هم در این جوابیه اقرار کرده‌اند قصد انتشار فیلم آیس‌لند را دارند که البته خلاف قرارداد ما با آنان است چون حق انتشار فیلم تئاتر در قرارداد ما با سالن تئاتر باران درج نشده است. در ضمن خوشحالم که اعلام کرده‌اند میلی به انتشار فیلم ماه در آب ندارند چون در آینده فقط برای پخش آیس‌لند ناگزیر خواهیم بود از مدیران این سالن در مراجع قضائی شکایت کنیم. گرچه امیدواریم کسی به آنان مشاوره حقوقی بدهد تا مرتکب چنین خلافی نشوند.

 پس همچنان اصرار می‌ورزم سالن تئاتر باران یک دام است و امیدوارانه می‌کوشم کاری کنم که دیگران هم در این دام نیفتند و امیدوارم کسانی که پیش از این چون ما در دام باران افتاده‌اند مانند من سکوت خود را بشکنند تا دست‌اندرکاران این سالن رویه خلاف خود را هم‌چنان در پیش نگیرند یا شغل‌شان را عوض کنند.

آیدا کیخایی نیز نوشته است:

١- قرارداد من به‌عنوان کارگردان با تئاتر باران برای اجرای نمایش آیس‌لند تا ١٧ بهمن ٩٥ بوده و بعد از آن هیچ تعهدی به آن سالن نداشته‌ و ندارم و هرکجای جهان و با هر بازیگر‌ی بعد از گرفتن اجازه از نویسنده و مترجم مجاز به اجراهای دوباره آن هستم.

٢- نمی‌دانستم که آمار دستمزدهایم را دارند ولی آمارشان اشتباه است.

٣- هیچ‌کجای قرارداد من به پخش فیلم از سوی کمپانی تئاتر باران اشاره‌ای نشده است و حق را قرارداد مشخص می‌کند.

٤- تیزرهایی که برای اجرای کانادا ساخته شد (مسلما باید دوباره ساخته می‌شد چون بازیگر کار عوض شده بود) تهیه‌کننده اجرای کانادا به سازنده تیزر دستمزد پرداخت کرد.

٥- هنوز شکایت ما از آقای‌ خیام وقار بابت نامه سراسر کذب به نویسنده باقی‌ست، ما سه‌ هزار و نهصد دلار آمریکا نگرفتیم و سیزده‌ میلیون‌تومانی که بعد از‌ هزاران اصرار ما از طرف کمپانی تئاتر باران پرداخت شد و مبلغ ذکرشده برای‌ نویسنده و مترجم با هم بوده است و نه‌فقط نویسنده.  

 

 

محمد یعقوبی آیدا کیخایی تئاتر باران آیس لند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین