کد خبر: 9974 A

اجرای "هملت" به سبک سیاه بازی

اجرای "هملت" به سبک سیاه بازی

حسن عظیمی از اجرای نمایش «هملت» با سبک و سیاق سیاه بازی خبر داد.

ایران آرت: حسن عظیمی در چهارمین روز جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، نمایش "هملت" را که خود نیز آن را نگاشته در تالار اصلی تئاتر محراب روی صحنه خواهد آورد. او که از پیشکسوتان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی است و این اثر نمایشی را در بخش تولیدات تازه این جشنواره اجرا خواهد کرد در گفت‌و گو با هنرآنلاین گفت: حدود 25 سال پیش در تئاتر نصر هر ماه دو نمایش را آماده اجرا می‌کردیم. روزی نمایش "هملت" شکسپیر را خواندم و تصمیم گرفتم آن را به سبک نمایش‌های سیاه بازی به صحنه آوردم.

او در ادامه افزود: در آن زمان مرحوم سعدی افشار در قید حیات بود و به ذهنم رسید تا نام "سعدی هملت می‌شود" را بر آن اثر بگذارم. 3 ماه نمایش را می‌خواندم اما در ارتباط با اینکه چگونه اثری با آن عظمت را تبدیل به نمایشی طنز و کمدی کنم، راهی پیدا نمی‌کردم. همزمان گروهی به منظور انتخاب اثری برای جشنواره فرانسه به تئاتر نصر آمدند و من نیز نمایش "بلورک و چشمه نوش" را روی صحنه داشتم. آن اثر برای جشنواره فرانسه انتخاب شد و سپس آن گروه متوجه شد که قصد دارم نمایش "هملت" شکسپیر را به صورت سیاه‌بازی نوشته و اجرا کنم. با اینکه هنوز این تصمیم به مرحله اجرا نرسیده بود، قرار بر این شد تا سه ماه بعد آن‌ها برای بازبینی "هملت" به تهران بیایند.

عظیمی با اشاره به اینکه در آن زمان راهی برای تبدیل هملت که یک شخصیت جهانی بود به مبارک نمایش‌های آئینی و سنتی پیدا نمی‌کردم، به هنرآنلاین گفت: ناگهان شبی با قسمتی از آن نمایشنامه معروف برخورد کردم که کلادیوس تهمت دیوانه‌گی به هملت می‌زند و از آنجا مسیر خود را یافتم. نگارش و تمرین‌های نمایش حدود 4 ماه به طول انجامید. این نمایش پس از اجرا در ایران، در جشنواره پائیزه فرانسه در تئاتر پیتربروک، 15 اجرا در اسپانیا، دو اجرا در تئاتر مردمی شهر لیون و همچنین برای پنجمین جشنواره جهانی شکسپیر در ارمنستان نیز انتخاب و اجرا شد.

این هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آئینی و سنتی با بیان اینکه مدیر هنری جشنواره پیتربروک این نمایش را هملتی متفاوت از دیگر آثار موجود عنوان کرد، گفت: اجرای این اثر در این دوره از جشنواره نسبت به اجرای آن در آن زمان تفاوت‌هایی دارد. بازیگران نمایش تغییر کرده‌اند و هر چند نمایشنامه همان خط و ربط را دنبال می‌کند اما با توجه به گذر زمان به روز شده است.

او با بیان اینکه نمایش "هملت" فضایی روحوضی دارد، عنوان کرد: مبارک در این اثر نمایشی همان هملت نمایش شکسپیر است. مشخصه اصلی نمایش‌های روحوضی این است که بارگاهی مجلل‌تر از بارگاه کیخسرو وجود ندارد. کرسی در آن می‌گذاشتند و مخملی بر آن می‌کشیدند. در این نمایش سعی کرده‌ام خط و ربط‌های نمایش روحوضی را حفظ کنم اما کمی ساده‌تر و امروزی‌تر.

حسن عظیمی در پایان با اشاره به اینکه موسیقی نمایش زنده اجرا خواهد شد، گفت: موسیقی‌های این نمایش از میان آثار بیش از نیم قرن گذشته نمایش‌های آئینی و سنتی انتخاب شده است. داوود داداشی نقش هملت را بازی می‌کند و غلام بابوته نقش کلادیوس و نقش هوراشیو را خود ایفا می‌کنم، احمد محرابی نقش مبارک را بازی می‌کند و دیگر بازیگران این نمایش فتح‌اله طاهری، ستوده حیدری و هما مکرمی هستند.

نمایش "هملت" امروز دوشنبه 13 شهریور ماه ساعت 17 و 19 در تالار اصلی تئاتر محراب روی صحنه خواهد رفت.

 

نمایش هملت شکسپیر حسن عظیمی سیاه بازی نمایش روحوضی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین