کد خبر: 19348 A

اتهام سرقت هنری به محسن نامجو توسط یک خواننده

اتهام سرقت هنری به محسن نامجو توسط یک خواننده

خواننده موسیقی لری گفت: آقای نامجو کارهای مرا به‌طور مستقیم استفاده می‌کند اما بعد می‌گوید این‌ها را از یک روستایی شنیده‌ام و خودم این‌ها را پیدا کردم.

ایران آرت: ایرج رحمانپور، خواننده، نوازنده و ترانه‌سرای کهنه‌کار موسیقی لری است که در میان اقوام دیگر هم شناخته شده است. این خواننده روز جمعه 7 اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که به همین مناسب با روزنامه صبا گفت‌وگویی انجام داده است ولی این گفت‌وگو صرفاً به موضوع اجرایش محدود نشده و رحمان‌پور صحبت‌هایی هم در مورد اجرای بدون اجازه آثارش توسط محسن نامجو انجام داده است. گزیده‌ای از صحبت‌های این خواننده را در ایران آرت بخوانید:

** بخش نخست کنسرتمان در تالار وحدت متشکل از قطعاتی در دستگاه ماهور است و بخش دوم دستگاه شور.

** وضعیت بی‌اخلاقی‌هایی که در موسیقی وجود دارد به ما اجازه نمی‌دهد آهنگی که هنوز منتشر نکرده‌ایم را بتوانیم در کنسرت بخوانیم چون به‌راحتی ضبطش کرده و می‌فروشند و سرنوشت قطعه به نابودی می‌رود.

** آقای نامجو کارهای مرا به‌طور مستقیم در قطعاتش استفاده می‌کند اما بعد در مصاحبه‌هایش می‌گوید من این‌ها را از یک روستایی شنیده‌ام و خودم این‌ها را پیدا کردم. 

** چون دوست قشقایی من آواز یک قطعه را خوانده بود، محسن نامجو نام آهنگی که بر اساس آن خواند را گذاشت «قشقایی» در حالی که آن ملودی اصلا قشقایی نبود و این برخاسته از ناآگاهی است. 

** یکی از کارشناسان بزرگی که به منطقه ما آمده بود و ما جشنواره هوره داشتیم گفتند چرا کسی که در حال خواندن آواز «هوره» است با شلوار و پیراهن این کار را می‌کند و چرا لباس محلی نپوشیده؟ خوب استاد علیزاده وقتی یک تصنیف متعلق به دوره قاجار را می‌نوازد مگر به سبک دوره مشروطه لباس می‌پوشد؟ معلوم است که خیر.

** موسیقی نواحی هم باید به‌روز شود و اگر غیر از این باشد موسیقی نواحی می‌میرد؛ نمی‌شود که فقط ما به‌شکل موزه‌ای به موسیقی نواحی نگاه کنیم، این موسیقی باید پویایی‌اش را حفظ کند.

محسن نامجو ایرج رحمانپور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین