کد خبر: 3315 A

گفت‌وگویی مفصل با اکبر گلپایگانی

گلپا: برای شجریان درمان وجود دارد/دخترانم دکترند

گلپا: برای شجریان درمان وجود دارد/دخترانم دکترند

قطعا سلیقه لطفی با علیزاده متفاوت است یا سلیقه کلهر با لطفی فرق دارد. بستگی دارد که هر یک چه معیاری را برای انتخاب مد نظر قرار دهند.

ایران‌آرت: شاید باورش سخت و حتی غیر ممکن باشد. حدود نیم قرن پیش مردی با صدای جادویی خود خیابان‌ها را خلوت می‌کرد.

آری، مردم در ساعات پخش برنامه «گل‌ها» درب مغازه‌ها را می‌بستند و خود را به خانه‌‌هایشان می‌رساندند تا صدای مرد حنجره طلایی را بشنوند. اکبر گلپایگانی، معروف به گلپا را می‌توان یکی از پدیده‌های بی‌نظیر موسیقی ایران دانست که به جرأت می‌توان گفت هیچ‌گاه تکرار نمی‌شود. شاگرد خلف استاد نورعلی خان برومند، سبکی نوین را در موسیقی ایرانی پایه گذاری کرد که شبیه به هیچ کس نبود. به عقیده بسیاری از اهالی فن، گلپا در کنار محمدرضا شجریان، قله‌های آواز ایران هستند که نمی‌توان از کنار نام آن‌ها به سادگی عبور کرد. تلفیق بی‌بدیل آواز و تصنیف توسط گلپا به خلق آثار ماندگاری انجامید که پس از گذشت نزدیک به پنجاه سال هنوز هم برای مردم ایران زمین جذاب است. در روزگاری که هیاهوی موسیقی پاپ و رپ، جوانان را به خود مشغول کرده، «من تو را آسان نیاوردم به دست»، «چرا مرغ امیدو از این خونه پروندی» و بسیاری از آثار ماندگار او می‌توانند برای لحظاتی شنونده را مسحور کنند. گلپا حدود یک ماه پیش تولد ۸۳ سالگی خود را جشن گرفت و البته قطعه‌ای نیز در این روز منتشر کرد تا دوستداران خود را پس از مدت‌ها غافلگیر کند. خواندن مصاحبه گلپا در عید نوروز ۱۳۹۵ می‌تواند تلخی‌های سال ۱۳۹۵ را تا حدی برایمان کم کند. گفت‌و‌گوی سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با مرد حنجره طلایی را در ادامه می‌خوانید.

 

* استاد، در حال حاضر چه می کنید؟ عید امسال برای مرد حنجره طلایی آواز چگونه می گذرد؟

من در حال حاضر درگیر سه آهنگ خودم هستم. یکی از آنها قطعه ای به نام «جوانی» بود که در تلگرام گذاشتیم و در سایت ها هم پخش شد. یکی از آنها «جوانیمو آسون گرفتی زندگی» بود که پخش شد. این کار خیلی با قدرت و با ارکستر قشنگ اجرا شده است. دومین کار «ساقی» از ساخته های آقای خرم است. من یک بار آن را «رومانس» خوانده ام و حالا دارم با ارکستر می خوانم. سومین کار هم آهنگ راز و نیاز با خدا یا همان ملاقات از ساخته های پازوکی است. من درگیر این سه کار هستم و باید آنها را تمام کنم. کمتر از ۱۰ روز دیگر باید این کارها را تمام کنیم و به شرکت هایی که با آنها قرارداد بسته ایم، تحویل بدهیم. به همین دلیل تمام کارهای غیر موسیقایی خود را به سال جدید موکول کرده ام. من هر روز به سر ضبط می روم. بچه ها دنبال من می آیند و من را به استودیو می برند. تمام کارهایم را به سال آینده انداخته ام. هر کسی که با من کاری دارد، می گویم برو بعد از عید بیا!

* دوستداران شما خوشحال می شوند وقتی بخوانند که خواننده محبوب شان در سن ۸۳ سالگی همچنان سر حال است…

می خواهم از همین جا به همه مردم ایران سلام کنم. امیدوارم سالی پر از شادی و برکت در انتظارشان باشد. متأسفانه در سالی که گذشت خبرهای بد کم نشنیدیم. بزرگان زیادی را از دست دادیم و اتفاقات تلخ بسیاری هم رخ داد که هر کدام از آنها قلبم را به درد آورد و من را اندوهگین کرد. امیدوارم سال ۱۳۹۶ با خبر خوش آغاز و با خاطره ای خوب تمام شود. شادابی من نیز به این دلیل است که سالم زندگی کرده ام. در این هشت دهه سعی کردم کارهایی انجام ندهم که به من ضرر وارد کند. این جان و تن هدیه خداوند به ماست. من همیشه مراقب بوده ام به هدیه خدا آسیب نزنم. من ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می شوم و نهایتا ساعت ۹٫۵ شب به رختخواب می روم.

* درباره نسل جوانی که وارد عرصه آواز شده و در این حوزه کار می کند چه نظری دارید؟
برخی از این ها با من کار می کنند. من برای این که بتوانم کارهای شان را تحلیل و درباره شان صحبت کنم باید به صورت دقیق آثار جدیدشان را گوش کنم. هیچ وقت به صورت «بزن در رویی» کار نمی کنم چون به نظر من این کار زشت است. به نظر من یک نفر باید زیر بغل جوان ها را بگیرد و کارشان را انجام بدهد. خوانندگانی که در حال حاضر می خوانند مانند آقای علیشاپور، آقای عقیلی و حتی حمیدرضا نوربخش و آقای جهاندار که پهلوی من کار می کنند، باید زیر بغل جوان ها را بگیرند. این ها آینده سازان مملکت هستند. باید به آنها تا جایی که می شود، کمک کرد.

اکبر گلپایگانی و محمدرضا شجریان

اکبر گلپایگانی و محمدرضا شجریان

* محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران در سالی که گذشت با بیماری دست و پنجه نرم کرد. رابطه شما با این هنرمند در طول این سال ها چگونه بوده است؟
آقای شجریان که رفیق عزیز خود ماست و از قدیم با ما کار می کرده و همکار ما بوده است. او خواننده بسیار خوبی است. آقای ایرج هم خواننده خوبی است. آقای عبدالوهاب شهیدی هم که هنوز زنده است. آقای محمودی خوانساری، جمال وفایی و … خواننده های تیر و بُرو در آواز ما بودند. به این ها باید اهمیت داد و برای شان ارج و قرب قائل شد. ممکن است مردم تصور کنند بین ما خوانندگان اختلاف است. من اصلا اختلاف و دلخوری را دوست ندارم. تمام این خواننده ها را مثل برادرم دوست دارم. ان شاءالله خداوند مریضی آقای شجریان را شفا بدهد و مطمئنم شفا هم می دهد. مسئله ای وجود ندارد. درمان این بیماری ها در دنیا در حال حل شدن است. دختران من و همسران آنها همگی دکتر هستند. ان شاءالله آقای شجریان زودتر خوب شود. او یک هنرمند است. باید این نکته را بگویم که هر کسی راه و طریق خود را دارد. یک خواننده می خواهد اول آهنگ تحریر بزند. خواننده دیگر می خواهد با شعر بخواند. خواننده دیگری می خواهد آهنگ «مرغ سحر» را بخواند، یکی دیگر می گوید من می خواهم «مرغ ساعت ۴ بعد از ظهر» را بخوانم! این ها سلیقه است. وگرنه تمام این خواننده ها صدای خوبی دارند.

* سلیقه شما به کدام یک از خواننده هایی که امروز مطرح هستند نزدیک تر است؟

خیلی از خواننده های جوانی هستند که برای خودشان یک شخصیتی دارند. من طرفدارشان هستم و کارهایشان را هم دوست دارم. آقای شجریان هم طرفداران خود را دارد و او را هم دوست دارم. ببینید سلیقه من شرط نیست. من یک فکری دارم و مطابق فکر خودم جلو می روم. دیگران هم طبیعتا نظرات مختص به خود را دارند. به طور مثال آقای علیزاده یا مرحوم لطفی که با آقای شجریان همکاری داشته اند، هر کدام سلیقه خود را دارند. قطعا سلیقه لطفی با علیزاده متفاوت است یا سلیقه کلهر با لطفی فرق دارد. بستگی دارد که هر یک چه معیاری را برای انتخاب مد نظر قرار دهند.

* در میان خوانندگان چه نسل گذشته و چه نسل امروزی، کدام یک شبیه تر به اکبر گلپا می خوانند؟

فکر می کنم این کار را بهتر از همه آقای جهاندار انجام می دهد. چون می تواند همه نکات را تقلید کند و کاملا شبیه بخواند. از او بپرسید چه کسی بیشتر از همه زحمت کشیده است؟ مهم این نیست که با یک آهنگ «مرغ سحر» یا «ربنا» و این موارد معروف شوید. ببینید با آواز چه کسی معروف شده است.

گلپا (عکس از فرهاد رحیمی)

گلپا (عکس از فرهاد رحیمی)

* طبیعتا مردم «مرد حنجره طلایی» را کسی فراموش نمی کند…

فکر می کنید آن زمان بر سر ما نمی زدند؟ همان زمان که من به دعوت پیرنیا، سرپرست برنامه «گل ها»، البته نه برای برنامه «گل های رنگارنگ» بلکه برای برنامه «گل های جاویدان» به رادیو رفتم تا آواز بخوانم، در راهرو با آقای مشیر همایون شهردار برخورد کردم که آن زمان رئیس موسیقی رادیو بود. او می دانست که من نزدیک به ۱۰ سال شاگرد نورعلی خان برومند بوده ام. همین آقای لطفی خدا بیامرز دو سال با من همشاگردی بود اما من ۹ سال و نیم شاگرد نورعلی خان بودم. مشیر همایون که من را در راهرو دید، گفت «گلپا جان کجا می روی؟»، گفتم «می روم برنامه گل های جاویدان برای آقای پیرنیا، آواز راست پنجگاه و نوا که خوانده نشده یا کمتر خوانده شده را بخوانم»، گفت «آقا برو پشت مُرده بخوان!»، گفتم «من؟!»، گفت «آره»، گفتم «چرا؟»، گفت «کسی دیگر آواز گوش نمی کند.»

* یعنی آن زمان چنین دیدگاهی وجود داشت؟

بله، البته هنوز من نخوانده بودم و صدایم را نشنیده بودند. همان موقع آقای ویگن آن جا بود. گفتم «آقای شهردار یک نمونه را به من بگویید.»، گفت «همین آقای ویگن را ببینید»، او یک کاری به نام «شاه داماد» خوانده بود؛ «لاله بکارید شاه داماد»، گفت «مردم این ها را می خواهند.» من آن جا پس گردنی را خوردم ولی به روی خودم نیاوردم. بعد رفتم با مرتضی خان محجوبی گوشه مثنوی شور را پیدا کردم؛ «مستم مستم ساقیا دستم بگیر/ تا نیفتادم ز پا دستم بگیر». همین آقا (مشیر همایون) تا زمانی که من نخوانده بودم، می گفت «برو پشت مُرده بخوان» اما وقتی که من خواندم و کار در حال تمام شدن بود، آمده بود در اتاق فرمان و از پشت شیشه نگاه می کرد. من آمدم بیرون، دیدم آقای مشیر همایون با آقای پیرنیا دارند گریه می کنند. پرسیدم «چه شده؟» گفت «ما چیزی که می خواستیم را پیدا کردیم.» یعنی من از طریق آواز زحمت کشیدم. بلافاصله هم من را تأیید کردند. الان هم کتاب من به تازگی چاپ شده است. همان طور که می دانید من پنج مدرک دکترا از پنج کشور مختلف دارم؛ فرانسه، مجارستان، رز طلایی از آکادمی صدای آمریکا و … دو مجسمه از من، یکی سنگی و دیگری برنزی ساخته شده است. نه دکترا و نه جوایز برایم اهمیتی ندارند. من تمام وجودم را در این کتاب گذاشته ام و نام آن را «گنجینه گلپا» نهاده ام که وزارت ارشاد دارد آن را با قیمت صد و پنجاه هزار تومان به فروش می رساند. جالب است که دو هزار نسخه کتاب اول تمام شده و کتاب به چاپ سوم رسیده است. این کتاب در روز دهم بهمن، تولد ۸۳ سالگی من منتشر شد. یک آهنگ هم که برای جشن تولدم خواندم؛ «جوانیمو آسون گرفتی زندگی زندگی/ تو با قیمت جون گرفتی زندگی زندگی».

* در کتاب خودتان چه ها نوشته اید؟

در این کتاب یک کلام از خودم ننوشته ام. نقل قول از صبا در آن نوشته شده که در مورد من چه گفته است. همچنین صحبت های نورعلی خان برومند، مرتضی خان محجوبی، حسن کسایی، جلیل شهناز، لطفی، خود شجریان و همه کسانی که دست اندر کار موسیقی هستند جمع آوری شده است. همه آنها در مورد من در این کتاب نوشته اند و نکته مهم این است که صداهای آنها نیز خوشبختانه موجود است. من به کسی که کتاب را تهیه می کرد، گفتم به این شرط اجازه می دهم کتاب را چاپ کنید که صداهای کسانی که راجع به من صحبت کردند را با سی دی بگذارید و در واقع کتاب گویا منتشر کنید تا اگر حرفی زدند، بگوییم این ها صدای خودتان است. گلپا راجع به خودش اصلا صحبتی نکرده است. این کتاب حدود سیصد و خرده ای صفحه دارد و می توانم بگویم محشر است.

* به هر حال اکثر کارشناسان و اهالی فن در موسیقی معتقد به صدای بی نظیر اکبر گلپایگانی هستند…

تمام صداهای من را آقای شاهین فرهت آنالیز کرده و گفته که در تاریخ موسیقی ایرانی چه نقشی داشته ام. من همیشه در صحبت هایم گفته ام که ما کارمان را انجام داده ایم. لطفی می گفت «وقتی گلپا آمد با (مست مستم) کاری کرد که مردم درب مغازه های خود را می بستند و ساعت ۹ و نیم شب به خانه می رفتند تا از طریق برنامه (گل های جاویدان) صدای گلپا را بشنوند.» من کارم را انجام داده ام. «بهرام مشرقی» هم می گفت «به جای این که به گلپا حسادت کنید و عقده های خود را خالی کنید، به این نکته توجه داشته باشید که او آمد و یک جاده خاکی را به اتوبان تبدیل کرد و گفت عوض این که از جاده خاکی عبور کنید، بیایید از اتوبان بروید. گلپا آوازی را درست کرد مثل خورشید و درخشید و رفت. به همه هم کمک می کند. از شاگردانش هم پول نمی گیرد، زیر بغل همه را هم گرفته است. شما هم بروید زیر بغل جوان ها را بگیرید بلکه چهار تا خواننده درست و حسابی پیدا شود.»

* زمانی مردم سال نو را با صدای جاودانه شما آغاز می کردند. اگر بنا باشد در سال ۱۳۹۶ نیز چنین اتفاقی رخ دهد، چه واکنشی نشان خواهید داد؟

گلپا (عکس از فرهاد رحیمی)

گلپا (عکس از فرهاد رحیمی)

بعید می دانم ذوق زده شوم و حس و حال ویژه ای پیدا کنم. ما دیگر در بخش انتهایی زندگی قرار داریم اما می خواهم بار دیگر تأکید کنم که باید جوانان این مرز و بوم را دریابیم. دیگر برای من جذابیتی ندارد که بخواهم برای پخش صدایم سر ذوق بیایم. بارها گفته ام بیایید برنامه ای بسازید و شرایطی فراهم کنید که جوانان علاقه مند و مستعد بیایند خودشان را نشان دهند. مگر ما چه گونه وارد موسیقی شدیم؟ اگر برنامه «گل ها» نبود شاید هیچ گاه ما نیز فرصت پیدا نمی کردیم توانایی های خود را اثبات کنیم. البته یک صحبت هم با جوان ها دارم. آنها نباید به طور مثال فقط به ردیف تکیه کنند و در جا بزنند. من کاری در گوشه «خجسته» دارم که بسیاری از ردیف خوان ها حتی نمی توانند گوشه آن را تشخیص دهند. ما سعی می کردیم به تمامی گوشه های موسیقی سرک بکشیم. همان زمان خیلی ها با من و شیوه آوازم مخالفت می کردند. نمی خواستند بپذیرند که من توانسته ام توجه مردم را با شیوه ای که پیش از آن متداول نبوده، جلب کنم. الان خیلی از جوان ها می آیند یک ردیف جلوی خود می گذارند و می خواهند عین آن بزنند و بخوانند. در حالی که من با وجود مطالعه و آموزش فراوان به بداهه خوانی هم می پرداختم. شاید باورش سخت باشد اما گاهی حتی تا آخرین لحظه مشخص نبود که قرار است چه شعری را بخوانم! من معتقدم موسیقی را نمی توان در یک قالب قرار داد و گفت همه باید از روی این قالب بخوانند. بسیاری اعتقاد دارند خواننده دقیقا باید آن چه نوازنده و آهنگساز می گوید را بخواند اما من می گویم آواز خواننده است که مسیر نوازنده را مشخص می کند. با مرحوم همایون خرم دو کار دارم که همان جا گفته ام «تو بزن تا من بخوانم!» اگر مردم به شنیدن صدای من تمایل داشتند به این خاطر بود که با نحوه اجرای آواز سعی می کردم شعر را در جان و دل شان تزریق کنم.

* شما در دوران جوانی اهل مطالعه هم بودید؟

اگر نبودم که کتاب چاپ نمی کردم. از من ۴۹ جلد کتاب در داخل و خارج ایران چاپ شده است. نمونه های این کتاب ها موجود است.

* فکر می کنید چرا مردم ما کمتر این موارد را در خصوص شما می دانند؟

من کارم را همان طور که به من گفتند، انجام دادم. به من گفتند «برو پشت مُرده بخوان» ولی من گفتم «نه، من پشت مُرده نمی خوانم.» من روی هیچ یک از آوازهایم «دل ای دل ای» نکرده ام و همه را با شعر شروع کرده ام؛ «ما رند و خراباتی و دیوانه و مستیم»، «پیش ما سوختگان مسجد و میخانه یکی است» و … همه آوازهایم با شعر شروع شده اند. چون آن «دل ای دل ای» و «امان امان» را نوازنده ها زنده اند. هم چهار مضرابش و هم رِنگش را نواخته اند و حالا منتظر هستند خواننده بخواند. مهم این است که خواننده چه بخواند و چه شعری را آواز کند. ما آمدیم این کارها را کردیم. می خواهم بگویم برای من اثری ندارد که بگویند گلپا چه کرد و چه نکرد. در خارج مجسمه من را می سازند و راجع به من صحبت می کنند.

* به هر حال جوانان نسل امروز باید بدانند چه گوهرهایی در این موسیقی وجود داشته اند…

مهم این است که زیر بغل جوانان را بگیریم. موسیقی که دیگر رفت و تمام شد. من به شما بگویم که موسیقی به شکل «گل ها» دیگر به وجود نمی آید چون آن زمان مسئله پول مطرح نبود. عین ورزش فوتبال می ماند. بازیکن در یک باشگاه بازی می کند و زمانی که صد تومان به او بیشتر می دهند، به باشگاه دیگری می رود. نه، آن زمان همه می زدند تا به جایی برسند و به برنامه «گل های جاویدان» راه پیدا کنند چون آقای پیرنیا به راحتی به کسی اجازه اجرای آواز نمی داد. مگر این که کسی یک چیزی در برنامه «گل ها» یا «رنگارنگ» رو کند. مسئله «عشق» و «محبت» بود. قاطی نکردن هنر با سیاست بزرگترین مسئله بود. چون اگر این اتفاق بیفتد و هنر با سیاست قاطی شود، دیگر همه چیز تمام است و باید رهایش کنید.

استاد گلپا

 

* اما بسیاری از کسانی که مردم از آنها به عنوان الگو یاد می کنند، هنر را با سیاست قاطی کرده اند و حتی از احساسات مردم سوءاستفاده نموده اند…

هنر متعلق به خداست. خود خدا عشق را به وجود آورده و این صدا را به من داده، خود خدا هم گفته برای من بخوان. به قول آقای جلیل شهناز که حرف خوبی می زد و می گفت «خدا گلپا را برای عشق خودش به وجود آورده است.» من هم برای خدا خوانده ام چون عاشق خدا هستم. ما باید به دنبال جوان ها باشیم و آنها را پیدا کنیم. پرویز یاحقی، فرهنگ شریف و جلیل شهناز هم روزی جوان بودند و باید مانند آنها را بیابیم اما محیط به گونه ای است که آدم از کارهایی که انجام می شود، خنده اش می گیرد. به طور مثال من یک روز صبح که داشتم ورزش می کردم، به رادیو گوش می دادم که خواننده می خواند «کارد سلاخ به دلم آخ به دلم آخ به دلم آخ!» آخر این شعر است؟ این موسیقی است؟ متأسفانه از این دست موارد زیاد است. ما باید به دنبال شعرهای فاخر برویم. باید سعدی، حافظ و مولانا را دریابیم. آیا این بزرگان هیچ وقت خودشان را دکتر خطاب کردند؟! نه، آنها سعدی، حافظ و مولانا بودند. الان طرف نمی تواند دو مضراب دست بگیرد و کوک سنتور را نمی داند، بعد به خودش می گوید دکتر! اجازه بدهید بگوید. ایرادی ندارد.

* شما از کتاب و مطالعه صحبت کردید. کتاب هایی که می خواندید بیشتر در چه زمینه هایی بودن

 

محمدرضا شجریان گلپا اکبر گلپایگانی
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    امیدوارم حرفهای جناب گلپا در مورد شجریان از روی حسادت و کینه و دشمنی نباشد

  • ناشناس
    پاسخ

    اقای شجریان در چه موردی از استاد گلپا بالاتر است که استاد گلپا به شجریان بخواهد حسادت کند چه از لحاظ سواد موسیقیایی و چه از لحاظ خلاقیت و چه از لحاظ رسایی و زیبایی صدا هیچ یک از اواز خوان ها ی موسیقی نمی توانند با گلپا رقابت کنند بقول علیرضا افتخاری که خود شاگرد شجریان بوده در مورد استاد گلپا می گوید : استاد گلپایگانی در جایگاهی از موسیقی قرار دارند که دست هیچ یک از اساتید به ان جایگاه نخواهد رسید این نقل قولی کوتاه بود از علیرضا افتخاری یادمان نرود گلپا یک پدیده است یک نابغه است این موضوع را خواننده های بزرگ جهان فهمیده اند و قبول دارند ولی ما ایرانی ها اطلاعات کمی از گلپا و ایرج داریم در اینده همه چیز مشخص خواهد شد انشالله

    • ناشناس

      درود نمیدانم چقدر از موسیقی و بویژه آواز میدانید.اینجانب که 30 سال است آواز کار می کنم جرات نمی کنم مانند شما نظربدهم و دیگران را با هم مقایسه کنم یک چیز را فهمیده ام مانند شجریان چه از لحاظ تسلط و فن آواز و چه از لحاظ صدا چه از دیدگاه شخصیتی خواننده ای ندیده ام. بهتر است نظر استادان دیگر را هم در مورد ایشان جویا شوید مانند دکتر حسین عمومی خدا بیامرز. متاسفانه گلپا خیلی خودستایی می کند وخواهان شهرت است و این موضوع را استاد برومند خوب فهمیده بود که اجازه نمیداد در برنامه گلها ظاهر شود چون از میزان سواد موسیقیایی گلپا بخوبی آگاه بود و میدانست گلپا هنوز از لحاظ سواد آوازی آمادگی حضور در چنین برنامه وزینی را ندارد. شما آوازهایش را ببینید که همه تکراری هستند و بویژه پس از طرد شدن از سوی برومند بسیار در جا زد. ولی آوازهای شجریان را بویژه پس از آشنایی با استادان برومند وپایور گوش کنید هیچکدام مانند دیگری نیستند. از سویی همیشه احترام پیشکسوتان و استادان دیگر را نگه داشته است. استادم که با شجریان و شهیدی شاگرد مهرتاش بوده است می گفت شهیدی و منتشری و شجریان شاگردان ارشد بودند و پیش استاد مهرتاش می نشستند و بقیه هم مانند کلاسهای مدرسه روبروی آنها. استادم تاکید داشت که با آنکه شجریان بسیار فنی و خوب می خواند ولی به احترام شهیدی هیچگاه با حضور شهیدی در کلاس نمی خواند حال مقلیسه کنید این را با دیدگاههای گلپا در باره استادش برومند! با این همه اینها سرمایه های موسیقی آوازی ما هستند که شلید مانندشان مانند شاعران برجسته ما دیگر نیاید. کاش گلپا یک کمی ملاحظه حال و روز خراب آواز ایرانی را میکرد. نیازی به کوبیدن دیگران نیست وقتی که به اندازه کافی معروفیت داری. کیست که گلپا را نشناسد به هر حال ایشان زحمت بسیاری برای آواز ایرانی کشیده است ولی هر کسی جایگاه خودش را دارد و گلپا هم باید اینرا بفهمد.

  • ناشناس
    پاسخ

    'گلپایگانی بر قله موسیقیست.بر دلها حکومت میکند و محبوبیتش تابع زمان نیست.

    • ناشناس

      خود استاد گلپا گفتند که هر کسی یک سلیقه و معیاری داره اون یه عده از انسان های با شعور و با فرهنگ دارن باهم بحث میکنن که شجریان بهتره یا گلپا

  • امین
    پاسخ

    گلپا گلپا هست وهمیشه گلپا باقی خواهد ماند البته اگر چشمها را بشوییم و نظر پاک کنیم

  • احمد
    پاسخ

    باسلام.صدا استاد گلپا محشره واقعا.واقعا باید قدره این نعمت رو بدونیم.

  • احمد
    پاسخ

    باسلام.صدای استاد گلپاواقعا حرف نداره.خدایی من به صداهای این سه اساتیدگلپا ایرج شجریان زیاد گوش دادم اما صدایه استاد گلپا ی چیزه دیگس.زنده باد استاد گلپا

  • ناشناس
    پاسخ

    سلام. درود بر ايرج وگلپا وشجريان. ايكاش تواين سالهاى اخير. مخصوصا زمانيكه هرسه استادجوانتر بودن. دعوت ميشدن به تلويزيون برنامه زنده ميخواندندو مردم حالشو ميبردن. بعد برنامه استعداديابى جوانان تشكيل ميدادن. اين سه استاد بى بديل انتخاب ميكردن واز استعدادهايى كه در شهرها وروستاها كارگرى ويا.........براشون آهنگ ساخته ميشد وميخواندند بعد ميديديد چه كسانى داريم باصداهاى عالى كه عمرشون به بطالت گذشته وميگذره.با آرزوى سلامتى براى اين سه اسطوره موسيقى ايرانمون.

  • حسين صفرخواه
    پاسخ

    سلام. به نظر اين حقير دراين شرايط بياييم فقط براى همديگه. مخصوصا اين سه استاد بى بديل موسيقيمون ايرج. گلپا. شجريان وديگران دعا كنيم. برأى سلامتى جناب شجريان دعا كنيم. اصلا بنده درشأن استاد بزرگ گلپا نميبينم كه درمورد آقاى شجريان از روى حسادت و غرض ورزى صحبت كرده باشند وانشاالله كه اينطور نبوده. فقط نظر شخصيمو بگم. ايكاش درسالهاى گذشته ازوجود سه استاد بى بديل استفاده شده بود. به هرحال هرخواننده اى طرفداران خاص خودشون رو دارند. بياييم قدرشونو بدونيم. كه با اين صداها زندگى كرديم. بيا تا قدر يكديگر بدانيم. كه تا ناگه زيكديگرنمانيم.

  • حسين صفرخواه
    پاسخ

    باسلام به ايران. به موسيقيدانانمون. به موسيقيخواهانمون. وسلام برشما خواننده عزيز ومحترم. عزيزان شماهايى كه نظراتتون بسيار محترم است. شمارو به شرافتتون. موسيقى مارو كه ازبين بردن. ماديگه چيزى بنام موسيقى اصيل ايرانى نداريم. ما بجز يكعده معدود وانگشت شمار خواننده خوب ديگه ندارم. واگر هم داريم بهشون ميدان داده نميشود. بقولى. افسوس كه مردمان دانا رفتند. شيرين سخنان مجلس آرا رفتند. مثلا يكجا خوندم آقاى فلان در حدود يكسال نميدونم چارصد. ياپانصد. كنسرت داده. اين براى امثال اساتيدى مانند شجريان. گلپا. ايرج. وغيره درد نيست كه بايگانى شده اند. اونها انقدر درد دارن كه ما با مقايسه كردنشون به دردهاشون اضافه كنيم. ببينيد اگر اين سه بزرگواران دراين عرصه فعاليت نميكردن. ماالان چيزى بنام موسيقى اصيل نداشتيم. پس به نظر اين حقير الان موقع مقايسه اينها باهم نيست. يكى ازديگرى استادتر وبهتر وبنامتر. الان ما اومديم ميگيم. آرنولد ميزنه. يا راكى. بروسلى ميزد ياجكى چان. يا مثلا شبهاى برره خوب بود يا ليسانسه ها. هركدام در شرايط زمان خودش خيلى خوب. ونقل مجالس ومحافل بوده. پس نميشه بگى كدام بهتر. بگيم اينها باعث شدن. موسيقى ما هنوز رنگ وبو دارند. اميدوارم منو به بزرگى خودتون ببخشيد. دلم خيلى پره. وخواستم كمى سبك بشم. وبگم يكعده ازآب گل آلود ميخوان ماهى بگيرن. دوستتون دارم. موفق باشيد.

  • استاد گلپا رابا هیچ خواننده که سنتی می خواند نمی توان مقایسه بلکه مراتبی بسیار بالاتر از آنها داردمن تمام نجوانی وجوانی خودرا با آهنگهای این استاد گذراندم وتمام زندگی من خاطره است امید وارم سلامت باشد

    • علی شکوهی

      شما لطف کن نظرتو هر چقدر محترمه برای خودت نگه دار واینگونه یکه به قاضی نرو.تو دوران نوجوونی وجوونیت یحتمل عاشق بودی وبا چهچهای گلپا حال میکردی دلیل نمیشه بگی خواننده فقط گلپا.شما علم موسیقی نداری.شما اصلا میدونی مرکب خوانی چیه این گلپای شما هم فقط در مرکب خوانی به گرد پای خلیفه اواز ایران استاااااااد محمد رضا شجریان نمیرسه

  • اگراز یک پولدار پولش را بگیرند و چیزی ازان باقی نماند پس عددی نیست اگراز یک هنرمند هم هنرش رابگیرند غیراز یک شهروند ایرانی چیزی ازاو باقی نماند این هنر تاهست هنرمندش محبوبه ولی مردم ایران هرچند ثابت کرده اند احساسی اند ولی فراموشکار نیستند هنر ازهرنوعش اگر قراره یااشک مردم رادربیاره یاخنده برلبها بیاره هنر نیست شعبده بازیه هنر باید همراه مردم باشه وگاها دربلاتکلیفیها راهنمای مردم باشه مثل ای ایران شجریان در سپیده انهم در زمان انقلاب وجنگ یا برانگیزنده احساست مردم در بلاهایی مثل زلزله بم باشه یا دفاع از حیثیت مردم در برنامه تفنگت را زمین بگذار و .......... این است راز ماندگاری افراد

  • داوراردبیلی
    پاسخ

    حیف شد که بیش از40سال مسکوت گذاشتند
    تا نخوانند
    اینها گنج باارزش ایران بودند که درک نشدند
    استادان گلپا. ایرج . شجریان.یاحقی. شهناز. ملک. و...
    سه قله بلند افتخار آمیز کوهستان هنر ایران یعنی گلپا . ایرج . یاحقی است که تا ابد سرفراز خواهند ماند

  • کیوان
    پاسخ

    عشق من استاد گلپا وایرج

  • جعفرفارسانی
    پاسخ

    درود بر اساتید ایرج،گلپا وشجریان

  • احسان
    پاسخ

    عشق و زندگی یعنی گوش دادن ب صدای نازنین استاد گلپا...دوست عزیزم شمایی ک میگین آوازای استاد گلپا تکراریه من مطمنم همه اوازای استادو گوش ندادین در ضمن این مرده بزرگ زمانی خدا خلقش کرد و شکوفا شد که موسیقی ایرانی در حال نابودی بود...چرا انقد بی انصافین

  • ناشناس
    پاسخ

    جناب گلپا خواننده خوب و محبوب ایران ولی استاااد شجریان مرد اول آواز در ایران و شهرت جهانی دارند.

  • سیاووش
    پاسخ

    استاد بی بدیل و امپراطور آواز ایران زمین کسی نیست استاد محمدرضا شجریان

  • سیاووش
    پاسخ

    بااحترامی که برای تمامی اساتید موسیقی اصیل ایران زمین و طرفداران عزیز و ارجمندشان قائل هستم ، از سخنان استاد گلپا کاملا مشهود است که مغرضانه در مورد استاد شجریان صحبت میفرمایند، نمیدانم بعضی از اشخاص متشخص و ناموری همچون استاد گلپا چرا حقایق رو منکر میشن ، هنر استاد شجریان بر همگان پوشیده نیست، اظهرومن ا لشمس جای انکار نیست، درود بر خسرو آواز ایران زمین استاد محمدرصا شجریان

    • حمید

      من توی زندگیم ، خواننده ای باسواد تر ، خلاق تر ، مسلط تر ، پاک تر و متواضع تر از استاد گلپا ندیده ام . چند تا مصاحبه ببینید تا بفهمید که هیچ جا به هیچ کسی توهین نکرده اند. کسی که میگی گلپا شهرت طلب و منفعت طلبه ، می دونی که استاد گلپا خانه ای که در آن زندگی میکنند که شاید بیش از ۷۰ میلیارد قیمت دارد را وقف موسیقی کرده و قرار است تبدیل به موزه و آموزشگاه شود ؟ میدانی که انواع سازها و عکس های هنرمندان را با خرج خودش تهیه کرده و در این موزه گذاشته ؟ میدانی که میلیاردها پول صرف اموزش موسیقی سنتی کرده ؟ میدانی که ۴۰ سال است به صورت رایگان به شاگردان و علاقه مندان تدریس می کنند ؟ کاملترین کتاب دستگاه و گوشه های موسیقی رو ایشون تعلیف کردن ؟ بعد چند تا آدم بی سواد میان و یه سری اراجیف رو به ایشون نسبت میدن .جای اینکه بت سازی کنید و نظرات بیهوده و پوچ خود را به اشتراک بگذارید ، کمی مطالعه کنید و نظر افراد مهم موسیقی را بخوانید تا بفهمید که گلپا چه کرد .

  • امیرپاشای
    پاسخ

    باسلام بابرنامه های که ازاستادگلپادیدم وننطالبی که ازایشان خواندم باکمال احترام ایشان رابسیارفردی مغرور وازخودراضی دیدم نام ایرانی به نام شجریان افتخارمیکنداقای گلپاشجریان همیشه خودراخاک ره مردم ایران زمین یاد میکند اما شما فقط وفقط خودتان راتمجید میکنید

  • علی جعفری
    پاسخ

    استاد شجریان خسرو اواز ایران است ایرج و گلپا نیز خوب هستند اما انصافا استاد شجریان چیز دیگریست من از شاگردان شاگرد ایشان بودم اقای غلام رضا رضایی یکی از مربی های ورزش خودم نیز همانجا بود و مثل من امده بود که تعلیم ببیند میگفت سبک ایرج را نخوانید خوب نیست

  • علی جعفری
    پاسخ

    با درود مجدد ضمن این که استاد افتخاری هرگز شاگرد استاد شجریان نبوده بلکه استاد شجریان مثل من زمانی از صدای ایشون خوشش میومده

  • استاد گلپایگانی (گلپا )یکی از اسطوره های تکرار نشدنی طبیعت و موسیقی پرآوازه ایران هستند سایشون همیشه بالای سر موسیقی ایران باشد
    الهی امین

  • ناشناس
    پاسخ

    دوست عزيزي كه فرمودي 30 سال است كه آواز كار ميكني. ميتوني لطف كني خودترو معرفي كني به هر حال بعد از 30 سال كار آواز بايد براي خودت استادي باشي و مشغول تدريس اين رشته و ممكنه كه حتي ما شمارو بشناسيم شايد ماهم كه علاقه منديم بخاهيم از كلاس شما استفاده كنيم. نظرات شما بسيار محترم است اما در مورد اساتيد گلپا و شجريان باز هم ميشود بيشتر بحث كرد كه شايد در اين وب سايت جاش نباشه ممنون

  • ناشناس
    پاسخ

    باسلام و ادب و احترام خدمت همه
    میخواستم بگم جسارتا لفظ کلمه " استاد " رو فقط در مورد استاد بی بدلیل موسیقی اصیل ایران یعنی " استاد محمدرضا شجریان" میتوان بکاربرد.

    • نجف اباد

      با درود بر همه دوستان ..اگر هنرمند نیستم هنر دوست هستم و چیزی که میتواند عموم مردم ..نه اینکه خواص را برانگیخته کند صدای گلپا و هنرمندان بزرگی که با او هکاری داشتنند .وقتی هوس میکده داره دل دیونه من . یا مست مستم .ای ساقی ارامم کن .درویش .پس از تو نمونم براب کسی تو مرگ دلم را ببین برو یا وزن ای عزیز ترینم دل من تنگه برات ......و.. میشنوی چنان قدرت صدا و زیبایی شعر لمس میکنی حالا اگر چنین شهصیتی را میتوانید قبل و بعد انقلاب معرفی کنید معرفی کنید که تمام مردم لذت ببرند از نوع شعر خوانی .بیخود نبود دکه مغازه ها میبستنند برای شنیدن صدای گلپا....بقول گلپا حافظ و سعدی اسم استاد نداشتنند وقتی مردمی باشی ..‌اسم گلپا مردم وکوچه و بازار گذاشتنند از شدا دوست داشتن ..حالا چه کسی ؟؟؟ مردم چه کسی دارنند هیچکس همه مثل هم میخوانند تنوع نیست تکرار مکررات

  • جوفریزر
    پاسخ

    برتر بودن شجریان به گلپا و البته تمام خوانندگان این کشور نیازی به اثبات نداره.اما برای اینکه مستعمان غیر حرفه ای با دیدن نوشتارهای بعضی از دوستان گلپا دوست!!!سر در گم نشن فقط یه دلیل میاورم تا موضوع برای غیر حرفه ای ها پیچیده به نظر نیاد ...فقط به این سوال جواب بدهید که چرا اکبر جون فقط دلش میخواد خودش رو با شجریان مقایسه کنه؟؟؟؟؟؟؟....دوستان این دو تا قابل مقایسه نیستن ...کلاس آوازی شجریان صد سال از اکبر جون بالاتره ....دوستان شما به تحریر های گلپا وقتی کناره هایده نشسته و تو تلوزیون ملی اواز میخونه گوش کنید !در حد خنده مضحک هست ...تحریر های دو نتی یا گاهی تک نوتی ......آخه گلپا کی تونسته چهارگاه شجریان مرکب خوانی شجریان یا چی بگم اخه، دل شدگان شجریان رو اجرا کنه .......دوستان هر نظری میدید بدید فقط به خاطر شان هنر این دو نفرو اصلا با هم مقایسه نکنید .این ها ابدا قابل مقایسه نیستن.....لطفا تحریر شجریان در دو اکتاو رو گوش کنید یا مخالف سه گاهش با تجویدی رو در گلهای رنگارنگ ببینید که اکبر گلپا اصلا تو خواب هم نمیتونه چنین کارهائی رو بکنه ....شجریان اقیانوسه ولی اکبر طلائی !!!یه پیاله آب هم نیست (البته در کناره شجریان)
    حالا برای اینکه ما فقط حرف نزنیم و یکمیم بخوام شمارو به چالش بکشم ....شما یه اثر اکبرجوووووووووون معرفی کنه که بتونه از لحاظ کلاس آوازی آواز شجریان در آلبوم بیداد رقابت کنه ....
    دوستان ملیون ها انسان هستن که برای اندی و گوگوش و هایده و لیلا فروهر جونشنونم میدن اما این دلیل نمیشه که اینا خوانندن!!حالا به طریق بالا افراد زیادی باشن که گلپا رو دوس داشته باشن اما در حوزه ی موسیقی سنتی اکبر گلپا نباید حتی خودش رو با شجریان مقایسه چون من فکر میکنم فقط داره اون یه ذره اعتباره خودشم رو از دست میده !!گلپا تو برنامه های گلهای جاویدان بیشتر از صد تا اثر داره ....دوستان همه ی اینا شبیه همن .....همشون...حتی دو بار هم نمیشه به اینا گوش داد ....خسته کنندس .....من نفری نیستم که کسی رو بکوبم اما این گلپا دیگه خیلی گنده تر از دهنش در مورده شجریان صحبت کرده...امید وارم تند حرف زدن بنده رو ببخشید

    • بی نام

      <b>چقدر تعصب نوشته های شمارو مضحک و پر غلط و غلوط کرده. زید به خودت فشار نیار دوست عزیز. شجریان صداش هیچی نداره و از اون خوش صدا تر فراوان هستند. به قول شما اصلاً صدای استاد گلپا با امثال شجر و خیلی های دیگه حتی قابل قیاس نیست.
      ...آخه شما اصلاَ میدونی تحریر چیه؟ تفاوت سبک اصفهان با سبک تهران و تبریز و قزوین چیه که میای تحریر ها رو با هم مقایسه می کنی؟ گلپا با یک مرکب خوانیِ گل سبو به دوش آمد اون هم در سنینِ میان سالی هفت تای شجریان رو شسته گذاشته کنار. بعد تو هنوز گیر کردی توی کارهای تلویزیونیِ ضعیفی مثل دلشدگان که فقط نقطه ی قوتشون آهنگسازیشون بوده؟ یه کم تفکر هم خوبه....
      کاری که استاد گلپا با مهارت تمام و محض سوختن همه جای بدخواهان و حسودانشون روی مصوتهای کشیده ای مثل «و» و «ی» انجام دادن....

      استاد گلپا دکترای زبان و ادبیات فارسی شون رو از دانشگاه شیراز گرفتند. به همین دلیله که کلمه به کلمه ی اشعار رو چه در آواز و چه در تصنیف به زیبایی و رساییِ تمام اجرا می کنند. برعکس اکثر خواننده ها از جمله استاد شجر که نصف کلمات رو می خورن یا تو فضای فکشون خفه می کنن معلوم نیست چی داره می خونه. والا ما تا شنیده بودیم درباره ی صداهای مشابه شجریان شنیده بودیم. حالا اینکه میگی کارهای استاد گلپا شباهت به هم داره از طنزهای روزگاره. نه تنها هیچ اثری از آثار استاد گلپا تقلید از اون یکی نیست، بلکه حتی در یک اثر هم هیچ فرازش تکرارِ فرازِ دیگش نیست. درود بر استاد گلپا که حتی تا قرنها پس از خودش حرف جدید برای گفتن و کشف کردن داره. درود بر استاد گلپا که برای اولین بار آواز رو از فرم بداهه خوانیِ محض خارج کرد و ملودی رو هم چاشنیِ اون کرد. بله، این کارها فقط از یک اسطوره ی موسیقی برمیاد...یا حق</b>

    • سیدحمید

      این آقای گلپایگانی چرا هی منم منم میکنه؟؟؟ من چند تا دکترا دارم من چند تا مجسمه ازم ساختن من فلان.....اصلا چه لزومی داره تا شروع به مصاحبه میکنی فوری اسم استاد شجریان رو میاری و از ربنا و مرغ سحر میگی؟؟؟والا هر کس تو موسیقی سنتی کار کرده باشه میدونه از نظر کیفیت و کمیت هیچ خواننده ای به پای استاد شجریان نمیرسه دوستان فقط چند تا کارهای استاد شجریان رو که با موسوی و فرهنگ شریف اجرا شدن گوش کنن میفهمن کی برتره .....

  • جلال
    پاسخ

    تو مصاحبه نوشته که از جهاندار بپرسین
    ی کلیپ از جهاندار هست که میگه شجریان موسیقی را مثل یک شهر با خیاباناش و کوچه هاش و حتی پلاک اونو میشناسه و اجرا میکنه و کسی دیگر نخواهد امد در این سطح از علم موسیقی

  • عباس
    پاسخ

    جناب گلپا، به قول فردوسی بزرگ : چو خواهی که نامت رود در جهان مکن نام نیک بزرگان نهان

  • عمادی
    پاسخ

    به نظرم در مقام توهین بر نیایم....اینها بزرگان موسیقی ما هستند و دیگه هم تکرار نمیشن...من به شخصه از علاقه مندان استاد شجریان هستم ولی استاد گلپا و ایرج هم نمونه های بارزی هستن که ایکاش تا زنده اند بیشتر قدرشون را بدونیم

  • رهی
    پاسخ

    استاد شجریان هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نکرده و نیازی هم نمی‌بیند ،،صدای گلپا و شجریان هر دو تِنور هست ولی تسلط و علم بر موسیقی شجریان قابل قیاس با هیچکس نیست،،

  • طرزمنی
    پاسخ

    عزیزان حدودپنجاه سال به صدای استادگلپاوایرج وشجریان گوش دادن ولذت بردم وافتخارکردم . هرکدام دردل مردم اصیل ایرانی جایگاه خودشان رادارم .اما اول روی ماه گلپادوم رخ محبوب ایرج وبعددست شجریان رامی بوسم

  • ناشناس
    پاسخ

    عزیزان من عاشق هر سه هنرمند هستم یادمون باشه گلپا در سن ۴۷ سالگی تمام اوازها رو در برنامه گلها وبه اوج شهرت رسیده استاد شجریان تا دهه هفتاد یک هنرمند بسیار مطرح نبود در زمان اکبر گلپابزرگانی چون بنان ..قوامی ..خوانساریها ...تاج ...شهیدی ....زند وکیلی ...الهه ...وزیری ...بدیعی ووووو...کسان دیگه بودن اما بعد از انقلاب استاد شجریان کی رقیبش بود؟گلپا به گفته یاحقی ...شهناز ...ملک ...خرم .....بنان ادیب خوانساری اواز رو نجات داده اینا هم حرف من و عوامه ؟برید بخونید بعد به گلپا حرف بزنید دکتر شاهین از دانشگاه سوءدحرف میزنه درباره گلپا ادم کمیه ؟عوام نیست با علم حرف میزنه....در ضمن واقعا استاد بداهه ومرکب خوانی گلپا نیست ؟یه سوال دیگه اگر گلپا بزرگ نیست چه جور ۳۰۰ اواز در گلها اجرا کرده اونم در سن ۳۰ تا ۴۷ سالگی ؟مطالعه کنید من عاشق همه اساتید موسیقی هستم گلپا هم اگر اول انقلاب چند تا اگر چه گلها گلگون هست میخوند شاید به موسیقی دعوت میشد استاد شجریان زیرکانه ومحافظه کارانه خودش رو جا زد ولی اکبر گلپا خودشو نفروخت یک رو و بدون ریا موند ولی همه عاشقش هستن ...گلپا در ۴۷ سالگی عاشقش شدن استاد شجریان در ۸۰ سالگی ....رقیبان استاد شجریان شاگردان خودش بودن ولی رقبای گلپا بزرگانی بودن که اسمشون رو گفتم ....به هر حال هر سه هنرمند و بزرگ ایران هستند .....

  • همه دلایل دوستان از حمایت استاد شجریان اینه فقط اوازهای شجریان رو گوش کردن موسیقی ایرانی صد سال پیش هنرمند داشته بدبختی ما اینه فقط بعد از ۵۷ موسیقی گوش دادن بعد از انقلاب بنان نبود گلپا و ایرج ..قوامی و بقیه بزرگان نبودن خو معلومه میدان دار استاد شجریانه ...عزیزان گلپا حدود ۶۰۰ اواز چه در گلها چه در بزم شاعران چه در رادیو اجرا کرده برید ۱۰۰ اوازشو گوش بدین بعد نظر بدین ...بعد بگین بیداد و دستان و افتخار افاق واستان جانان در ضمن گلپا در میان بزرگان معروف شد و بزرگ و گردن کلفت تا سال ۵۷ چرا از بیداد و دستان و معمای هستی و یاد ایام خبری نبوده ؟ولی گلپا صدتا اواز وشاهکار داره .....بعد از انقلاب و خواندن ای ایران و اگر چه گلها گلگون هست و محافظه کاری زیرکانه استاد شجریان دیگه اواز فقط یکنفر داشت مردم بدبخت ایران هم فکر کردن موسیقی فقط تنها خوانند هاش شجریانن ...رقیب شجریان کی بود شهرام ناظری ...بعدم افتخاری و کوچکهای دیگه خو معلومه نفر اول اواز شجریانه ....ولی گلپا وقتی به اوج رسید بنان ...خوانساری ...قوامی ...نادر گلچین ...شهیدی بودن خودتون قضاوت کنین من نمیگم ....میدان خالی یک قدرتمند بقیه شاگردانش خو معلومه کی خسرو اواز ایرانه ......دوستان اواز شاخه گل ۱۰۵ گلپا ...۱۰ گلهای تازه ....۱۴۱برگ سبز ....رو گوش بدید بعد خواهید فهمید تحریر کی اوله قدرت صدا کی اوله .....در پایان یک سوال عمومی دارم گلپا در ده چهل اواز رو به مردم برگردونو شجریان چقدر جوان رو به موسیقی راغب کرد چقدر مردم طرفدار موسیقی سنتی شدن اگر جرات دارید امار واقعی بگید ...موسیقی باید فقط خواص پسند نباشه چون بیشترین طرفداران موسیقی عوام هستن درسته ؟مردم چقدر بخاطر کارهای استاد شجریان به موسیقی سنتی روی اوردن....اینجور حرف بزنید با مدرک و سند ....برید داخل جامعه ببینید استاد عزیز چه حزن و غم و اندو هی وارد موسیقی سنتی کردن بعد دفاع کنید ...چرا همه عشقشون موسیقی پاپ و چرت وپرت شده چون از موسیقی واوازهای تخصصی و سخت عاجزندهنرمند کسی است که عوام رو جذب کنه نه خواص.....یا حق من عاشق استاد شجریان گلپا و ایرج هستم و همه هنرمندان از صفی الدین ارموی و عبد القادر مراغه ایی تا الان و عاشق هنرمند ونابغه بزرگ کرد که هم اهنگساز بود هم خواننده و هم شاعر استاد حسن زیرک ...که در تهران و کرمانشاه شاهکارهای زیادی خلق کردن ....

    • داریوش

      گلپا ، گلپای خالی و نه القاب دهان پر کن ، نام گلپا که میاد گل از گل بیشتر مردم شکفته میشه ، اما چرا نامی از گلپا نیست ؟؟ چون در زمان انقلاب به نشانه اعتراض به شاه برنامه گلهای جاویدان را ترک نکرد و پس از انقلاب اجازه کار به او ندادند ، در خواندن آواز باید سبک داشت ، اکنون تمام خوانندگان در حال تقلید هستند ، گاهی یکنفر پیدا میشود که خواندنش با دیگران متفاوت است ، آهنگش به دل می نشیند ، اما پس از مدتی نام و اثری از او نمیماند ، مافیا در همه جای ایران رخنه کرده حتئ در ساز و آواز

  • جهان تیغی
    پاسخ

    مادر دهر نزاید نطیر گلپا افسوس گلپا تکرارنشد

  • علیرضا هاشمی
    پاسخ

    اعتباری که استاد شجریان به موسیقی واواز سنتی داده بر تمام اهل فن عیان است.شاید به جرعت گفت اشتهار شاعرانی چون حافظ و سعدی و مولوی عطار در بین عوام مدیون استاد شجریان هست آقای گلپا وآقای ایرج صدای زیبایی دارند والحق هم همردیف استاد شجریان اما شناسنامه موسیقی سنتی ایرانیان فقط بنام شجریان خورده

  • علیرضا
    پاسخ

    دوستان بنده ازطرفداران دوآتیشه زنده یادشجریان هستم اماگلپاحق دارند به عنوان صاحب نطرو یک استادممتاز،ازاوضاع آوازایران انتقادکنندفراموش نکنیم ایرج ،گلپا،شجریان ازستونهای آوازوموسیقی ایرانی و صاحب سبک هستندواحترامشان تاروزقیامت برماهنردوستان واجب است .لطفاحرمت این بزرگان رانگهداریم .

  • محمد رضا
    پاسخ

    سلام به همه دوستان .نظر همه دوستان را مطالعه کردم .من از طرفداران اساتید بزرگ موسیقی جناب استاد گلپایگانی و ایرج هستم ولی انصافا مرحوم استاد شجریان هم خوب بودند و از اینکه در کنار مردم قرار گرفتند باید مورد تمجید و ستایش قرار بگیرند .ولی دوستان این یک واقعیت است .در زمانی که آواز خوانی در ایران رو به موت بود و به قول همان شهردار سابق تهران می بایستی پشت مرده آواز خواند یک جوان بی نام به نام گلپا ظهور می کنه و در این کالبد بی جان می دمه و دوباره آن را مسیح وار زنده می کنه .آواز خوانی در ایران خسته کننده بود .قوامی ،بنان ،ادیب خوانساری ،طاهرزاده همه بودند و مردم رو به سوی موسیقی پاپ کرده بودند.‌ویگن پاپ می خواند ،قاسم جبلی سبک عربی بود و غیره و طرفداران بی شماری داشتند .اما او آمد و آواز ایران را زنده کرد و ارتقا بخشید و در دهه 50در اوج بود .او و ایرج.در آن زمان استاد شجریان و منتشری و بقیه اصلا مطرح نبودند تا اینکه انقلاب شد و گروه چاووش به رهبری هوشنگ ابتهاج و محمدرضا لطفی و علیزاده و شجریان بوجود آمدند و استاد شجریان با خواندن چند سرود انقلابی ابتکار عمل را بدست گرفت و بر کانون موسیقی ایران سیطره یافت و با نفوذ خود در شورای موسیقی آن زمان عملا اساتید بزرگی مانند گلپا و ایرج و عبدالوهاب شهیدی را خانه نشین کرد.من برای مرحوم استاد شجریان خیلی احترام قائل هستم .ولی این رفتار و عملکرد آنها در آن زمان بسیار نکوهیده و زشت بوده است .خود را یکه تاز میدان می دانستند و همه را حذف کردند .خوب میدانی که هیچ رقیبی نباشد و خواندن زنها هم ممنوع باشد ،مسلما شجریان می شود خسرو آواز ایران .خدا رحمتش کند ولی این آقایون ظلم بزرگی در حق اساتیدی مثل گلپا و ایرج کردند .اما با این حال استاد گلپا در طول این سالها موفق به کسب چندین مدرک دکتری افتخاری از دانشگاه های بزرگ جهان شد .او حتی اجازه برگزاری یک کنسرت در داخل ایران نداشت چه برسد به آنکه بخواهد در رادیو برنامه اجرا کند .بیاییم دوستان منصفانه قضاوت کنیم و از این اساتید بزرگ دلجویی کنیم شاید مرحمی باشد بر زخم کهنه چند دهه آنها.بدرود.

  • جواد رضازاده
    پاسخ

    باسلام خدمت تمام هنردوستان وهنرمندان ونظریه پردازان عزیز جناب اکبرگلپایگانی /ایرج / مرحوم شادروان شجریان
    مرحوم بنان /مرحوم ظلی /و...... وکسانی که شهامت داشتند درفضای بسته وشرایط خاص ومخالفت باموسیقی توسط مزهبیون دروران خود ومخالفتهای خانوادگی باهمه همه ناهنرمندان ستیزکنند وهنرخود راتاحدتوان والحق استادانه به نمایش واجرا درآورند وبااشاعه هنرموسیقی فضای اندوه بار شرایط زمان خود را شادکنند ستودنی است وجای تاسف است که بعضی بی خردان بخوداجازه توهین ونظر راجع به این هنرمندان میدهند مگرماکیستیم که بتوانیم راجع به استادشجریان /ایرج /گلپاو... ... دیگرهنرمندان این مرزوبوم نظربدهیم مرحوم صبا وقتی از کلاس درس موسیقی به خانه میرفت ویلون خودش راازترس مخالفان موسیقی درزیزپالتو قائم میکرد ببینید حال چه آثاری فاخری ازخودبجا گذاشته که باعث بالندگی هرایرانی است این جوجه هنرمندان اگر میتوانند یک تحریر مثل ایرج وگلپادرفضای بازبزنند وصدایشان تاآنطرف خیابان برسد باید خداراشکرکنند مگرکسی میتواند جای مرحوم شجریان رادرهنر بگیرد یاصدای شش دانگ ایرج وگلپا رابتواندتقلید کند که حالا به خودش اجازه میدهد از این هنرمندان بدگوئی یانظریه پردازی کند اقای گلپا هم سنگ خودش راانتقادمیکند راست یا دروغش باخودش به توی بی خرد چه ربطی دارد که نظر میدهی برادر عیب کسان منگرواحسان خویش / دیده فروبربه گریبان خویش
    آیینه آنروزکه گیری بدست خودشکن آنروز مشو خودپسند
    موفق وموئدباشید1399/7/30

  • نیما
    پاسخ

    توروبه خدا اولا به هم حسادت نکنید دوما هرسه عزیزسرمایه موسیقی وافتخار این کشورند اما ازلحاظ سواد وکیفیت وفهم هیچ کس قابل مقایسه با دماوند آواز ایران خسرو خوبان زنده نام شجریان نیست

  • عباس
    پاسخ

    چرا مثل طرفدار های استقلال پیروزی تعصب بیخودمیکشید بابا بنشینید و گوش کنید لذت ببرید این عزیزان افتخار موسیقی ما هستند خدا رحمت کنه شجریان دوخدا حفظ کنه ایرج و گلپا رو با تشکر

  • علی
    پاسخ

    روح قله و فخر اواز ایران استاد شجریان بزرگ و بی همتا شاد .اکبر گلپایگانی اگر سواد موسیقی داشتی یه شاگرد تربیت می کردی .

    • ناشناس

      دوستان گفتنند شاگرد یه کمی نیست به کیفیت حالا چندین شاگرد داشته باشی مثل خودت بخونند دیگه میشه تقلید دل هم نمیزنه چه فایده چه حس وحالی در مردم بوجود میاد در جا زدن آیا جامعه عموم مردم تنوع نمیخاد..حالا چه کسی صدای گلپا نشنیده باشه و ارامش نگیره نوع انتخاب شعر ساز اواز چشامون رو همچیز نبندید خیلی ادعا دلرید یک از اهنگ های گلپا یا اوازها رو زیبا بخونید .

  • مازندرانی
    پاسخ

    من عاشق صدای ایرج هستم ولی میدانم گلپا و شجریان هم طرفداران زیادی دارند بنابراین با این جروبحثهای الکی خودتون رو خسته نکنید.

  • مهرداد
    پاسخ

    هر سه این بزرگواران اسانید موسبقی اصیل ایران هستندومایه سربلندی هنر ایرانی،اما این نکته بدیهی را نمیتوان ندیده گرفت که استاد گلپایگانی در مقطعی طولانی از زمان که استاد شجریان اجازه فعالیت ومیدان داری داشتند ،اجازه ورود به این میدان به ایشان داده نشد،این میتواند دلیلی قابل تآمل در قدرت استاد گلپایگانی در عرصه ومیدان موسیقی اصیل باشد.،هر دو بزرگوار از اساتید مسلم موسیقی وسرمایه ارزشمند هنری هستند.وفقط زمانی میتوان انها را با هم مقایسه کرد که هردو با امکانی مساوی وبرابر در میدان قرار گیرند وفراموش نکنیم که گرفتن این امکان ومجال از رقیب نیرومندی همچون استاد گلپایگانی چه دلیلی جز برتر بودن ایشان میتواند داشته باشد.

  • فرهاد
    پاسخ

    افرین به اقای افشین محمدی از کرمانشاه و اون دوست ناشناس که نوشته شجریان کلمه هارو میخوره...
    عزیزان وقتی صحبت از اواز و ردیف و دستگاه هست نباید از استاد بی بدیل سلیم موذن زاده اردبیلی غافل بشیم...ایشون میگفت در اواز اول باید کلام رو ادا کنی بعد تحریر و نمایش حنجره...
    بنابر این بله استاد گلپایگانی همه واژگان رو بصورت صریح ادا میکرد ولی شجریان متاسفانه برخی واژگان رو ناقص ادا میکرد و برای شنونده قابل درک نبود...ب هر حال هر دوی این بزرگواران از مفاخر موسیقی هستند ولی تفاوت های اساسی دارن از جمله در میهن پرستی که اقای شجریان جای دفاعی باقی نگذاشته...کدوم خواننده ای در کجای دنیای غیر از اقای شجریان به کشورش اولتیماتوم داده که حق ندارید صدای منو پخش کنید...
    پیشنهاد میکنم ربنای سلیم موذن زاده رو چند بار گوش کنید تا خیلی چیزها براتون روشن بشه...
    در ضمن مراسم ختم استاد تاج اصفهانی و مراسم ختم مادر استاد گلپایگانی رو استاد سلیم موذن زاده مداحی کردن...وقتی استاد موسیقی باشی باید مرصع خوان مجلس ترحیم خودت و خانواده ات یک موسیقیدان باشد...
    تو مجلس ختم استاد تاج اصفهانی وقتی استاد جلیل شهناز صدای سلیم موذن زاده رو میشنوه فی المجلس از جای خود بلند شده و حنجره استاد موذن زاده رو میبوسه و میگه این صدا زمینی نیست لاهوتیه...
    روحشون شاد

  • ناشناس
    پاسخ

    هیچ کس گلپا نمیشه شجریان جیره خور بود

  • علیرضا
    پاسخ

    سلام
    من تقریبا ۹۰ درصد آهنگ های استادان ایرج و گلپا و شجریان را شنیده ام
    برخی از آهنگ های استادانی نظیر بنان و خوانساری و... و آهنگ های خوانندگان سنتی پس از انقلاب مثل افتخاری و بسطام و ناظری و... را شنیده ام
    اگر با انصاف قضاوت کنیم
    سبک استاد ایرج با اینکه احترامزیادی رو براشون قائلم در موسیقی سنتی گوشنواز نبوده و بیشتر به سبک آواز آثارشان مورد ستایش قرار می‌گیرد
    اما دو استاد دیگر یعنی گلپا و شجریان دو سبک متفاوت و والا از موسیقی سنتی بوده اند که قابل مقایسه با یکدیگر نیستند . استاد شجریان تصنیف را غنی تر و سنتی تر میکردن اما استاد گلپایگان تصنیف را فا آواز ترکیب میکرده اند سبکی جدید می آفریدند که با آلات موسیقی غیر سنتی هم ترکیبی می‌نواخته شد ( به نظر علاقه شخصی بنده تصنیف هر چه خالص تر و با آلات موسیقی سنتی اجرا شود دلنشین تر است ) ( باید این هم در نظر گرفت علت گسترش سبک استاد شجریان در جامعه موسیقی سنتی امروزی این است که بیشتر خوانندگان سنتی اکنونی مورد تعلیم استاد قرار گرفته اند )
    از نظر سواد موسیقی هم نمی‌شود آن دو را باهم مقایسه کرد چون هر دو معیار های لازم برای استادی را داشته اند
    مسائل سیاسی را هم نمی‌توان به مقایسه آنان راه داد و اینکه آنها کدام جبهه سیاسی قرار گرفته بودند علتی بر کم‌کاری یا پرکاری آنان نیست
    این که استاد گلپا بعد انقلاب کم‌کاری کردند علتی بر ضعف ایشان یا فقدان موقعیت برای ایشان نیست
    آیا اگر استاد گلپابعد از مهاجرت از ایران آثار بیشتری را منتشر می‌کردند مردم گوش نمی‌دادند یا اگر دولت از استاد شجریان حمایت نمی‌کرد صدای استاد چنین محبوبیتی بدست نمی‌آورد؟
    اینکه استاد گلپا بعد انقلاب کم کاری کرد کوتاهی خودش است و به قول خودشان مسائل سیاسی نباید با ساز و آواز قاطی کنیم و جبهه سیاسی استاد شجریان ربطی به شهرتی که یافته اند ندارد
    درود بر گنجینه های فرهنگ و هنر ایران
    حنجره طلایی و خسرو آواز ایران

    بنده آهنگ های استاد بزرگوار زنده یاد شجریان را بر هر آواز و تصنیف دیگری ترجیه میدهم
    برای شادی روح خسرو آواز ایان دعا کنید
    یا علی

  • ناشناس
    پاسخ

    هرکسی با سلیقه و علایق مخصوص به خود و متمایز از دیگران خلق شده و اگر قرار بود همه یکجور فکر کنند و سلیقه همه یکجور بود همه چی در دنیا یکنواخت میشد ، این اختلاف سلیقه و تفاوت سیستم ذهنی و تفکرِ آفرینش هر انسان است که به صدا و نوع انتخاب و تمایلش به تنوعها متفاوت است و همین باعث شده که منِ نوعی که فکر میکنم استاد گلپا برترین است دلیلش اینست که به طرز فکر و انتخاب خودم مغرورم و فکر میگنم که همه باید از سلیقه من تبعیت بکنند . تنوع صدای استادهای ما که همشون ایرانی هستند مثل تنوع رنگ و بوی گلها در طبیعت هستند که این باعث زیبایی طبیعت و یکنواخت نبودن آن میباشد . از همه اساتید برای یادگیری و ادامه دادن موسیقی باید بهره گرفت .
    استاد گلپا میفرماید که موقع جوانی در یادگیری ردیف ها وقتی میشنیدم حتی فلان مداح یا آخوندی فلان ردیف را عالی اجرا میکند میرفتم و استفاده میکردم .
    و به عنوان برادر کوچک توصیه میکنم هیچوقت باهم جدلی بحث نکنید صدای هر استادی برای هرکسی یه آرامشی میدهد و چون با صدای دیگر استادی حال نمیکنیم حمل بر بی سوادی و عدم توانایی خوانندگیش نکنیم . هر کدام اجرایی که کرده اند بهتر و زیباتر بوده .

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین