کد خبر: 68523 A

قیمت طلا

دلیل کاهش قیمت طلا چیست؟

دلیل کاهش قیمت طلا چیست؟

ایران آرت: قیمت طلا در روزهای گذشته در کانال دو میلیون و ۵۰۰ و دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نوسان بوده و قیمت سکه در کانال ۳۱ و ۳۲ میلیون تومانی.

این نوسانات محدود در حالی است که قیمت طلا و سکه داخلی از روند جهانی تبعیت نمی‌کند و بیش از هر چیزی وابسته به قیمت دلار است. اما پیش‌بینی کارشناسان از آینده قیمت طلا و سکه چیست؟

چرا قیمت طلا درجا زد؟

در روزهای گذشته میزان عرضه طلا و دلار در بازار بیشتر بود و تقاضا برای خرید کمتر. کامبیز اشرفی، کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با توجه به طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، گزارش لحظه به لحظه‌ای که از سراسر کشور داشتیم، نشان داد حجم فروش طلا برای مسدودسازی پول در حساب وکالتی افزایش داشت و بازار طلا و سکه تحت فشار فروش قرار گرفتند. »

به گفته این کارشناس از ابتدای هفته جاری، این دو بازار کمی نفس کشیدند و روند قیمت‌ها به روال عادی خود برگشت. اما روند قیمت طلا و سکه در روزهای آتی چگونه است؟

به جای طلا و سکه، زمین بخریم

در سال گذشته طلا و سکه دو بازار مالی پربازده بودند. به طوری که در میان دیگر بازارها بیشترین میزان سود را کسب کردند. اما حالا برخی از کارشناسان نظر دیگری نسبت به این بازار دارند و معتقدند که مردم بهتر است کل دارایی خود را در این بازار نگه ندارند و وارد دیگر بازارها شوند.

از آن جمله، عبداله‌ مشکانی، کارشناس اقتصادی درباره ثبات نسبی قیمت بازار طلا و سکه گفت: بخش مهمی از نقدینگی مردم در روزهای گذشته وارد بازار خودرو شده است و همین مساله این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

اما این کارشناس معتقد است که بازار طلا و ارز در شرایط کنونی بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری نیست. چراکه به گفته این کارشناس قیمت طلا و سکه تحت تاثیر قیمت دلار است و قیمت دلار هم از اخبار سیاسی و اقدامات دولت خط می‌گیرد. این کارشناس بازارهای مالی توصیه می‌کند مردم در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که وابستگی کمتری به دلار دارد؛ نظیر برخی شرکت‌های بازار سرمایه یا زمین‌هایی که طی دو سال گذشته رشد قیمت بالایی نداشته‌اند.»

پیش از این هم کارشناسان بسیاری اعلام کرده بودند که بازار مسکن، یکی از جذاب‌ترین بازارهای سال جاری است.

رشد طلا بیشتر است یا دلار؟

اما روند قیمت طلا چگونه است و آیا قیمت این فلز زردرنگ امسال روند صعودی دارد؟ علی صادقین، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز می‌گوید: «من معتقدم در ماه‌های آینده انس جهانی طلا روند صعودی خواهد داشت اما با توجه به شرایط آرامی که در بازار ارز در داخل کشور داریم و همچنین ورود پولی که در بورس وجود دارد بازار طلا نوسان نسبتا آرام و اندکی در کانال فعلی خواهد داشت.»

اما او این روند آرام را موقتی می‌داند و می‌گوید: «روند کاهشی قیمت در بازار داخلی موقتی است. درباره طلای جهانی نیز باید گفت تا پایان سال میلادی نیز می‌توان پیش‌بینی کرد انس محدوده ۲۰۰۰ دلاری خود را به دست بیاورد و حفظ کند.» اما این کارشناس در انتها تاکید می‌کند که «روند بازار دلار و به دنبال آن طلا در ماه‌های آینده به گزارش خردادماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد و روند بازارها بعد از خرداد نیز به جلسه شورای حکام وابسته است.»

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازار مالی هم با روند افزایشی قیمت دلار هم نظر است. این کارشناس می‌گوید: «انس جهانی طلا در سال ۲۰۲۳ سقف قبلی را رد می‌کند و رشد قابل توجهی خواهد داشت. این موضوع در قیمت طلا در بازار داخلی تاثیر خواهد داشت.»

این کارشناس تاکید می‌کند امسال قیمت طلا و سکه در بازار داخلی صعودی است و پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری رشد طلا بیش از دلار است. البته این کارشناس تاکید می‌کند که «در سال جاری با توجه به وضعیت انس جهانی، طلا و دلار بازدهی خوبی خواهند داشت اما احتمالا این بازدهی به پای رشد سال گذشته نرسد اما سرمایه‌گذاران می‌توانند بخشی از پرتفویشان را به صندوق‌های طلا اختصاص دهند و بازدهی خوبی بگیرند.»

 

قیمت طلا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین