کد خبر: 70805 A

موزه MIA قطر | واشنگتن دی سی

موزه MIA قطر و نمایشگاه متفاوت از هنر ایران با آثاری از واشنگتن دی سی

موزه MIA قطر و نمایشگاه متفاوت از هنر ایران با آثاری از واشنگتن دی سی

نمایش مد یک امپراتوری: منسوجات ایران صفوی» در موزه هنرهای اسلامی MIA افتتاح شد

ایران آرت : سایت ArtDayMe خبر داد : نمایشگاه «مدینگ یک امپراتوری: منسوجات از ایران صفوی» در موزه هنرهای اسلامی (MIA) افتتاح شد.

این نمایش خاص در گالری شیخ سعود است و اهمیت ابریشم را در زندگی اجتماعی، اقتصادی و هنری پر جنب و جوش امپراتوری سلوی (1501-1736) برجسته می کند.

منسوجات ایران صفوی در موزه هنرهای اسلامی MIA قطر

موزه MIA در تمجید از این نمایشگاه، برای اولین بار یک مجموعه پادکست روایی شامل شش قسمت را راه اندازی کرد که داستان شکوه و جلال سلسله صفویه و تولید ابریشم آن را از طریق چندین قطعه برجسته از نمایشگاه نشان می دهد.

منسوجات ایران صفوی در موزه هنرهای اسلامی MIA قطر

تارنمای MIA دوحه در مورد این نمایشگاه نوشت: "ابریشم؛ فرآیند ساخت پیچیده و احساس لطافت آن در برابر پوست، آن را به کالای لوکس با ارزش و بسیار ارزشمند تبدیل کرده است. از قرن ششم میلادی، ایران ابریشم با کیفیت بالا تولید کرده است که به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته و در فواصل طولانی تجارت می شود. با این حال، در دوران سلطنت مهمترین فرمانروای ایران در تاریخ معاصر، شاه عباس اول بزرگ (ح. 1588-1629 م.) است که ابریشم به یک صنعت تحت کنترل دولت تبدیل شد - این صنعت با تامین هر دو، اقتصاد کشور را تقویت کرد. تقاضای داخلی مشتاقانه و تغذیه بازار صادراتی پرشور از انگلستان به تایلند.شاه عباس پنجمین شاه سلسله صفویه بود (1501-1722م.) در دوران صفویان، ایران دوره ای از قدرت سیاسی و خلاقیت هنری دوباره را تجربه کرد. مرزهای جغرافیایی تثبیت شد و اکثر مردم اسلام شیعه را پذیرفتند که مذهب رسمی کشور شد. رشد اقتصاد ابریشم در زمان شاه عباس اثراتی فراتر از بازارها داشت و باعث توسعه هنری و تقویت تبادل فرهنگی شد.

منسوجات ایران صفوی در موزه هنرهای اسلامی MIA قطر

این نمایشگاه که از همکاری با موزه ملی هنر آسیایی در واشنگتن دی سی (ایالات متحده آمریکا) به وجود آمد، توسعه صنعت ابریشم در دوره شاه عباس را بررسی می کند. این شهر اصفهان پایتخت را به عنوان قلب دولت صفوی معرفی می کند و سبک های مد را در زمانی که ایران خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در عرصه جهانی تثبیت کرده بود به نمایش می گذارد.

منسوجات ایران صفوی در موزه هنرهای اسلامی MIA قطر

این نمایشگاه با مجموعه ای از سفارشات معاصر توسط طراحان مقیم قطر در پاسخ به منسوجات تاریخی باشکوه به نمایش گذاشته شده به پایان می رسد. کار آنها نشان دهنده خلاقیت قدرتمندی است که ابریشم های صفوی هنوز در ذهن خلاق امروزی القا می کنند." 

 

موزه MIA موزه MIA قطر موزه ملی هنرهای آسیایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین