کد خبر: 71503 A

إثراء Ithra| مرکز فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز إثراء King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra عربستان سعودی

إثراء Ithra گالری عربستان و پروژه جذاب توبیاس گاتمن/ در Face-O-Mat فرد روبرو را در ۵ دقیقه انتزاعی بکشید

إثراء Ithra گالری عربستان و پروژه جذاب توبیاس گاتمن/ در Face-O-Mat فرد روبرو را در ۵ دقیقه انتزاعی بکشید

اگر در طول کنفرانس فراتر از یادگیری از مرکز فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra در آرامکو عربستان سعودی بازدید کنید، ممکن است توبیاس گاتمنTobias Gutmann هنرمند سوئیسی-آلمانی را دیده باشید که در محل نصب Face-O-Mat خود نشسته است و با استفاده از جوهر و کاغذ تفاسیر انتزاعی از افرادی که نمی شناسد، غریبه ها خلق می کند.

ایران آرت : رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayME نوشت: اگر در طول کنفرانس فراتر از یادگیری از مرکز فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra در آرامکو عربستان سعودی بازدید کنید، ممکن است توبیاس گاتمنTobias Gutmann هنرمند سوئیسی-آلمانی را دیده باشید که در محل نصب Face-O-Mat خود نشسته است و با استفاده از جوهر و کاغذ تفاسیر انتزاعی از افرادی که نمی شناسد، غریبه ها خلق می کند. 

توبیاس می گوید: "با پروژه خود، Face-O-Mat، به چهره مردم نگاه می کنم. نگاه کردن به چشمان کسی یا اجازه دادن به کسی که به چشمان من نگاه کند، شجاعت می خواهد. اگر وقت بگذاریم تا رو در رو آگاهانه روزمره با هم ارتباط برقرار کنیم، دنیای ما چگونه خواهد بود؟» 

گاتمن 36 ساله که در سال 1987 در وواک، پاپوآ گینه نو، از پدر و مادری سوئیسی-آلمانی به دنیا آمد و در سن 13 سالگی به سوئیس نقل مکان کرد، در اوایل آموخت که مهم نیست در کجای دنیا باشد، می تواند از طریق هنر ارتباط برقرار کند.

فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra

ایده Face-O-Mat در استکهلم به عنوان بخشی از یک پروژه کلاسی در یکی از دو برنامه MFA او متولد شد. گاتمن از طریق ضربات عمدی که با استفاده از ابزاری شبیه چنگک کوچک انجام می‌شود، نمادی از ویژگی‌های صورت است و در عین حال از فضای منفی صفحه کاملاً استفاده می‌کند. وقتی تصمیم گرفتید در این برنامه شرکت کنید، روی یک میز کوچک رو به روی گاتمن می نشینید. یک جعبه مقوایی با یک سوراخ در بین شما دو نفر قرار می گیرد. برخی از "همکاران" او صحبت می کنند. دیگران ساکت می مانند و اجازه می دهند چشمانشان حرف بزند. برخی به او خیره می شوند و نگاه او را نگه می دارند، در حالی که برخی با خجالت به او نگاه می کنند.

فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra

زبان اصلی قلم، جوهر و صورت فرد است. از آنجایی که ایجاد هر نقاشی حدود پنج دقیقه طول می کشد، روند کندتر از گرفتن یک عکس است. گاتمن با ایجاد یک اثر هنری ملموس که تفسیر او از بیان چهره یک فرد را حفظ می کند، لحظه ای را به تصویر می کشد. نقاشی‌ها بین بازیگوشی و شکل‌های خمیده ثابتی قرار گرفته‌اند که ویژگی‌ها و ویژگی‌های یک فرد را نشان می‌دهند. 

او آنها را با یک لمس رنگ برجسته می کند، مانند پاشیدن قرمز برای نشان دادن یک رژ لب پر جنب و جوش یا نقطه ای برای نشان دادن رنگ چشم. تخمین زده می شود که در طول سال ها، گاتمن به چهره بیش از 5000 نفر خیره شده است تا تفسیرهای انتزاعی از آنچه می بیند در حالی که به چشمان آنها نگاه می کند، ترسیم کند. 

فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra

از زمان شروع این پروژه، او با ارائه تجربیات Face-O-Mat در سطح جهانی در مکان هایی مانند فرانسه، هنگ کنگ، ایالات متحده، پرتغال، سوئیس و اکنون عربستان سعودی، شهرت بین المللی به دست آورده است.

مرکز فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra عربستان سعودی در بیانیه‌ای به همین مناسبت نوشته است : «در قلب فعالیت هنری توبیاس گاتمن، ایجاد و بررسی مواجهه بین مردم، فرهنگ‌ها و محیط‌ها جالب است اما از آن فراتر بین آنچه در بیرون و آنچه در درون احساس می‌کنیم، نهفته است.»

فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra

اگرچه گاتمن بارها این کار را انجام داده است، تجربه عربستان سعودی یک نکته منحصر به فرد را ارائه می کند: در گهواره‌ای که از جعبه‌ها ساخته شده بود، ده‌ها میز با تکه‌های کاغذ، رنگ‌ها و ابزار امضای او چیده شده بود تا هرکسی که از آن رد می‌شد سعی کند نسخه‌ای برای خود بسازد. 

گاتمن به عرب نیوز گفت: «من اینجا کاملاً عمدی انجام دادم، زیرا نمی‌خواستم مرد اروپایی باشم که به اینجا می‌آید و مردم را به تصویر می‌کشد... احساس می‌کردم می‌خواهم یک قدم جلوتر بروم و در واقع به مردم اجازه بدهم یکدیگر را ترسیم کنند».

 از بازدیدکنندگان آتلیه Face-O-Mat در إثراء گالری دعوت می شود تا یکدیگر را نقاشی کنند.

او می افزاید: " مطمئن نبودم... مطمئن نبودم که آیا همه واقعاً جلوی من بنشینند و فکر کردم شاید آنها در کنار کسی که می‌شناسند بنشینند. این ایده ایجاد این فعالیت بود که بتواند بدون حضور من در اینجا زندگی کند." 

پس از اتمام هر پرتره در تجربه Face-O-Mat، او آن را به شخص می دهد تا نگه دارد، اما نه قبل از اینکه بپرسد آیا می تواند برای آرشیو دیجیتالی در حال رشد خود عکسی بگیرد یا خیر.

 یکی از افرادی که پرتره او را خلق کرد، بادر الجنید بود که اخیراً پس از گذراندن دوره کارآموزی حسابداری در بریتانیا به بحرین آمده است. او برای شرکت در هفته فراتر از یادگیری به ساختمان Ithra آمد تا تعدادی از پیشنهادات را بگیرد و با پروژه گاتمن روبرو شد؛ او می گوید: "من یک یادگیرنده کنجکاو هستم و به نصب توبیاس گاتمن آمدم تا تصویرم را بکشم. احساس می‌کنم نتیجه‌ای که دریافت کردم به نوعی منطقی بود. اگرچه انتزاعی است، اما می‌توانم خودم را در پرتره ببینم. "

فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز یا إثراء گالری King Abdulaziz Center for World Culture, or Ithra

گاتمن می گوید:" اولین بار است در پادشاهی عربستان حضور دارم و وجودم پر از هیجان، انرژی و گرما و چهره های جدید سعودی است؛ گاتمن با جوهر این چهره ها را جاودانه کرده است. 

آتلیه Face-O-Mat تا دو ماه آینده در Plaza in Ithra باقی خواهد ماند و از مردم دعوت می شود تا به آنجا بروند، در جوهر فرو بروند و آنچه را در یکدیگر می بینند ترسیم کنند تا مکالمه غیرکلامی ادامه یابد. 

اگر پرتره خود را توسط او کشیده اید، از شما دعوت می شود به هزاران نفر دیگر در جامعه دیجیتالی او بپیوندید. برای پیمایش در میان چهره هایی که او کشیده است.

اثرا گالری عربستان إثراء گالری إثراء Ithra مرکز فرهنگ جهانی پادشاه عبدالعزیز توبیاس گاتمنTobias Gutmann آرامکو عربستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین