کد خبر: 54767 A

حال خوب گالری گلستان در روزگار کرونا/ نمایشگاه آنلاینی که در ۱۰ روز ۱۱۱ نقاشی فروخت/ لیلی گلستان: برنامه‌ گالری را تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بسته‌ایم

حال خوب گالری گلستان در روزگار کرونا/ نمایشگاه آنلاینی که در ۱۰ روز ۱۱۱ نقاشی فروخت/ لیلی گلستان: برنامه‌ گالری را تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بسته‌ایم

مدیر گالری گلستان از استقبال چشمگیر مخاطبان هنر از نمایشگاه‌های آنلاین این گالری به ویژه نمایشگاه اخیر آرمان یعقوب‌پور خبر می‌دهد.

ایران آرت: مرتضی کاردر در همشهری نوشت: گالری‌ها، مثل همه صنف‌های فرهنگی و هنری از کتابفروشی تا سینما، ماه‌های اخیر را با مشکل کرونا دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. روزهای اسفند و فروردین اغلب به تعطیلی گذشت. بعد هم مدتی طول کشید تا گالری‌ها با وضعیت تازه کنار بیایند و شکل‌های دیگر نمایش آثار مثل نمایش و فروش آنلاین در وب‌سایت یا صفحه اینستاگرام گالری را فراهم کنند. در عین حال ناگزیر بوده‌اند که وقت‌هایی را تعطیل باشند، چنان‌که 2 هفته گذشته را همه گالری‌ها دوباره به تعطیلی گذراندند. اما تکلیف گالری گلستان از روزهای اسفند تا امروز روشن‌تر از هر گالری دیگری در ایران بوده است.

گالری گلستان از 15اسفند فعالیت‌های خود را تعطیل و همه نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها را به‌صورت آنلاین برگزار کرد. در روزهای فروردین و اردیبهشت  مسابقه نقاشی با موضوع قرنطینه برای کودکان و نوجوانان در گالری گلستان برگزار شد. بعد از برگزاری چند نمایشگاه آنلاین گروهی و انفرادی، طبق روال سال‌های گذشته نوبت به «صد اثر، صد هنرمند» رسید که این اتفاق هم برای نخستین‌بار به‌صورت آنلاین برگزار شد. این روزها نیز نمایشگاه آثار آرمان یعقوب‌پور در گالری گلستان دایر است. نوشته‌های لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان، در صفحه اینستاگرام از استقبال چشمگیر از نمایشگاه خبر می‌دهد. آنچه سبب شده است به سراغ لیلی گلستان برویم بحث درباره تجربه فروش آثار به‌صورت آنلاین است.

نوشته‌هایتان در صفحه اینستاگرام می‌گوید که فروش آثار آرمان یعقوب‌پور بیش از حد انتظار بوده است.

بامداد جمعه، یعنی دقیقه یک بامداد، سایت گالری گلستان برای نمایش آثار آرمان یعقوب‌پور باز شد. صبح که از خواب بیدار شدم، چشم‌هایم را باور نمی‌کردم. میزان استقبال برایم حیرت‌انگیز بود. سایت از دقیقه اول با هجوم خریداران مواجه شد و بسیاری از آثار در یکی، دو روز نخست به فروش رسید.

تا امروز چند اثر به فروش رسیده است؟ 

نمایشگاه آرمان یعقوب‌پور از هفتم آذر آغاز شده و تا هفتم دی ادامه دارد. تا امروز که 10روز از نمایشگاه می‌گذرد، 111نقاشی به‌فروش رسیده است.

خریداران آثار چه کسانی هستند؟ مخاطبان همیشگی گالری گلستان یا کسان دیگری هم به جمع خریداران اضافه شده‌اند؟ 

من در نمایشگاه‌های حضوری بیشتر خریداران را می‌شناسم. بالاخره برای من که بیشتر از 30 سال است گالری‌داری می‌کنم، خریداران آثار هنری و مشتریان ثابت گالری گلستان معلو‌م‌اند. اما نکته جالب اینجاست که در نمایشگاه‌های اخیر، به جز 3-2 نفر، بقیه خریداران را نمی‌شناختم. چه کسانی که از تهران یا شهرهای دیگر ایران خریدار آثار بودند، چه کسانی که از کشورهای دیگر آثار را خریداری کردند، در نمایشگاه‌های اخیر ما از لندن، کالیفرنیا، هامبورگ، پاریس، دوبی و... دیگر کشورها خریدار داشتیم. نمایشگاه آنلاین فرصتی فراهم کرد که مخاطبان گالری بیشتر شوند و آثار بیشتر دیده شود، به‌ویژه برای کسانی که امکان مراجعه حضوری به گالری نداشته‌اند. ما نیز خدماتی فراهم کردیم تا در این شرایط مردم کمتر بیرون بیایند و به گالری مراجعه کنند. همه آثار برای خریداران به‌صورت رایگان ارسال شد. با اینکه گالری هزینه زیادی را متحمل می‌شد، اما ارسال‌ها را رایگان کردیم تا خریداران حتی برای تحویل گرفتن آثار هم مجبور نشوند از خانه بیرون بیایند. البته گستردگی مخاطبان و خریداران دردسرهای خودش را هم دارد.

مثلا چه دردسرهایی؟ 

یکی از دردسرهای خرید آنلاین این است که زمان ندارد. یعنی خریدار ممکن است 11 شب یا 2 صبح سفارش بدهد و اثر را بخواهد. انتظار دارد که به‌سرعت پاسخ بگیرد. مسئله تفاوت ساعت کشورهای دیگر با ایران هم هست. نمایشگاه آنلاین از این جهت خیلی برای من و مدیر سایت گالری خسته‌کننده بود، اما خدا را شکر استقبال زیاد مردم سبب شد که خستگی از تنمان در برود.

لیلی گلستان

برنامه‌تان برای ادامه کار گالری گلستان در ماه‌های آینده چیست؟ آیا می‌خواهید رویه نمایشگاه‌های آنلاین را ادامه دهید یا گالری‌ را به‌زودی باز خواهید کرد؟ خاطرم هست که پیش‌تر گفته بودید شکل کار گالری‌ها را که گاهی وقت‌ها باز باشند و گاهی بسته و بازدید از نمایشگاه‌ها با وقت قبلی انجام شود، خیلی مورد پسند شما نیست.

بله، به‌نظرم این کار حرفه‌ای نیست. نه مخاطب تکلیفش را می‌داند، نه صاحب گالری. گالری گلستان از 15اسفند بسته است و تا زمانی که وضعیت به شکل گذشته برنگردد و همه امور عادی نشود، به شکل آنلاین ادامه خواهیم داد. برنامه گالری را تا آخر اردیبهشت1400 بسته‌ام و قول و قرارهای نمایشگاه‌ها را گذاشته‌ام. این وسط ممکن است کرونا بگیرم و برم آن دنیا! فردایمان معلوم نیست. اما ما کار خودمان را می‌کنیم، تا خدا چه خواهد.

شما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مسابقه نقاشی با موضوع قرنطینه برای کودکان و نوجوانان برگزار کردید. قرار بود کتاب آثار برگزیده مسابقه با همکاری شهرداری تهران منتشر شود، اما مثل اینکه شبیه خیلی از وعده‌ها به فراموشی سپرده شده است.

 نه، آثار برگزیده برای کتاب گردآوری شده و آماده‌اند. طراحی کتاب به‌عهده آقای ابراهیم حقیقی بوده است و کار مدتی است که تحویل شهرداری شده. من مقدمه‌ای بر کتاب نوشته‌ام. آقای پیروز حناچی هم در مقام شهردار تهران مقدمه‌ای نوشته‌اند. کتاب قرار بود به‌صورت نفیس منتشر شود. ظاهراً بودجه چاپ کتاب تأمین نشده بود. در روزهای اخیر که از دفتر شهردار پیگیر شدم، گفتند که کتاب هفته آینده به چاپخانه می‌رود و امیدوارم به‌زودی منتشر شود.

مسابقه قرنطینه گالری گلستان

از 300هزار تا 60میلیون تومان

«صد اثر، صد هنرمند» نمایشگاه ویژه فروش آثار هنری است که در 3 دهه گذشته معمولاً تابستان‌ها در گالری گلستان برگزار می‌شده. شیوع کرونا برگزاری این نمایشگاه را نیز در معرض تردیدهای جدی قرار داده بود اما لی‌لی‌ گلستان تصمیم گرفت بیست‌و هشتمین دوره «صد اثر، صد هنرمند» را به‌صورت آنلاین برگزار کند. این اتفاق نخستین تجربه جدی گالری گلستان در روزهای کرونا بود که از تیرماه آغاز شد. به‌ گفته لی‌لی گلستان استقبال از این نمایشگاه نیز فراتر از حد انتظار بود و 175اثر هنری، در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف، در این اتفاق به فروش رسیدند. کوشش لی‌لی گلستان در «صد اثر، صد هنرمند» همواره ارائه آثار هنری به قیمت‌های مناسب به دوستداران بوده. ارزان‌ترین اثر نمایشگاه 300هزار تومان و گران‌ترین اثر 60میلیون تومان بوده است.

 

 

 

لیلی گلستان گالری گلستان آرمان یعقوب پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین