کد خبر: 67956 A

قیمت خودرو| افزایش قیمت خودرو| کاهش قیمت خودرو

افزایش سه برابری قیمت خودرو| بروزترین قیمت خودرو ۱۲ اردیبهشت

افزایش سه برابری قیمت خودرو| بروزترین قیمت خودرو ۱۲ اردیبهشت

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون، قیمت خودرو از جمله پراید سه برابر شده است.

 آمارها نشان می دهد که قیمت خودرو از بهار 1397 که نرخ دلار به شدت رشد کرد تا بهار 1402 حدود 17 برابر رشد کرده است اما این رشد به ویژه در یک سال اخیر چشمگیرتر بوده است. از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون، قیمت خودرو از جمله پراید سه برابر شده است. سه روز قبل وزیر صمت استیضاح و از سمت خود برکنار شد اما این اتفاق تاثیری روی قیمت خودرو نگذاشته است. قیمت خودرو امروز نسبت به روز گذشته با تغییر چندانی مواجه نشده است. تازه ترین خبر درباره قیمت خودرو را در ادامه می خوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ وضعیت آشفته بازار خودرو با اینکه وزیر صمت را برکنار کرد اما مشاهدات حاکی از این است که پس از گذشت ۳ روز از عزل فاطمی امین روند بازار خودرو تغییری نکرده است. الهویردی دهقانی یکی از اعضای عضو کمیسیون صنایع مجلس در جلسه استیضاح روز یکشنبه گفته بود از زمانی که فاطمی امین این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۹ میلیون به ۳۳۰ میلیون و پژو پارس از ۱۲۷ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.

با این حال عده‌ای از کارشناسان هم پیش‌بینی کرده بودند درصورت عزل وزیر صمت نمودار بازار خودرو برای مدتی ریزشی شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده است و قیمت خودروها با ثبات یا افزایش به‌روزرسانی می‌شود. به‌نظر می‌رسد در این شرایط بازار منتظر است تا مشخص شود چه کسی روی صندلی فاطمی امین در وزارت صمت خواهد نشست. بنابراین اگر نرخ ارز صعود چشم‌گیری نداشته باشد احتمالا باید شاهد رکورد موقتی در بازار خودرو باشیم.

با اینکه فاطمی‌امین یکی از ضعیف‌ترین عملکردها در بین وزرای دولت سیزدهم را داشت و التهاب بازار خودرو را تنها در ۲۱ ماه به اوج رساند اما تنها عزل یک وزیر معجزه نمی‌کند چراکه پیش شرط اصلی کنترل قیمت خودرو اصلاحات ساختاری و تغییرات بنیادین صنعت خودروسازی کشور است. بنابراین اگر اصلاحات صنعت خودروسازی هرچه زودتر کلید نخورد، احتمالا وزیر جدید هم توانایی کنترل بلندمدت بازار را نداشته باشد و چندی پس از انتصاب، مانند وزرای سابق از سنگ‌اندازی مافیای خودرو سخن خواهد گفت.

در ادامه آخرین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا و تغییر آن نسبت به روز گذشته را می‌خوانید؛

قیمت ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ به ۵۷۰میلیون رسیده است که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است با این حال طی۱۷ روز گذشته ۶۵ میلیون ارزان شده است. مدل ۱۴۰۱ این خودرو ۵۹۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ثابت است.

قیمت پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی مدل ۱۴۰۱ نیز ۷۵۵میلیونی شد که به معنای ثبات طی روز گذشته و کاهش ۵۰ میلیونی طی ۱۷روز گذشته است. قیمت مدل ۱۴۰۲، پژو ۲۰۷ هم ۷۸۵میلیون تومان است که طی۱۳ روز ۳۵میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای پانوراما مدل ۱۴۰۲ امروز ۸۵۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر MC مدل ۱۴۰۲ نیز ۹۶۰تومان اعلام شده است که طی یک روز ۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۱ امروز ۹۷۰ میلیون تومان است که یک روزه ۳۰ میلیون گران شده است. البته این خودرو پایان فروردین یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان بود؛ یعنی طی ۱۳ روز ۶۰ میلیون ارزان شده است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو یک میلیاردو ۶۰ میلیون تومان است که یک روزه ۳۰ میلیون افزایش داشته است.

قیمت خودرو در بازار آزاد ۱۰ اردیبهشت / چند خودرو هنوز میلیاردی نشده اند؟

قیمت تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ یک میلیاردو ۲۰ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته تغییر نکرده است با این حال طی ۱۳ روز گذشته ۲۵ میلیون ارزان شده است. تارا اتوماتیک صفر ۱۴۰۲ هم یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است که طی ۷ روز ۲۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت تارا دنده ای۱۴۰۲ هم به ۸۴۰ میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است.

قیمت دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ به حوالی یک میلیاردو ۴۰میلیون تومان رسیده است که به معنای ثبات طی روز گذشته است.

قیمت دنا معمولی ۱۴۰۱ هم به ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است که نسبت به ۱3 روز گذشته ۸۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت رانا پانوراما پلاس مدل ۱۴۰۱ به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است که نسبت به دو روز گذشته ۲۰ میلیون ارزان شده است. رانا پلاس پانوراما ۱۴۰۲ نیز ۶۸۰ میلیون تومان است که ثابت مانده است اما طی ۱۳ روز گذشته۴۰میلیون ارزان شده است.

قیمت رانا پلاس ۱۴۰۱ هم نسبت به ۲ روز گذشته ۱۰ میلیون کاهش داشته و ۵۹۰ میلیون تومان است.

قیمت سمند EF۷ مدل ۱۴۰۱ حوالی ۶۲۵میلیون تومان است که طی دو روز گذشته ۲۵ میلیون گران شده است.

قیمت سمند سورن پلاس بنزینی مالتی مدیا مدل ۱۴۰۱ هم ۶۷۰ میلیونی شده است که نسبت به ۲ روز روز گذشته ۲۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت سایپا قیمت پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به روز گذشته تغییر نکرده است.

قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۱ هم بدون تغییر به ۳۰۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت تیبا صندوق دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ هم ۳۸۵ میلیون شده است که تغییر نداشته است.

قیمت تیبا EX هاچ بک مدل ۱۴۰۰ امروز ۳۷۵ میلیون تومان اعلام شده است و ۵ میلیون گران شده است.

قیمت ساینا S دنده ای‌ مدل ۱۴۰۱ حوالی ۴۱۰ میلیون تومان خریدوفروش می شود که به معنای ثبات است.

قیمت ساینا پلاس دنده ای مدل ۱۴۰۰ هم به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است که طی روز گذشته ثابت مانده است.

قیمت کوییک دنده ای R مدل ۱۴۰۲ حوالی ۴۲۰ میلیون رسیده است که نسبت به روز گذشته ثابت است.

قیمت کوییک دنده ای S مدل ۱۴۰۱ هم ۴۱۵ میلیون تومان شده است که نسبت به روز گذشته ثابت است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو هم ۴۴۰ میلیون است.

قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ نیز ۵۰۵ میلیون تومان اعلام شده است که ثابت مانده است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو ۵۲۰ میلیون است.

قیمت شاهین سایپا مدل ۱۴۰۲ امروز به ۷۱۵ میلیون تومان رسیده است و نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. شاهین G مدل ۱۴۰۰ هم ۶۷۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

افت قیمت «شاهین» در روز ثبات خودروهای اقتصادی+ جدول

راه حل کاهش قیمت خودرو چیست؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به برجسته شدن مسئله واردات خودرو برای سامان‌بخشی به بازار گفت: «با توجه به اینکه حدود ۱۵ خودروساز در کشور فعالیت می‌کنند، واردات خودرو اولویت کشور نیست. راه حل اصلی آرامش بازار خودرو و کاستن از تلاطم‌های قیمتی، مدیریت بازار ارز و کنترل نرخ آن است.»

رضا غلامی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با الف، در خصوص طرح واردات خودروهای کارکرده خارجی به کشور اظهار داشت: «وقتی قرار است خودرو به هر شکلی وارد شود، باید در نظر گرفت که وارد کننده نفع خود را در نظر می‌گیرد و با واردات خودرو باز هم به دنبال تبدیل درآمد حاصل از فروش خودروی وارداتی به ارز و خارج کردن آن از کشور است؛ حتی اگر واردکننده‌ای هم برای واردات به دنبال دریافت ارز نباشد و منابعی را در خارج کشور در اختیار داشته باشد.نباید تصور کرد که غالب واردکننده‌ها بخش اعظم سودی که از این طریق به دست می‌آید را در کشور نگه می‌دارند. وارد کننده بعد از فروش خودرو وارد بازار آزاد ارز خواهد شد و با تبدیل آن، ارز را از کشور خارج خواهد کرد و همچنین موجب دامن زدن به تقاضا در این بازار خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «اگر درآمد حاصل از فروش خودروی خارجی، در کشور سرمایه‌گذاری شود و خارج نشود و این اطمینان وجود داشته باشد وارد کننده وارد بازار ارز نشود، این منطقی است. یا اینکه تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور شود و این تضمین وجود داشته باشد که تا زمانی که وضعیت ارز به صورت نرمال و یا درآمدهای نفتی به صورت مطلوب نشود، به این سرمایه اجازه خروج از کشور داده نخواهد شد.»

غلامی در خصوص ادعای وزارت صمت که ارز مورد نظر برای واردات خودرو از منابع خارجی تامین خواهد شد تصریح کرد: «اگر این ادعا صحت داشته باشد و منابع در دسترس و ارز موجود است، باید پرسید که چرا چندین هفته است که به مواد اولیه تولید دارو ارز تخصیص داده نمی‌شود؟ اگر موجود است چرا قطعات و مواد اولیه تولید خودرو را وارد نمی‌کنید و دنبال ورود کامل خودرو هستید؟ چرا به دنبال مونتاژ همان خودروهای خارجی در داخل کشور نیستید که حداقل برای نیروی کار شغل ایجاد شود؟ اگر ارز در دسترس است چرا بسیاری از ثبت‌سفارش‌ها توسط واردکننده کالاهای مختلف معطل مانده؟»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایطی که با تورم کالاهای اساسی مواجهیم و بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل واردات مواد اولیه روبرو هستند، ضرورت اولویت‌بخشی به بازار خودرو در شرایط فعلی وجود دارد یا نه؟ خاطرنشان کرد: «وقتی ۱۵ خودروساز داخلی در کشور هستند، قطعاً واردات خودرو اولویت کشور نیست. ما در کالایی چون موبایل مجبور به واردات هستیم چون اساساً هیچ سازنده و تولیدکننده موبایلی نداریم و واردات اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال اگر قرار باشد ۱ میلیاد دلار برای ۱۰۰ هزار خودرو تخصیص داده شود، با این مبلغ برای ۲۰۰ هزار خودرو یا بیشتر قطعه وارد تا برای خط تولید استفاده و یا برای مونتاژ به کار برده شود.»

غلامی با اشاره به راه‌حل موجود برای بازار خودرو و تلاطم‌های قیمتی آن اظهار داشت: «مدیریت بازار ارز بهترین راه برای کنترل بازار خودرو است. باید بازار ارز را کوچک و تقاضاها را در آن مدیریت کنیم. الان با شرایطی روبرو هستیم که تقاضاهای متفاوت و متنوع وجود دارد و ضرورت دارد تک تک این‌ها مدیریت و تفکیک شوند. اگر این کار صورت پذیرد، روند ریزشی دلار را شاهد خواهیم بود و به تبع آن بازار خودرو رنگ آرامش را خواهد دید. توصیه اصلی‌ من در برهه فعلی به دولت این است که به جای دخالت در بازارهای مختلف، فقط در بازار ارز دخالت کند و همه انرژی و توان خود را برای این بازار بگذارد.»

قیمت خودرو مونتاژی افزایش پیدا می کند؟

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان حمایت به این خودروسازان اعلام کرده است که اجازه تغییر قیمت خودرو را ندارند و شورای رقابت نیز به آنها اعلام کرده است تا زمانی که این شورا قیمت‌ها را اعلام نکرده است خودروسازان مونتاژی اجازه افزایش قیمت ندارند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هرگونه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی منوط به اعلام قیمت شورای رقابت است و اگر شرکتی اقدام به افزایش قیمت کرده باشد، باید قیمت‌ها را به قبل بازگرداند.

قیمت خودرو امروز 6 اردیبهشت ریخت| تازه‌ترین قیمت خودرو دنا، سورن، شاهین و کوییک3

قیمت خودرو مونتاژی کاهش پیدا می کند

اواخر فرودین ماه سال جاری شورای رقابت اعلام کرد: برای نخستین بار خودرو‌های مونتاژی در شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت نخواهند داشت و حتی در برخی محصولات ممکن است کاهش قیمت نیز داشته باشند.

به گزارش تسنیم، براساس گفته شجاعی سخنگوی شورای رقابت،در 3 ماه گذشته کار‌های کارشناسی در مورد قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی یا همان (CKD) انجام شده است و شورای رقابت نیز در این مدت کارگروه تخصصی را با همکاری سازمان حمایت، انجمن خودروسازان، دانشکده خودروسازی، انجمن‌های تخصصی و ... برگزار کرده تا قیمت‌های خودرو‌ها اصلاح شود. البته اعلام قیمت خودرو‌ها بر عهده شورای رقابت نیست، بنابراین پس از مصوب شدن قیمت خودرو‌های مونتاژی قیمت خودرو‌ها به وزارت صمت اعلام می‌شود و وزارت صمت باید قیمت نهایی این خودرو‌ها را اعلام کند.

نکته قابل توجه اینجاست سخنگوی شورای رقابت در توضیح جزئیات ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودروهای مونتاژی تأکید کرده بود که قیمت خودرو‌های مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری مشخص شده و با توجه به مقایسه قیمت هر یک از خودرو‌های داخلی با سه خودروی مشابه خارجی، به نظر می‌رسد که در برخی از این خودرو‌ها کاهش قیمت نیز داشته باشیم.

بیان همین صحبت‌ها عاملی شد تا مردم به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی خوش بین باشند اما شرکت‌های خودروساز بدون توجه به این موضوع حتی با افزایش قیمت محصولات به صورت خودسرانه لیست جدید قیمت ها را اعلام کردند.

هر چند سازمان حمایت در قالب اطلاعیه ای به شرکت ها اعلام کرد بدون اخذ مجوز اجازه تغییر قیمت‌ها را ندارید اما متأسفانه نه تنها قیمت‌ها برگشت پیدا نکرد بلکه خبری از کاهش قیمت هم نبود. از آن طرف مسئولان شورای رقابت هم مدام در قالب اظهارهایی خبر تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی را ظرف چند روز آینده می‌دهند در حال حاضر 20 روز از ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودروهای مونتاژی می گذرد و متأسفانه هنوز خبری از تعیین تکلیف قیمت این خودروها نیست.

 

قیمت خودرو کاهش قیمت خودرو افزایش قیمت خودرو قیمت خودرو بازار قیمت خودرو کارخانه قیمت خودرو داخلی قیمت خودرو سایپا قیمت خودرو ایران خودرو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین