کد خبر: 68140 A

قیمت دلار| افزایش قیمت دلار| کاهش قیمت دلار

ریزش بی سابقه بورس و افزایش قیمت دلار/ امروز 19 اردیبهشت دلار چند؟

ریزش بی سابقه بورس و افزایش قیمت دلار/ امروز 19 اردیبهشت دلار چند؟

ایران آرت: روند کاهشی قیمت دلار متوقف شده و این ارز دوباره وارد فاز صعود شده است. برخی می‌گویند پول‌های خاکستری خارج شده از بورس عامل افزایش قیمت دلار است، اما برخی دیگر معتقدند اظهارات جدید رئیس کل بانک مرکزی بازار را افزایشی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز 19 اردیبهشت 1402 به میانه کانال 53 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت دلار در روزهای گذشته کمی آرام گرفته و حتی مسیر کاهشی را در پیش گرفته بود.

اما روند افزایشی قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای هفته جاری آغاز شد. بازاری که امروز رئیس کل بانک مرکزی آن را رسما «بازار قاچاق» خواند و گفت: برای کوچک‌سازی بازار قاچاق هم اشراف اطلاعاتی داریم و هم به تمام این بازار‌ها ورود کرده‌ایم؛ در تلاش هستیم تا این نرخ را کاهش دهیم چراکه نرخ ارز بازار قاچاق مورد قبول ما نیست و معتقدیم باید کاهش پیدا کند.

حمله سنگین فرزین به بازار آزاد

این چندمین بار ظرف چند ماه گذشته است که رئیس کل بانک مرکزی علیه بازار آزاد دلار جبهه گرفته است. او یکبار اعلام کرد که این بازار را به رسمیت نمی‌شناسد و نرخ آن را قبول ندارد. اما این بار او به این بازار حمله کرده و گفته این بازار قاچاق است. او حتی صادرکنندگان را متخلف دانسته و گفته: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنمی‌گردانند، متخلف هستند. او از تشکیل یک کمیته در بانک مرکزی برای بررسی به تخلفات صادرکنندگان خبر داده است تا با این کار، ارز‌های صادراتی به کشور برگردد.

او صادرکنندگان را به خرید و فروش دلار در بازار قاچاق متهم کرده و گفته چه دلیلی دارد صادرکنندگان ارز خود را در بازار قاچاق با نرخ بالا بفروشند؟ دلیلی ندارد؛ هیچ منطق اقتصادی پشت این موضوع نیست.

او همچنین از روند جدیدی در بازار ارز خبر داده و آن ورود مستقیم بانک مرکزی به بازار خرید و فروش دلار است. فرزین گفته از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم بانک مرکزی خواهد فروخت. برهمین اساس واسطه‌ها را حذف می‌کنیم تا این مشکل هم به زودی در کشور حل شود و ما بتوانیم اشراف اطلاعاتی و اشراف تخصیص لازم را داشته باشیم که زمینه سواستفاده وجود نداشته باشد.

بورس دلار را افزایشی کرد؟

البته برخی معتقدند علت افزایش قیمت دلار، روند ریزشی بازار سرمایه است و پول‌های خارج شده از این بازار، وارد بازار ارز و طلا شده و قیمت‌ها را افزایش داده است. علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی اما چنین فرضیه‌ای را رد کرده و به تجارت‌نیوز می‌گوید: «احتمال صعود مجدد قیمت دلار وجود دارد؛ اما معتقد نیستم که محرک این جهش، پول‌های خارج شده از بورس است. زیرا پول‌های جریان خاکستری که همیشه بین بازارهای موازی جریان دارد، تازه وارد بورس شده و هنوز به سوددهی نرسیده است. بر همین اساس بعید است که این پول با زیان، خارج شود و به سمت بازارهای موازی حرکت کند.»

قیمت ارزهای موثر

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت یورو در بازار آزاد 58 هزار و 700 تومان شد. درهم در بازار آزاد رشد داشت و با قیمت ۱۴ هزار و 800 تومان معامله شد.

 

قیمت دلار افزایش قیمت دلار ریزش بورس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین