کد خبر: 12582 A

پروژه کیارستمی به دوبی رسید

پروژه کیارستمی به دوبی رسید

آشنایی با دو برادر عکاس افغانی این پروژه را برای بهمن کیارستمی کلید زد.

ایران آرت : مراسم رونمایی کتاب و نمایشگاه پاپ‌آپ «فتوریاحی»، پروژه‌ای از بهمن کیارستمی، در انبار شماره ۴۶، السرکال‌آونیو دوبی برگزار شد.

این رویداد که شامل رونمایی کتاب «فتوریاحی» و نمایشگاهی از بخشی از آرشیو فتوریاحی است، ۱۴ آبان افتتاح شده و تا ۲۶ این ماه ادامه خواهد داشت.

این دومین ارائه پروژه «فتوریاحی» است؛ این پروژه قبل از این خرداد ۹۶ در زیرزمین دستان ارائه شده بود.بهمن کیارستمى (م. ۱۳۵۷، تهران) مستندساز و ساکن لواسان است. او در یکی از روستاهای اطراف لواسان به نام برگ‌جهان برای خود خانه‌ای می‌ساخت و این خانه مانند اغلب پروژه‌های ساختمانی در ایران به دست کارگران افغان ساخته می‌شد. یک روز رحمان عطایی که از پیمانکاران افغان این پروژه بود، زودتر از روزهای معمول کارش را تمام کرد تا به قرارش برای عکاسی برسد. عکاس‌ها دو برادر افغان بودند که به سفارش کارگران افغان از آنها در محل اقامتشان عکاسی می‌کردند و بعد با فتوشاپ زمینه عکس‌ها را تغییر می‌دادند و دوستان و اعضای خانواده در ایران و افغانستان را کنار هم می‌گذاشتند. آشنایی با این برادران عکاس، به آشنایی با عکاسی «فتوریاحی» انجامید؛ یکی از قدیمی‌ترین عکاسی‌های لواسان که در دو دهه گذشته خانواده ریاحی آن را گردانده‌اند.

در این نمایشگاه، بخشی از آرشیو «فتوریاحی» به نمایش درآمده و از کتابی با همین عنوان نیز رونمایی شده است. در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «فتوریاحی که حالا محمد خضرائی، پسر بزرگ خانواده، آن را می‌گرداند، مراجعان زیادی ندارد و فقط یکی، دو ساعت در روز باز است؛ اما تا چند سال پیش که مادر محمد، خانم اعظم ریاحی، مغازه قبلی در بلوار اصلی را می‌گرداند، این عکاسی تمام روز روی مشتری‌ها باز بود؛ مشتری‌هایی که بیشترشان مهاجران اهل افغانستان بودند و در لواسان زندگی می‌کردند».

 

گالری زیرزمین دستان بهمن کیارستمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین