کد خبر: 13330 A

خواب‌های هنرمندان را در گالری‌های تهران ببینید / نگاهی به 4 نمایشگاه تجسمی

خواب‌های هنرمندان را در گالری‌های تهران ببینید / نگاهی به 4 نمایشگاه تجسمی

نمایشگاه‌‌ گالری‌های آتبین، مژده، طراحان آزاد و دنا سوژه این هفته گالری گردی هستند.

ایران آرت: نمایشگاه حمید جبلی در گالری آتبین، بابک حقی در گالری مژده، حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد و رحیم مولاییان در گالری دنا سوژه‌های این هفته گالری گردی ایران آرت هستند.

عجیب الخلقه‌های کابوس‌زده

نمایشگاه نقاشی‌های حمید جبلی با عنوان "کابوس‌های شیرین" در گالری آتبین برپاست. حمید جبلی را به عنوان بازیگر و صداپیشه‌ای محبوب می‌شناسیم و از سوی دیگر چند سالی است که فعالیت‌های او در زمینه عکاسی هم آشکار شده است. اما تا هفته گذشته کمتر کسی از نقاش بودن جبلی اطلاع داشت.

جبلی سال‌هاست در خلوت خود به طراحی و نقاشی می‌پردازد اما آثار او هیچ وقت دیده نشده بود. در نخستین نمایشگاه نقاشی او منتخبی از آثار سال‌های اخیر این هنرمند به نمایش درآمده است که با رنگ روغن، اکریلیک و ترکیب مواد به وجود آمده‌اند. نگاهی به آثار این نمایشگاه نشان می‌دهد که نقاشی کردن برای جبلی فعالیتی شخصی و برای برون‌ریزی احساسات و افکار اوست. او بدون توجه به گرایش‌های هنری و روندهای رایج در هنر نقاشی، قطعات کوچک مقوا را مقابل خود گذاشته و فی‌البداهه به خلق موجوداتی غیر‌واقعی می‌پردازد.

افتتاحیه نمایشگاه حمید جبلی در گالری آتبین

موجودات ترکیبی که ماهی و پرنده را همزمان نشان می‌دهند و حتی گاه چهره انسان در آنها دیده می‌شود. دیوهای مهربان که در فضایی تیره ایستاده‌اند بخش دیگری از این آثار هستند و دسته دیگر آنها حشراتی با پاهای بلند را نشان می‌دهد که منقار پرنده یا سر حیوان دارند. بازی با رنگ یکی از ویژگی‌های این آثار است و گاه فقط یک چشم در میان حجم رنگ‌های روی کاغذ دیده می‌شود. این موجودات عجیب و غریب که از کابوس به واقعیت آمده‌اند، به جای ترساندن مخاطب، با روحیه کودکانه نقاش ترکیب شده‌اند و تصاویری شیرین به وجود آورده‌اند.

گفتنی است نمایشگاه "کابوس‌های شیرین" تا 21 آذرماه در گالری آتبین واقع در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 میزبان علاقمندان است.

تجسم رویا در قاب تصویر

عکس‌های بابک حقی با عنوان "ضربه دوازدهم" در گالری مژده به نمایش درآمده است. حقی در این مجموعه تصاویری رویاگونه را به نمایش گذاشته که دو عنصر فیگور و گل درهمه آنها دیده می‌شود. از میان زمینه سفید تابلوها، پیکره‌هایی محو بیرون آمده است، زنانی خیالی که حتی موجودیت آنها در عالم واقع، با تردید مواجه می‌شود.

این تصاویر ناواضح با رنگ‌های ملایم، ابتدا مانند نقاشی پاستل به نظر می‌رسند، اما در واقع ترکیب دو عکس همراه با نوردهی زیاد باعث پیدایش تصاویری شده است که فضایی غیرواقعی و خواب گونه را به تصویر می‌کشند. در تعدادی از آثار فیگورها و گل‌ها حضور پر رنگ‌تری داشته و برای بیننده ملموس هستند اما در بعضی از آنها میزان محو شدن سوژه آنقدر زیاد است که مخاطب تنها با لکه‌های بی رمق رنگ مواجه می‌شود.

Untitled

تصاویر پنهان در این قاب‌ها را می‌توان نمادی از احساسات و گرایش‌های نهفته در وجود انسان دانست که در صورت یافتن فرصتی مناسب و توجه شدن به آنها، امکان بروز و ظهور پیدا کرده و شکل واقعی خود را نشان می‌دهند.

نمایشگاه "ضربه دوازدهم" تا 10 آذرماه در گالری مژده واقع در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ ادامه دارد.

منظره‌هایی با عناصر ناهمگون

آثار حامد صحیحی با عنوان "محدوده امن" در گالری طراحان آزاد به نمایش درآمده است. این نمایشگاه شامل نقاشی‌های منظره است، اما چشم اندازهای صحیحی تصاویری غیرواقعی هستند که گرچه بخش‌هایی از آنها ریشه در واقعیت دارد، ولی ترکیب نهایی آن، تصویری ذهنی و برآمده از خواب و خیال است.

صحیحی انواع مختلف مناظر طبیعی را در آثارش به تصویر کشیده است. بیابان، سبزه‌زار، دریا، کوهستان و حتی فوران آتشفشان در این تابلوها دیده می‌شود اما در میان این مناظر عناصری به چشم می‌آید که وجود آنها چندان توجیه‌پذیر نیست. با این وجود عناصر منظره‌های صحیحی چنان چفت و بستی دارند که بیننده گمان می‌کند آنها را به همین شکل قبلا دیده است.

hamed-sahihi-10

تاسیسات صنعتی که بر روی تپه‌ای در میان بیابان قرار گرفته‌اند، ساختمانی با کارکرد نامعلوم که روی صخره‌ای در میان دریا قرار دارد، کلبه‌ای تنها در میان بیابانی طوفان زده و حتی یک چتر آفتابگیر در کنار گودالی وهمناک در دل بیابان، نمونه‌هایی از این ترکیب‌های غیرعادی هستند. از سوی دیگر مناظر شهری هم جایگاه خاصی در این مجموعه دارد. تابلویی با رنگ‌های تیره که مجموعه‌ای از نقاط نورانی در مرکز آن دیده می‌شود، دورنمایی از یک شهر را نمایان می‌کند و در تابلویی دیگر سقف ساختمان‌های به هم چسبیده زمینه را برای قرار گیری یک سازه دیگر روی آنها مهیا کرده است.

نمایشگاه "محدوده امن" تا 14 آذر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ ادامه دارد.

این رویاهای واقعی

نمایشگاه طراحی رحیم مولاییان با عنوان "رویاهای متجسد یک خوابگرد" در گالری دنا برپا است. شخصیت‌های آشنای مولاییان این بار به دور از زیور رنگ و تنها با قلمی سیاه روی کاغذ نقش بسته‌اند تا رویاها و کابوس‌های هنرمند را بی‌واسطه برای مخاطب نمایش دهند.

زنان و مردان در این آثار حتی اگر هیئتی واقع‌گرا داشته باشند، انگار از دل تاریخ و اسطوره‌ها بیرون آمده‌اند تا تجربه زیسته انسان را از گذشته تا به حال برای ما بازگو کنند. ماهی پرنده، اسب بالدار، دیو شاخ‌دار و پرنده انسان‌نما در کنار این آدم‌ها حضوری پر رنگ دارند تا موجوداتی غیر‌واقعی را مانند یک کابوسِ بارها تجربه شده، واقعیت ببخشند.

photo5827885538655448346

مولاییان در رویاهای تصویری خود هرآنچه را که امکان نقش بستن بر کاغذ داشته، در کنار هم آورده است و این با منطقِ بی‌منطقیِ کابوس یا رویا همخوان است. حتی عنصر زمان در این تصاویر کارکرد خود را از دست داده و عناصری متعلق به مقاطع مختلف تاریخی در کنار هم دیده می‌شوند. از همین روست که در یک تابلو جغدی با چهره انسان، سرباز کلاهخود به سر، تلفن، دست نوشته‌های نامفهوم و پر تکرار، انسانی با بدن ماهی و چندین و چند نماد و عنصر دیگر در کنار هم قرار گرفته‌اند و این همنشینی هیچ تعجبی در مخاطب برنمی‌انگیزد. گویی با طبیعی‌ترین ارتباطِ ممکن میان موجودات مواجه شده و پیش از این بارها چنین خیالاتی را تجربه‌ کرده است.

این نمایشگاه تا 13 آذر در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4 میزبان علاقه‌مندان به هنر طراحی خواهد بود.

 

گالری آتبین گالری مژده حمید جبلی رحیم مولاییان گالری دنا گالری طراحان آزاد بابک حقی حامد صحیحی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین