کد خبر: 14297 A

داستان‌هایی که طراحی شدند/ مهدی حسینی از نمایشگاه "قصص الانبیاء" می‌گوید

داستان‌هایی که طراحی شدند/ مهدی حسینی از نمایشگاه "قصص الانبیاء" می‌گوید

مهدی حسینی در مجموعه جدید خود با نگاهی نو به داستان‌های قرآنی پرداخته است.

ایران‌آرت: نمایشگاه طراحی مهدی حسینی با عنوان "قصص الانبیاء" در گالری ویستا در حال برگزاری ست.

حسینی در این مجموعه به داستان‌های قرآنی پرداخته و روایات آشنایی را به تصویر کشیده که با وجود سادگی در ظاهر و تکنیک آثار، بیانی تاثیرگذار دارند. به همین مناسبت گفت‌وگویی با این هنرمند داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای حسینی چه شد که تصمیم گرفتید مجموعه جدید خود را بر اساس داستان‌های قرآنی شکل دهید؟

داستان‌های قرآنی موضوعی است که هنرمندان از زمان ایلخانیان روی آن کار کردند و در مکتب شیراز، دوره تیموری، صفوی و قاجار هم تعداد قابل ملاحظه‌ای آثار چاپ سنگی با این مضمون دیده می‌شود. اما این موضوع تقریبا فراموش شده بود و در دوره‌های متاخر کمتر هنرمندی روی این موضوع کار می‌کرد. البته نقاشان قهوه‌خانه‌ای تعدادی از مجالس را کار کردند ولی این اقدامات هم محدود بود. هر چند در زمینه ادبیات افرادی مانند هوشنگ گلشیری در این زمینه کارهایی کرده بودند، اما من وقتی دیدم در زمینه نقاشی کمتر به این موضوع توجه شده است آستین همت را بالا زدم و در دو سال اخیر روی موضوع "قصص الانبیاء" کار کردم. البته من با یک نگاه نو به این روایات پرداختم و مجموعه‌ای در 21 مجلس کار کردم که شامل داستان‌های آدم و حوا، یوسف و زلیخا، هابیل و قابیل، معراج حضرت رسول (ص) و تمام موضوعاتی که در قرآن آمده است می‌شود.

 

چرا این مجموعه را به صورت طراحی کار کردید؟

مدیوم طراحی با آن نیتی که من داشتم بهتر هماهنگ می‌شد، چون فضاهایی که مد نظرم بود تا به وجود بیاورم صورت روایی داشت، ولی نقاشی‌های من صورت روایی ندارد و بیشتر فرم و فضا را نشان می‌دهد. در نتیجه احساس کردم مدیوم طراحی با این فضای کاری مناسبت بیشتری دارد.

پیش از این هم مجموعه کلیله و دمنه را که جنبه داستانی داشت طراحی کرده بودید. بین این دو مجموعه شباهتی وجود دارد؟

قبل از آن هم مجموعه‌ای از شاهنامه کار کرده بودم که آنها هم روایی و حماسی و به صورت طراحی بود. پس از آن کلیله و دمنه را طراحی کردم و قصص الانبیاء مجموعه سوم است که به صورت طراحی کار می‌شود و با نگاهی نو حالت روایی دارد.

با توجه به اینکه سه مجموعه روایی شما با مدیوم طراحی کار شده‌اند و فضایی متفاوت از نقاشی‌های‌تان دارند، انتخاب تکنیک در آثارتان با سوژه چه ارتباطی دارد؟

وقتی با اکریلیک روی بوم کار می‌کنم بیشتر نقش‌ها به صورت فرم و فضا شکل می‌گیرند و از طریق فضا با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنم. در نتیجه آثار رنگی من مقداری با کارهای طراحی تفاوت پیدا می‌کند. کارهایی که جنبه روایی دارد و موضوعی است با کارهای نقاشی من چندان سنخیتی ندارد و یکی دو بار که این شیوه را امتحان کردم پاسخ لازم را نگرفتم، در نتیجه دیدم این داستان‌ها با آن تمرکزی که روی طراحی دارم سنخیت بیشتری دارد و بنابراین سه مجموعه روایی را با مدیوم طراحی انجام دادم.

افتتاحیه ی نمایشگاه طراحی مهدی حسینی در گالری ویستا

 

تصاویر مجموعه "قصص الانبیاء" برای مخاطب ملموس است و داستان‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند؟

بله، نشانه‌ها واضح است. هفت نفری که خوابیده‌اند و سگی که همراه آنها است آشکارا به مخاطب داستان اصحاب کهف را یادآوری می‌کنند. حضرت یونس که توسط نهنگ بلعیده شد یا عصای حضرت موسی که به اژدها تبدیل شد نشانه‌هایی آشکار هستند. ضمن اینکه اسامی مجالس هم در کنار آنها آورده شده است.

با فاصله اندکی از این نمایشگاه، مجموعه‌ای از آثار شما در گالری هور به نمایش درآمد که رویکرد متفاوتی داشت. درباره آن مجموعه توضیح دهید.

از چند سال پیش در نظر داشتم آثار نقاشی‌ام را که در 10 سال اخیر کار کرده بودم به صورت چاپ سیلک درآورم چون علاقه‌مندان زیادی داشتند اما یا اصل آثار در اختیار من نبود یا قیمت‌های بالایی داشتند و جوان‌های علاقه‌مند نمی‌توانستند آنها را خریداری کنند. در نتیجه تصمیم گرفتم کارها را به صورت چاپ سیلک درآوردم. نقاشی‌های من به صورت  هندسی و مسطح هستند و به همین دلیل در چاپ سیلک خیلی خوب جواب می‌دهند. آقای فواد شریفی که بسیار به این کارها علاقه‌مند بود و کار چاپ سیلک را در سطح استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهد پیشنهاد داد این مجموعه را چاپ کند تا آثار ادیشن داشته باشند. سرانجام این مجموعه پاییز امسال آماده شد و در گالری هور به نمایش درآمد که استقبال خیلی خوبی از آن شد.

نمایشگاه آثار مهدی حسینی در گالری هور

شما خودتان هم تحصیلات چاپ داشتید. نمی‌خواستید این مجموعه را خودتان چاپ کنید؟

آن زمان که در امریکا تحصیل می‌کردم یک رشته اصلی و یک رشته فرعی داشتیم که رشته اصلی من طراحی و نقاشی و تحصیلات فرعی من چاپ بود. اما من چاپ فلز و لیتوگرافی یاد گرفته بودم که روی این آثار جواب نمی‌داد. ولی آنچه آقای شریفی انجام داده چاپ سیلک است که من نه تجربه‌اش را داشتم و نه امکانات پیشرفته‌ای که او فراهم کرده را در اختیار دارم. فواد شریفی واقعا وقت گذاشت و خیلی خوب این کار را به سرانجام رساند و همه زحمات نمایشگاه با او بود.

ظاهرا آذرماه برای شما بسیار شلوغ بود و یک نمایشگاه هم در شهرستان داشتید.

بله یک گالری در لاهیجان افتتاح شد و باز هم به همت و پیشنهاد آقای شریفی تصمیم گرفتیم حالا که کارها ادیشن دارد و می‌توان آنها را همزمان در نمایشگاه‌های مختلف ارائه داد، تعدادی کار چاپ کنیم تا در گالری هپتو نمایش داده شود. علاوه بر آثار چاپی 5 طراحی هم از مجموعه شاهنامه را در آن نمایشگاه ارائه دادم.

 

گالری ویستا مهدی حسینی قصص الانبیاء
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین