کد خبر: 2063 A

در دیدار لیلی گلستان و کانون عکس اصفهان چه گذشت؟

در دیدار لیلی گلستان و کانون عکس اصفهان چه گذشت؟

گلستان : در دو هفته حضور هفت نگاه در اصفهان حتی یک کار به فروش نرفت، چرا؟

ایران آرت : در سلسله نشست‌های تخصصی کانون عکس اصفهان با حضور اساتید برجسته کشور این هفته کانون  نشست متفاوت خود  را با حضور« لیلی گلستان»، مدیر گالری گلستان  و مترجم برگزار کرد. در این نشست کارگاه تخصصی هنر با موضوع گالری مورد بحث قرار گرفت.  

لیلی گلستان در این نشست که علیرضا ارواحی پژوهشگر هنر مجری اش بود ؛گفت : «سال 67 در بحبوحه دوران جنگ گالری گلستان را افتتاح کردم که با نمایش آثاری از سهراب سپهری همراه بود. تا آن زمان کسی نمی دانست که سهراب نقاش چیره دستی بوده و به همین دلیل و به دلیل تبلیغات گسترده ای که در روزنامه ها انجام دادیم روز افتتاحیه با استقبال بسیار خوبی همراه شد. تا امروز هم 28 سال است که گالری گلستان هر هفته میزبان آثار هنرمندان مختلف است و البته برنامه این گالری تا سال 98 تکمیل است...!»

لیلی گلستان که برای نخستین بار در گالری اش اقدام به فروش آثار بصورت اقساط کرده در این باره می گوید: «زمانی که به این کار اقدام کردم از سوی هنرمندان سرشناس مختلفی مورد انتقاد واقع شدم و حتی گالری دارهای بسیاری هم مرا به تنزل ارزش هنر و هنرمند متهم کردند، اما من بر عقیده خودم اصرار داشتم و دارم که هنر نباید تنها در دسترس افراد مرفه و پولدار باشد. اثر هنری باید به خانه مردم عادی و معمولی راه پیدا کند، تا بتوان هنر را اشاعه داد و آن را به رسالتش نزدیک کرد. من در گالری ام آثار هنری را بصورت اقساط فروخته ام و نتایج خیلی خوبی هم از این کارم به چشم دیده ام.»

آنچه همواره توانسته اعتراض قشر هنرمند را به همراه داشته باشد، بی مهری هایی است که گاه از سوی مسئولین و مدیرانی صورت می گیرد که خود از درک عمق و اهمیت هنر بی بهره بوده، اما بر مسند و جایگاه اداره امور آنها قرار گرفته اند.

لیلی گلستان که به دلیل فعالیت مستمر و جدی اش در عرصه هنر همواره با مسئولین در تعامل بوده در این باره می گوید: «در سال های فعالیتم در کشور دوران و تجربه های متفاوتی را در این زمینه از سر گذرانده ام. دورانی بوده که بسیار بر ما سخت و دشوار گذشته و فقط ناچار به تحمل بوده ایم تا آن دوران سپری شود. مثلا در دولت های نهم و دهم شرایط و نوع برخوردها بسیار نامناسب بود و این عرصه را بر ما تنگ می کرد، اما در دولت یازدهم برخوردها شکل منطقی تر و بهتری به خود گرفت و فضا قدری بازتر شد.»

 

لیلی گلستان

گلستان در ادامه می گوید: «چندسال پیش بود که ما تصمیم گرفتیم نمایشگاه «هفت نگاه» را که هر سال در آبان ماه با مشارکت هفت گالری معروف و صاحب نام در تهران برگذار می کنیم، به اصفهان بیاوریم. موزه هنرهای معاصر اصفهان با ما نهایت همکاری را کرد و کل فضای زیبای این موزه را در اختیار ما قرار داد. نمایشگاه دو هفته در اصفهان برگزار شد و جالب است بدانید که در کل این دو هفته حتی یک اثر هنری هم در این گالری در اصفهان به فروش نرفت! هرچند جمعیت زیادی هر روز در گالری حضور داشتند و بخصوص دانشجویان رشته های هنری از صبح در آنجا حاضر بودند، اما در بحث خرید آثار متاسفانه اتفاقی رخ نداد.

این هنرمند نقش گالری داران را در ترویج درک و خرید آثار هنری در یک گالری بسیار موثر می داند و می گوید: من نمی دانم چرا مردم اصفهان علاقه ای به خرید آثار هنری ندارند، اما شاید بتوان دلایل مختلفی برای این مسئله پیدا کرد. مثلا باید پرسید گالری داران اصفهان چقدر نسبت به کاری که در حال انجامش هستند اشراف دارند؟چقدر تاریخ هنر می دانند و خودشان می توانند فرق میان اثر هنری خوب و بد را بدانند؟» 

گفتنی ست کانون عکاس اصفهان نزدیک به یک دهه پیش  به لطف چند جوان فعال در زمینه عکاسی راه اندازی شد تا بتوانند ایده‌ها، نظرات و از همه مهم‌تر عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند؛شاید خود موسسان هم تصور نمی‌کردند که این کانون تا به امروز بیش از 800 عضو را در دل خود جای بدهد و البته اعضای این کانون توانسته‌اند افتخارات بسیاری را در سطح ایران و جهان داشته باشند.باعضای این کانو ن در انتخابات آزادانه امسال خود به پریسا فهامی به عنوان رئیس رای دادند.

از اهداف اصلی این کانون :

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و علمی مختلف

دعوت از اساتید مطرح هنر عکاسی کشور

برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و سالیانه از برترین عکس‌های سال اعضای کانون

تولید مجله فصلی و همچنین کتاب سالیانه کانون

تبادل و همفکری با دیگر کانون‌ها و انجمن‌های عکاسی در داخل و خارج کشور

و گردهمایی سه شنبه های اعضا اعلان شده است. 

دیدار کانون عکس اصفهان و لیلی گلستان 26 بهمن در تالار فرشچیان برگزار شد 

لیلی گلستان گالری گلستان کانون عکس اصفهان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین