کد خبر: 21216 A

آثار هنری که همچون ققنوس از خاکسترشان خلق شده‌اند / روایت حمید جعفری شکیب از نمایشگاه «تهران» در گالری ویستا

آثار هنری که همچون ققنوس از خاکسترشان خلق شده‌اند / روایت حمید جعفری شکیب از نمایشگاه «تهران» در گالری ویستا

یک هنرمند درباره نمایشگاه نقاشی و ویدئوآرت اخیرش گفت که از طریق هنر ویدئوآرت تلاش کرده به بازتاب مفهومی افسانه ققنوس بپردازد.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی و ویدئوآرت حمید جعفری شکیب در گالری ویستا در حال برگزاری است. این هنرمند درباره بخش ویدئوآرت نمایشگاه خود گفت: ایده اولیه این اثر از افسانه ققنوس گرفته شده است. ققنوس هر هزار سال با سوختن از بین می‌رود اما خاکسترش در وجود یک ققنوس دیگر دوباره متولد می‌شود. این ایده برایم بسیار جذاب بود. برای همین یک سری از کارهایم را سوزاندم و از خاکستر آن در داخل یک تنگ شیشه‌ای، اثر دیگری خلق کردم و آن را امضا کردم.

وی افزود: نام این اثر را «این یک ویدئوآرت نیست» گذاشتم زیرا این فیلم درواقع گزارش خلق یک اثر است و با تعریف ویدئوآرت تفاوت دارد.

او درباره استقبال مخاطبان از ویدئوآرت خود گفت: دو گروه مخاطب در این نمایشگاه بودند. گروه اول از این کار بسیار استقبال کردند و گروه دوم به خاطر پرسش‌هایی که در ذهن‌شان ایجاد شده بود، از آن استقبال نکردند. به همین دلیل برای آنها توضیح داده شد و گفته شد که این درواقع بازتاب هستی است که برای به دست آمدن برخی چیزها، برخی چیزهای دیگر ناگزیر به از میان رفتن است.

جعفری شکیب درباره نمایشگاه نقاشی خود نیز گفت: تهران همواره برایم سوژه جذابی بوده است. روش بازتاب این سوژه در آثارم در این نمایشگاه، نقشه‌ها بودند.

او با عنوان این نکته که نمایشگاه نقاشی‌اش «تهران» نام دارد گفت: برای خلق این آثار از تصاویر کتب دستنویس و همچنین نقشه‌ّای نجومی و جغرافیایی بهره بردم.

وی ادامه داد: به نظرم الهام در این آثار دو وجه دارد. یکی ظاهری است که از عناصر بصری در آن بهره گرفته شده است. مثلا اژدها و نوازنده. یکی هم باطنی است که برای دستیابی به آن از کدهایی شامل حروف و اعداد بهره بردم. مثلا هر محله از شهر یک کد دارد. شما ممکن است با کد ۲ح در نقشه به میدان انقلاب برسید.

جعفری شکیب گفت: بیشتر از نسخ قدیمی و طلسم‌ها و اسطرلاب‌ها استفاده کردم و به کدسازی در نقشه پرداختم. چون این موضوع برایم خیلی جذاب است و به نظرم مبحث مهمی هم هست که هنر می‌تواند به آن بپردازد. این «کجا بودن» اهمیت زیادی دارد و در تاریخ بشر هم شاهد آن هستیم که اکثر جنگ‌ها بر سر آن در گرفته. بر سر اینکه «کجا برای من است.»

این هنرمند گفت: در این نمایشگاه روی هم رفته ۲۲ اثر نقاشی به نمایش گذاشته شده که با تکنیک ترکیب مواد خلق شده‌اند. در کار تک‌چاپ از جوهرهای رنگی بهره بردم. نقاشی‌ها شامل دوره زمانی قاجار تا امروز هستند و مثلا عناصری مثل شاه‌های قاجار و تئاتر شهر در کنار هم هستند.

حمید جعفری شکیب در پایان گفت: در حال حاضر جدی‌ترین هدفم این است که این راه را ادامه بدهم و با آثارم را با الهام از نقشه‌ها خلق کنم.

 

نمایشگاه نقاشی و ویدئوآرت حمید جعفری شکیب تا ۱۱ خرداد ما در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازده، پلاک یازده برقرار است. این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه برپا شده است.

 

گالری ویستا روز جهانی موزه حمید جعفری شکیب ویدئوآرت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین