کد خبر: 25196 A

گردشگری هنری برای ایران یک نیاز مبرم است/پیشنهادات هنری گالری ترانه باران به نمایشگاه بین المللی گردشگری

گردشگری هنری برای ایران یک نیاز مبرم است/پیشنهادات هنری گالری ترانه باران به نمایشگاه بین المللی گردشگری

محبوبه کاظمی : الگوی جشنواره های هنری ونیز را بومی سازی کنیم.

ایران آرت :  گالری ترانه باران با هدف تبیین گردشگری هنری و برپایی نمایشگاهی فاخر از خط و خوشنویسی در نخستین نمایشگاه بین المللی "شهر گردشگر" که این روزها در ایران مال در حال برگزاری ست حضوری پررنگ دارد.

غرفه سیصد متری ترانه باران با آثاری از اساتید خط و خوشنویسی فضایی متفاوت برای چهره های اقتصادی و سرمایه گذاران گردشگری به وجود آورده است؛ 

ترانه باران در این نمایشگاه کوشیده سیر تاریخ و تطور هنر خط و خوشنویسی در ایران را به نمایش بگذارد از این رو طیف وسیعی از گوشه های اصیل این هنر را پیش روی مخاطب قرار می دهد: از طومارهای قاجار گرفته تا نوشته‌ای روی پوست منصوب به امام حسن (ع). از اثر وصال شیرازی و استاد غلامحسین امیرخانی تا تابلوهای خلاقانه حسین زنده‌رودی و پناهی... گران‌ترین اثر این نمایشگاه ۲۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

حضور یک گالری هنری در چنین رویداد اقتصادی کاری نو به نظر می آید، محبوبه کاظمی در این باره می گوید:"

 ترانه باران با رویکرد معرفی ظرفیت‌های گردشگری هنری در این نمایشگاه شرکت کرده و خوشحالم بسیار از آن استقبال شد. خوشحالم فعالان حوزه‌های گردشگری وقتی از نمایشگاه ما دیدن می کنند می گویند چقدر لذت بردند وحال‌شان خوب شد و چرا ایده گردشگری هنری جدی گرفته نمی شود؟ "

محبوبه کاظمی تاکید می کند:" ترانه باران برای ترویج گردشگری هنری صاحب ایده و طرح جامع است. سعی می کنیم در سلسله نشست های این نمایشگاه این مباحث را با چهره های صاحب نام گردشگری و تصمیم سازان این عرصه به بحث و تبادل نظر بگذاریم."

محبوبه کاظمی معتقد است امروز گردشگری برای کشور ما یک انتخاب نیست، یک نیاز است و در همین راستا تبیین و ترویج گردشگری هنری یک ضرورت و نیاز مبرم است

گالری ترانه باران در ایران‌مال

 کاظمی توضیح داد: بی نال هنر و معماری ونیز در کنار جشنواره های فیلم و موسیقی شناخته شده اش توانسته اقتصاد این شهر و حتی شهرهای همجوارش را پویا کند. ما  از منظر پتانسیل های هنری صاحب قابلیت های والایی هستیم باید با نگاهی به الگوهای پیشرو دنیا، بومی سازی کنیم و گردشگران خارجی را جذب کنیم. این مهم نیازمند مطالعات میدانی است. در گام نخست باید منابع هنری را دسته‌بندی کنیم. به طور خاص در کشور ما منابع گردشگری هنری، هنرهای تجسمی، صنایع دستی، هنرهای ادبی، سینما، موسیقی، هنرهای خیابانی و... است. برای گردشگران داخلی و خارجی در این زمینه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی داریم. روی نقش رسانه و اطلاع‌رسانی تاکید ویژه دارم. همه این برنامه‌ها تنها با حمایت رسانه‌ها ممکن است و مخاطب خود را پیدا می‌کند."

او گفت: ما در چند زمینه برای گردشگری هنر فعالیت کردیم. یکی از آنها خوشنویسی به عنوان اصلی‌ترین هنر ایرانی و اسلامی است. ما این رویکرد را توسعه می‌دهیم زیرا خط در تمام هنرها تلفیق شده است. کار پژوهشی مفصلی روی گردشگری هنری داشتیم و به دنبال پاسخ این پرسش بودیم که هنر چگونه می‌تواند با حوزه‌های دیگر پیوند پیدا کند و از این طریق رشد کند. از نظر ما هنر برای هنر نیست بلکه هنر برای اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سرمایه‌گذاری نیز هست. فرهنگ نیاز به سرمایه و سرمایه‌گذار دارد. حراج باران با این رویکرد بنیان گذاری شد و دوره موفق را پشت سر گذاشت."

او توضیح داد:" سرمایه‌گذاری روی هنر می تواند سرمایه‌گذار را بسیار زودتر از حالت عادی به بهره‌وری برساند. استفاده از آثار هنری علاوه بر بالا بردن سطح فرهنگ، تاثیری مثبت روی اعتبار برند مجموعه گردشگری می‌گذارد. این سرمایه‌گذاری فقط مربوط به آویختن تابلوی هنری نیست. بلکه در معماری، دیزاین و تولید وسایل کاربردی می‌تواند به افزایش جذابیت و بهره‌وری گردشگری کمک کند. باید از سرمایه‌گذاران گردشگری بخواهیم هنر را حتما در پروژه‌های خود دخالت دهند چون به تسریع برگشت سرمایه آنها کمک می‌کند. گالری دارهای خوب و متخصصی در کشور داریم که مشورت با آنها می‌تواند به سرمایه‌گذاران این حوزه کمک کند."

گالری ترانه باران در ایران‌مال

ایران مال، مرکزی بزرگ در غرب تهران است که هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده، در بخش‌های مختلف محوطه ساختمان، کارگران مشغول کارند. برگزاری جشنواره گردشگری در این شرایط شاید چندان آسان نباشد اما داخل ساختمان اصلی پر از هیاهو و آمد و شد است. در میان این همه هیجان و بدو بدوها تابلوهای اصیل و آرامش بخش خط و خوشنویسی گالری ترانه باران با طعم اجرای زنده موسیقی که در محوطه نمایشگاه در حال انجام است، موهبتی ست.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری تا هفتم شهریور برپاست و علاقه‌مندان به هنر می‌توانند در سالن E1 به دیدار گالری ترانه باران بروند. 

 

گالری ترانه باران محبوبه کاظمی دولابی گردشگری هنری ایران مال محبوبه کاظمی
نظرات خوانندگان
  • یوسف فتحی
    پاسخ

    بنده یه نقاشی ویه خط نقاشی دارم ومایلم آن را در این حراجی بزارم اگه میشه بنده رو راهنمایی بفرمائید ،،،،باسپاس

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین