کد خبر: 26067 A

پرتره‌­های اندوهگینِ تا فراکتال‌های روی به اضمحلال / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

پرتره‌­های اندوهگینِ تا فراکتال‌های روی به اضمحلال / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری­‌گردی این هفته به گالری‌­های Ag، اُ، طراحان آزاد و پروژه­‌های آران پرداخته­‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه عکس­‌های مهدی رزاّق­‌منش با عنوان "اشارات" در گالری Ag، نمایشگاه "هندسه کل" با عکس­‌هایی از امیرحسین بی­‌پروا در گالری اُ، نمایشگاه طراحی­‌های نیلوفر کسبی با عنوان "تحدید" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه عکس­‌های جان پِپِر با عنوان "کویرهای ناخالی" در گالری پروژه­‌های آران، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

نشانه‌­های آیینی

هر جامعه­‌ای با توجه به فرهنگ خویش آیین­‌ها و مناسکی دارد این آیین­‌ها برآمده از اعتقادات و باورهای جامعه است و بر اثر تکرار در طول دوره­‌های مختلف شکل می‌گیرد و دوام پیدا می­‌کند. حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) یکی از وقایع مهم و گسترده در جوامع اسلامی است. در کنار این واقعه و همراه با آن آیین­‌های مختلفی بر اساس باورهای مختلف ایجاد شده و ادامه یافته است. تمام آیین­‌های عاشورایی همراه با نشانه­‌هایی مشترک و همگن هستند چنانچه کسانی که شاهد برگزاری آیین­‌های عاشورایی بوده­‌اند و یا در این زمینه مطالعه کرده­‌اند این حادثه را با نشانه­‌های آن می­‌شناسند؛ نشانه­‌هایی تصویری با رنگ­‌هایی مشخص که در قالب سه رنگ اصلی سیاه- نشانۀ سوگ و عزا- سبز- نشانۀ اولیا- و رنگ قرمز- نشانه اشقیا- دسته­‌بندی شده­‌اند.

مهدی رزاّق­‌منش در نمایشگاه اشارات، نشانه­‌های تصویری ایّام عزاداری محرم را به تصویر کشیده است. او عکس­‌هایی را بدون حضور انسان در قاب­‌هایی به یک اندازه به تصویر کشیده است. تصاویری از نشانه­‌ها و رنگ­‌های عزاداری، تصاویری از نوشته­‌ها و جملات عزاداری. نشانه­‌هایی فارغ از شور و جوشش این ایّام، تصاویری حاوی نشانه­‌هایی که همیشه آرام هستند و در خدمت هیجان یک حادثه، یک رخداد که هر سال تکرار می­‌شود و یادآور یک روایت تراژیک است.

این عکس­‌ها در قاب­‌هایی ساده و با پاسپارتوی با رنگ تیره ارائه شده­‌اند که شیوه ارائه این عکس­‌ها با رنگ­‌هایی ساده و تیره با فضای مناسبتی این نمایشگاه هم­گام شده است. نکته­‌ای که به نظر می­‌رسد نباید از آن غافل بود این است که هنرمند با به تصویر کشیدن نشانه­‌های بصری یک رخداد، بی‌اینکه به محتوای آن توجهی داشته باشد موجب شده در مرز باریک گرافیک و عکاسی خود را به مخاطره بیندازد. رزاّ­ق‌منش تا حدودی تنها از طرح‌­های گرافیکی که قبلاً طراحی شده است عکاسی کرده است و این نوع پرداختن هنرمند عکاس را به اسکن طرح­‌های گرافیکی و تایپوگرافی‌­ها نزدیک می­‌کند تا خلقی عکاسانه.

Esharat (2)

از سویی دیگر رزاّق­‌منش در این مجموعه دست به یک تجربه در زمینه چاپ عکس‌­هایش زده، او شیوه گام بیکرومات را در چاپ عکس­‌هایش به ­کار گرفته است. این شیوه یکی از شیوه­‌های چاپ در قرن نوزدهم است که در آن عکس بر روی بستر حساس شده توسط نور آفتاب چاپ شده و تصویری با کیفیت‌­های نقاشانه به وجود می‌آورد.

نمایشگاه عکس‌­های رزاّق­‌منش با عنوان «اشارات» تا 11 آبان در گالری Ag دایر است. گالری Ag در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک 43 واقع است.

 

طبیعت جان می‌­سپارد

در نمایشگاه عکس­‌های «هندسه کل» اثر امیرحسین بی‌­پروا اولین چیزی که نظر مخاطب را جلب می­‌کند نحوه ارائه و نمایش آثار است. نمایشگاه مجموعه­‌ای از عکس‌های طبیعت است که در قطع پاناروما و در یک- سوم پایین دیوار گالری نصب شده است. عکس­‌هایی سیاه و سفید با ارائه­‌ای ظریف و ساده و با چاپ­‌هایی مورد توجه که طبیعت را به نمایش می­‌گذارد.

بی­‌پروا مجموعه­‌اش را با واژۀ «فراکتال» معرفی می­‌کند؛ « فراکتال از کلمۀ لاتین «فراکتوسم به معنی سنگ نامنظم، شکسته و خردشده گرفته شده. ... فراکتال­‌ها به ­وسیله تکرار توسعه می­‌یابند که به معنی تغییر مکرر آن­هاست و این تکرارها پیوسته یا ناپیوسته ایجادکننده جهانی‌ست که ما را این­گونه که هست می­‌نماید.» این عکس‌ها از نظمی صحبت می­‌کنند که در طبیعت پس از بی­‌نظمی نخستین به وجود می­‌آید، چنانکه در روایات اساطیری ابتدا بی­‌نظمی در طبیعت حاکم بوده است و جهانی که ما امروز می­‌بینیم و در آن زیست می­‌کنیم حاصل انتظام یافتن آن پس از بی­‌نظمی بوده است.

بی­‌پروا در نمایشگاه هندسه کل آثاری را از عرصه طبیعت به نمایش می­‌گذارد که همچون عمارت­‌هایی عظیم و با شکوه در پهنه زمین طبیعی خودنمایی می­‌کنند. قطع انتخاب شده و جای قرارگیری آثار بر روی دیوار گالری نیز معنای ژانر عکاسی Land Scape (طبیعت) را قوّت بخشیده است.

Hendese Kol (5)

در این نمایشگاه ویدئویی به نمایش درآمده است که گذر زمان و تغییر در طبیعت را با حرکت از نور به سمت تاریکی و برعکس از تاریکی به سوی روشنایی نشان می‌دهد، طبیعتی که از منظر بی­‌پروا تکرارشونده و نظم­‌پذیر است. اما نباید فراموش کرد که این تغییرات حادث شده بر طبیعت به سوی نظم مجدد با توجه به شرایط جوی حاکم بر جهان و گرم شدن روزافزون آن، نظم نوین در راستای اضمحلال و مرگ تدریجی طبیعت است، نابودی طبیعت که از شکوه و شوکت قامت طبیعت کاسته و بر فرو ریختن و نیستی آن افزوده است.

ما با طبیعتی مواجه هستیم که فراکتال­‌های آن هر روز جان می­‌سپارند و دچار افول موازی با تغییر شده­‌اند. امیرحسین بی­‌پروا طبیعت را و تغییرات موجود در آن را بسیار شکوهمند و زیبا دیده است اما با مواجه بی‌واسطه با آن­چه که اکنون در جهان طبیعی در حال رخ دادن است کمتر می­‌توان فرّ و شکوه همیشه نهفته در طبیعت را دید و از آن لذّت برد.

نمایشگاه «هندسه کل» اثر امیرحسین بی­‌پروا تا 4 مهرماه در گالری اُ واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان (شاهین) خدری، پلاک 18 دایر است.

 

پرتره‌­های اندوهگینِ محصور شده

«تحدید» عنوان نمایشگاه نیلوفر کسبی در گالری طراحان آزاد است. تحدید حکایت پرتره­‌های اندوهگین محصور شده در کلان­‌شهر است. نیلوفر کسبی در نمایشگاه جدید خود به طراحی از هنرجویانش در فضای شهر و هنرستان پرداخته است. این طراحی­‌ها صورت­‌هایی را ترسیم کرده­‌اند که با نگاهی خیره، مضطرب و غمگین به طراح‌شان زل زده­‌اند.

کسبی ماهرانه هاشور می­‌زند و زبردستانه نورهایی را در میان یک اثر نگه می­‌دارد. لکه­‌های نوری که به چهره­‌ها بُعد، شخصیت و تفکر می­‌بخشند. کاراکترهای نهفته در این طراحی­‌ها صاحب ذهن­‌هایی آشفته و سرشار از سؤال و راه­‌های نرفته هستند.

تحدید مجموعه­­‌ای از طراحی­‌های نیلوفر کسبی است که بیشتر بر چهره­‌هایی تمرکز دارد که در میان عناصر نامنظم و آشفته شهر گیر افتاده­‌اند و راه مشخص و مسیری برای رهایی آنها در نظر گرفته نشده است. در میان طراحی­‌ها برخی از آنها بسیار پرداخت شده و برخی کمتر، اما زمان صرف شده برای ساخت و ساز آن از مهارت به‌کار رفته برای ترسیم آنها نکاسته و در همه آثار مشهود است.

نمایشگاه آثار نیلوفر کسبی در گالری طراحان آزاد

در مجموعه تحدید بر خلاف بیانیه نمایشگاه با تعدادی از طراحی­‌ها مواجه می­‌شویم که ارتباط موضوعی با کل مجموعه ندارند و بیشتر جزئیاتی از یک ماشین، درخت و غیره هستند که از نظر محتوا جایی در میان مجموعه ندارند و مجموعه را ناهمگون کرده­‌اند، به­‌علاوه در مجموعه طراحی­‌های نیلوفر کسبی چند اثر محدود نیز وجود دارند که از نظر تکنیک با کل مجموعه مغایرت دارند و در زمرۀ نقاشی محسوب می­‌شوند.

نمایشگاه آثار نیلوفر کسبی با عنوان «تحدید» تا 3 مهرماه در گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، خیابان گمنام، میدان سلماس، شمارۀ 5 ادامه دارد.

 

 

سرزمین  پهناور

جان پِپِر عکاسی ایتالیایی پس از سفرهایی که به کویر ایران داشته و عکاسی از این سرزمین پهناور، عکس­‌هایش را با عنوان «کویرهای ناخالی» در گالری پروژه­‌های آران به نمایش گذاشته است.

کویرهای ناخالی اشاره به ماهیت دوگانۀ کویر دارد؛ خالی و ناخالی. کویر سرزمین پهناوری است که هر زمان که پا در آن می­‌گذاریم جز خویشتن خویش عنصر انسانی دیگری در آن نمی­‌بینیم، این در صورتی است که انسان­‌هایی پیش از ما به این سرزمین قدم گذاشته­‌اند و بخشی از ماهیت و تاریخ آن را ساخته­‌اند. کویرهای ناخالی نیز حکایت از همین موضوع دارند. کویرهای پهناور و وسیعی که در روزگاران مختلف عرصه­‌ای برای قدم گذاشتن در آن بوده است.

پِپِر عکس­‌هایش را در ابعاد بزرگ همچون وسعت کویر چاپ کرده است. عکس­‌هایی که پیش از هر چیز مخاطب را با کنتراست نسبتاً زیاد مواجه می­‌کند و پس از عبور از شدت تیرگی و روشنی با حضور فرم­‌هایی ملایم و آرام از پهنه برجسته کویر مواجه می­‌شویم. فرم­‌هایی که این زمین را با بناهای بزرگ و عظیم مواجه می­‌کند. بناهایی ساخته شده از شن شناور که با وزیدن هر بادی به همان سو به پرواز در می­‌آیند و بنای شنی جدید می­‌سازند.

نمایشگاه عکس جان پپر در گالری پروژه‌های آران

اما کویر گذشته از انعطاف­‌پذیری نهادینه بسیار سخت، مقاوم و با شوکت است. کویر وسیع است و انسان در برابر عظمت آن احساس کوچکی و عجز می­‌کند. این عکس­‌ها نیز عظمت کویر را به خوبی به تصویر کشیده است.

جان پِپِر  عکس­‌هایش را با حساسیت تصویری بالا ویرایش و چاپ کرده است. این عکس­‌ها نویزی هستند و بافت دانه­‌ای عکس­‌ها با جنس خاک این منطقه یگانه شده‌اند و فضای کویر از سوی مخاطب بیشتر قابل درک است.

نمایشگاه عکس­‌های جان پپر با عنوان «کویرهای ناخالی» تا 9 مهر ادامه دارد. پروژه­‌های آران در خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، بن بست لولاگر، شمارۀ 5 واقع شده است.

 

 

 

 

گالری Ag گالری اُ گالری طراحان آزاد گالری پروژه های آران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین