کد خبر: 2726 A

بزرگترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه

بزرگترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه

محمدرضا یزدی: دورخیز سازمان زیباسازی شهر تهران این است که این رویداد هنری را تبدیل به بزرگترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه کند.

ایران آرت :به گزارش روابط عمومی و‌ اموربین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدرضا یزدی، عضو شورای هنری دومین سالانه «بهارستان» یکپارچگی هنرمندان در این دوره را از جمله اولویت‌های این رویداد هنری خواند و گفت: آنچه که در سیاستگذاری این دوره از «بهارستان» مورد توجه قرار گرفت این بود که بتوانیم در وهله نخست یک رویداد یکپارچه داشته باشیم، یعنی بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که فارغ از تقسیم‌بندی‌های مختلف هنری یک‌پارچگی در فضای هنر شهری داشته باشیم تا بهانه‌ای شود که هنرمندان رشته‌های مختلف بتوانند ایده‌های خود را به شکلی آزادانه و خارج از چارچوب‌های رشته‌ای هنر ارائه کنند.

وی افزود: در واقع تاکید این دوره از «بهارستان» بر این بود که هنرمندان بتوانند ایده‌های خلاق و نوآورانه خود را ارائه کنند لذا در این دوره شورای هنری متشکل از هنرمندان کلیه رشته‌های هنری نظیر: نقاشی، مجسمه‌سازی، گرافیک، گرایش‌های تعاملی و ... بود.

یزدی تصریح کرد: رفته رفته شورای سیاست‌گذاری «بهارستان» با هدف حمایت بیشتر از هنرمندان تبدیل به شورای هنری شد تا به صورت یک تیم مشاوره و اتاق فکر بتواند از جنبه‌های هنری این رویداد حمایت کند لذا فراخوان نیز بر مبنای ایده‌های خلاقانه هنرمندان برای فضای شهری نوشته شد و ما امیدوار بودیم که بتوانیم چیزی شبیه به فستیوال پاریس یا پکن را شاهد باشیم.

یزدی درباره نتیجه دومین سالانه «بهارستان» گفت: به نظر من نتیجه «بهارستان» بر عهده هنرمندان است البته آن چیزی که ما در شورای هنری تدوین کردیم با آن چیزی که از پتانسیل آثار ارسالی به دست آمد تفاوت زیادی داشت زیرا متاسفانه برخی از هنرمندان «بهارستان» را یک رویداد سطحی‌نگر به هنر شهری برداشت کرده‌اند و تنها مناسبت داشتن آثار با بهار را مدنظر قرار دادند در حالی که چنین قضاوتی کاملا نادرست است زیرا چنین نگاهی در سیاست‌گذاری‌های اولیه «بهارستان» به هیچ عنوان وجود نداشت.

وی در خصوص سطح آثار دومین سالانه «بهارستان» اظهار کرد: متاسفانه این ذهنیت که «بهارستان» صرفا کارهای عوام پسند و سطحی را می‌پذیرد اساسا درست نیست زیرا رویکرد این دوره از «بهارستان»،چه از جهت سیاست‌گذاری‌ها و دورخیز سازمان زیباسازی شهر تهران بر این بود که بتوانیم این بخش را تبدیل به بزرگترین فستیوال هنرهای شهری خاورمیانه کنیم؛ اما اینکه آیا نتیجه هم آن چیزی شد که مدنظر بود جای بحث دارد و کاملا به قابلیت‌ها و پتانسیل آثار ارسالی از سوی جامعه هنری بازمی‌گردد.

عضو شورای هنری سالانه «بهارستان» درباره نحوه انتخاب آثار این دوره گفت: تعداد آثار رسیده به این دوره از سالانه «بهارستان» بسیار زیاد بود اما مساله اینجاست که تعداد آثاری که دارای کیفیت زیبایی‌شناسانه با تم «بهارستان» باشد و خلاقیت را نیز در عین اورجینال بودن در دل خود داشته باشد، بسیار کم بود در واقع آثاری که قابلیت‌های کیفی بالا در هنرهای شهری داشته باشند بسیار کم بود لذا طبیعتا دست شورای هنری نیز در انتخاب آثار در حد پتانسیل کارهای رسیده است.

یزدی ادامه داد: این در حالی است که ما در شورای هنری برای بهتر شدن آثار یک سری جلسات و مشاوره نیز برای بهبود کارهای اجرایی داشتیم اما متاسفانه به دلیل اینکه بخشی از روند اداری کارها نظیر: قراردادها، جانمایی، پرداخت هزینه‌ها و ... که بر عهده سازمان زیباسازی بود با تاخیر انجام شد، روند کمی دچار مشکل شد.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری این دوره از «بهارستان» به نحوی بود که بتواند دست هنرمندان صاحب سبک را که دارای دیدگاه شخصی هستند، باز بگذارد اما متاسفانه برخی از هنرمندان صاحب سبک در بخش شهری، در رویداد هنری «بهارستان» شرکت نداشتند.

عضو شورای هنری سالانه «بهارستان» مخاطب را بخش مهم این رویداد خواند و گفت: قطعا شورای هنری به بحث مخاطب اهمیت می‌دهد اما این مساله امری نیست که ما بخواهیم به خاطر آن سطح کیفی آثار را در سطح مخاطبانی که هیچ ذهنیتی از هنر ندارند، پایین بیاوریم و این تصور که «بهارستان» به دنبال آثار عامه‌پسند است اساسا درست نیست زیرا ما در سطح شهر مخاطبان ویژه‌ای داریم که خود در ابعاد مختلف هنری فعال هستند لذا ابدا اینگونه نبود که صرفا طیف کم اطلاع از هنر، مد نظر قرار گیرند.

یزدی ادامه داد: سالانه «بهارستان» به دنبال این بود که بتواند آثار فاخر شهری را ارائه کند تا هنرمندان بتوانند کارهایی را که آرزوی ساخت آن را دارند، اجرا کنند اما متاسفانه برداشت بسیاری از هنرمندان خلاف این امر بود.

وی افزود: این تصور که موقتی بودن و مناسبتی بودن یک اثر ابدا دلیل بر سطحی بودن ایده و اجرا نیست زیرا در بسیاری از فستیوال‌های دنیا، آثار برای یک مدت زمان کوتاه به نمایش گذاشته می‌شوند که ایده بسیار پخته و رشد یافته‌ای دارند؛ لذا نباید با تاکید بر موقتی بودن آثار صرفا کارهای سطح پایین را مدنظر قرار داد.

 

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه و هنرهای محیطی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 

سازمان زیباسازی شهر تهران دومین بهارستان محمد رضا یزدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین