کد خبر: 28062 A

روایتی از قدرت زنان تا یادمان‌هایی برای انسان‌های معمولی / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

روایتی از قدرت زنان تا یادمان‌هایی برای انسان‌های معمولی / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به گالری‌های وارطان، اعتماد و هفت‌ثمر سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار مهدی راحمی با عنوان «تراس» در گالری وارطان، نمایشگاه نقاشی آفرین ساجدی با عنوان «قوی‌تر» در گالری اعتماد یک، نمایشگاه عکس­‌های علیرضا کرم­‌زاده با عنوان «سکوت» در گالری هفت ثمر و نمایشگاه حجم و چیدمان حسین آزادی با عنوان «خالی از خیال» در گالری اعتماد امجدیه، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

تردید میان سقوط و صعود

«تراس» عنوان نمایشگاه اخیر مهدی راحمی در گالری وارطان است. راحمی در بیانیه نمایشگاهش از تردید می‌گوید؛ «تراس به عنوان یک موقعیت میانه که نه بیرون قلمداد می­‌شود نه درون، تمثیلی است بر حد واسط تمام ضد و نقیض­‌ها. این موقعیت برای من بسیار شبیه دنیای انسان امروز است. وضعیتی بلاتکلیف، ناپایدار، معلق و موقت. در چنین شرایطی مسئلۀ هویت اهمیت خود را از دست می­‌دهد یا کم اهمیت می­‌شود. تردید و امید هر لحظه جای خود را عوض می­‌کنند همانطور که هنجار و ناهنجار. این ویژگیِ مرحلۀ گذار است و آدم­‌ها تنها ایستاده­‌اند و نظاره­‌گر ...»

مهدی راحمی که پیش از این آثاری از فیگور انسان در موقعیت­‌های مختلف و اغلب بدون رنگ ارائه داده، این‌بار در «تراس» با نقاشی­‌های او مواجه می­‌شویم. در این نقاشی­‌ها نیز رنگ­‌ها محدود و یک‌دست هستند. راحمی در طراحی ماهرانه عمل می­‌کند و فیگورهای انسانی آثار او بسیار متناسب و صحیح هستند.

او با آثاری از انسان­‌هایی در موقعیت تراس، به نمایش حالاتی از انسان امروز دست زده است. راحمی حالات آنها را مردد و در برخی مواقع ناامید تصویر کرده، چهره­‌هایی منبسط و مغموم با چشمانی سرشار از تردید.

Vartan (10)

سوژه­‌های آثار راحمی بر روی تراسی قرار گرفته­‌اند که انگار بر لبۀ پرتگاهی ایستاده­‌اند و میان سقوط به پایین و صعود به طبقات بالا تردید دارند. برخی از چهره­‌ها نگاه به بیرون از تراس دارند و سر را به سمت شهر چرخانده‌­اند و برخی دیگر نگاه به نقطه­‌ای در داخل دارند. جهت چهره­‌های نقاشی­ شده نیز بر این تردید درونی آثار می­‌افزاید.

از سویی به فضای بیرونی به روشنی و وضوح پرداخته نشده است و اغلب با رنگ­‌هایی تیره و در برخی آثار با خطوطی در هم و نامشخص به ترسیم شهر پرداخته شده است و این بدان معناست که آینده­‌ای یا افقی روشن برای سوژه­‌های آثار راحمی وجود ندارد.

ناامیدی، تردید، سردی، انبساط و کبودی نه تنها در موقعیت انسان­‌ها و حالت چهره­‌ها بلکه در رنگ­‌های محدود به­ کار رفته در آثار به خوبی قابل درک و دریافت است. شرح حال انسان­‌های گرفتار شده در دوران پر تنش گذار از سنت به مدرنیته.

نمایشگاه آثار مهدی راحمی با عنوان «تراس» تا 28 آبان در گالری وارطان برپاست. گالری وارطان در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، شمارۀ 514، خانۀ وارطان قرار دارد.

 

خودباوری

در کمتر از صد سال گذشته همیشه با ایده­‌ها و آثاری حول محور قدرت و خودباوری زنان مواجه بوده­‌ایم. اغلب آثاری که از زنان هنرمند از دهۀ 60 و 70 از سوی زنان تولید و ارائه شده است با محوریت تأثیرگذاری و توانمندی زنان جامعه بوده است.

آفرین ساجدی در نمایشگاه نقاشی­‌هایش با عنوان «قوی­‌تر» در گالری اعتماد به نمایش زن غالب و مؤثر در امور دنیا پرداخته است. چنانچه تصمیم‌گیری آفرین برای مبارزه با افکار زن‌ستیز از عنوان اثرش آغاز می­‌شود. او در نمایشگاه «قوی­‌تر» به ترسیم زن در موقعیت­‌های مستحکم و تعیین­‌کننده با حالاتی مطمئن و مصمم پرداخته است.

ساجدی در آثارش از یک سوژه زن به شکل واحد استفاده کرده است. پرترۀ زنی در حالت­‌ها و پوشش­‌های مختلف، جز یکی از آثار که زن در لباسی فاخر با صورتی جدی و حالتی مصمم با عنوان «قوی­‌تر» دیده می­‌شود. عناوین نقاشی­‌های او مختلف و مورد توجه است، عناوینی چون: قهرمان، ساحل و این یک ماهی نیست (برگرفته از اثر رنه مارگریت با عنوان «این یک پیپ نیست»).

Afarin Sahedi- Shirin 1 (4)

ماهی در آثار ساجدی به کرات دیده می­‌شود. او از ماهی به عنوان نشانه در پوشش سر و لباس­‌ها استفاده می‌کند. از نظر او اموری در جهان وجود دارد که انسان را قوی و قوی­‌تر می­‌کند به­ ویژه سوژه­‌های اثر او را. زنان آثار او نه تنها در موقعیت­‌های مختلف اجتماعی قرار می­‌گیرند و ژستی قهرمانانه دارند بلکه حالات زنانه و ظرافت­‌های تصویری در شیوۀ رفتار آنها دیده می­‌شود؛ آنها زنانی هستند به جای خود و نه به جای مردان و با توجه به جنسیت‌شان و ویژگی­‌های فیزیکی و جنسی‌شان رفتار می­‌کنند. گاهی قهرمان می­‌شوند، گاهی شناگر در ساحل، گاهی پیپ می­‌کشند، گاهی معصوم با هاله­‌ای صورتی و گاهی «قوی­‌تر».

ساجدی نقاشی­‌هایش را در ابعاد مختلف با شیوه­‌ای رئال اما فانتزی به نمایش گذاشته­ است. زنِ آثار آفرین شبیه به زنان واقعی نیست و کمی فراواقعی است شاید بتوان گفت این فانتزی او را به رئالیسم جادویی نزدیک کرده است. اما اموری که سوژۀ زن در این آثار به دست می­‌گیرد و انجام می­‌دهد، رفتارهایی معمولی و واقعی هستند.

نمایشگاه آثار آفرین ساجدی با عنوان «قوی­‌تر» تا 6 آذر در گالری اعتماد یک (امجدیه) ادامه دارد. گالری اعتماد در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، شمارۀ 25 قرار دارد.

 

رها شده در حیاتِ خلوت

حیاط خلوت در خانه­‌ها برای نورگیری بهتر فضای داخل ساختمان طراحی می­‌شود؛ اما اغلب به فضایی طرد شده تبدیل می­‌شود که وسایلی نه ضروری بلکه بی‌استفاده در آن رها می­‌شوند. این وسایل در محیط جدید حیاط خلوت به زیست خود در سکوت ادامه می­‌دهند به امید روزی که دوباره مورد توجه قرار بگیرند.

نمایشگاه «سکوت» در گالری هفت ثمر، عکس­‌هایی از علیرضا کرم­‌زاده را به نمایش می­‌گذارد که به آثاری رها شده در نقاط مختلف می­‌پردازد. کرم­‌زاده در عکس­‌هایی با ابعاد یکسان و واحد به هم­ذات‌پنداری با اشیایی دست زده است که به دلایلی در طبیعت و گوشه­‌هایی از بناهای مختلف رها شده­‌اند، آثاری که ممکن است هرگز مورد استفاده قرار نگیرند و برای همیشه کاربری خود را از دست داده­‌اند و یا این­که ممکن است زمانی مورد استفاده قرار بگیرند.

وقتی به عکس­‌ها نگاه می­‌کنیم خود را به جای این اشیاء قرار می­‌دهیم و خود را رها شده و بی‌استفاده در این دنیا می‌پنداریم. «سکوت» به دنیای سرمایه­‌داری با الگوی تولید انبوه و مصرف­‌گرایی اشاره دارد، دنیایی که دائماً در حال تولید و مصرف است، بی‌توجه به هویت و جان اشیاء. سوداگری و سودجویی انسان­‌ها را به ماشین­‌های بی‌احساس مصرف­‌گرا تبدیل کرده که در دنیایی ایزوله شده و تک ساحتی گرفتار اشیاء و شیوۀ کم دوام به روز رسانی شدن هستند.

haft samar (9)

روزآمد بودن و به روزرسانی اشیاء پیرامون سبب کم توجهی ما به آنها شده است. به روز کردن تجهیزات و ابزار موجب کوتاه شدن عمر آنها شده و اشیاء تولید شده به سرعت تاریخ گذشته و منقرض می­‌شوند. آنها رها می­‌شوند حتی در اغلب موارد مورد بازیافت و دوباره سازی قرار نمی­‌گیرند و همین بی­‌مصرف شدن می­‌تواند آنها را بسیار دورافتاده و بی­‌خاصیت جلوه دهد.

آثار کرم­‌زاده نیز مصرفی بودن اشیاء، سقوط و اضمحلال زودهنگام آن­ها در فضای مسلط و سرکوب‌کنندۀ اطراف را به خوبی نشان می­‌دهد. اشیایی که در طبیعت، شهر و ساختمان­‌های رها شده­‌اند و این فضاها همچون حیاطِ خلوتی هستند که این اشیاء رها شده در خلوت خود به حیات‌شان ادامه می­‌دهند.

نمایشگاه عکس‌­های علیرضا کرم­‌زاده با عنوان «سکوت» تا 15 آبان در گالری هفت ثمر ادامه دارد. گالری هفت ثمر در خیابان مطهری (تخت طاووس)، خیابان کوه نور، کوچۀ پنجم، شمارۀ 8 قرار دارد.

 

تحت فشار

«خالی از خیال» عنوان نمایشگاه آثار حسین آزادی در گالری اعتماد دو است. آزادی نمایشگاهی متشکل از حجم و چیدمان را با دو متریال سخت بتن و آهن به نمایش می­‌گذارد. آزادی در این نمایشگاه تلاش می­‌کند خاطرۀ حضور انسان­‌های تأثیرگذار در زندگی­‌اش و متعلقات‌اش را با دو مواد غالب در کلان شهر یعنی بتن و آهن سخت و سنگین به نمایش بگذارد.

سوژه­‌های بتنی آثار او که اغلب سردیس انسان­‌هایی معمولی هستند با خطوط مستقیم و منحنی آهنی تحت فشار قرار گرفته­‌اند. این خطوط از نواحی مختلف در سر و صورت انسان­‌ها فرو رفته و ذهن، اندیشه و حیات آنها را مورد تهدید قرار می­‌دهند.

زندگی انسان مدرن به­ ویژه در طبقۀ متوسط تحت فشار و سیطرۀ ادوات شهر پر از سازه و ساختمان­‌های نابه‌هنجار و مهاجم قرار گرفته است. شهری پر آشوب و شلوغ سرشار از سازه­‌هایی مدرن که روزی برای خدمت به انسان شکل گرفته اما امروز علیه او عمل می­‌کند.

Hosein Azari- Etemad 2 (6)

آزادی مجسمه­‌هایی از انسان­‌های مدرن ساخته و آن­ها را بر روی پایه­‌هایی قرار داده است. این سردیس­‌ها توسط برش­‌هایی نامنظم و آهن­‌هایی زنگ زده و تغییر شکل یافته از اطراف احاطه شده­‌اند و در فضای نمایشگاه چیدمان شده­‌اند.

حسین آزادی در بیانیۀ نمایشگاهش از خوابی پریشان شده می­‌گوید: «هر روز با دلهرۀ لرزه­‌های ضربه بر آهن از خوابی آشفته می­‌پرم. شهرم این کارگاه ساختمانی پرهیاهو همواره تغییر شکل می­‌دهد. و دسترسی من به تصاویر خیال­‌انگیز گذشته­‌ام را ناممکن می­‌کند. من اما در مقابلش می­‌ایستم و دغدغه­‌هایم از اجدادم، از تاریخ، از مرگ و معشوق را با گوی و آهن و زنگار بتن­‌ریزی می­‌کنم تا گرد فراموشی نگیرد. ...»

او به خاطره‌سازی دست می­‌زند و با ساختن آثاری سخت و فناناپذیر سعی در زنده نگاه داشتن خاطرۀ انسان‌هایی میرا در شهر مدرن رو به نابودی دارد. دورانی از زندگی که حافظه­‌ای کوچک و کوتاه مدت دارد و قرار نیست یادی را حافظۀ تاریخ برای دورانی طولانی حفظ کند.

نمایشگاه آثار حسین آذری با عنوان «خالی از خیال» تا 6 آذر در گالری اعتماد ادامه دارد. گالری اعتماد در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، شمارۀ 25 قرار دارد.

 

گالری اعتماد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین