کد خبر: 28086 A

کپی آثار مشهور بلامانع است / واکنش حبیب‌الله صادقی به موضوع کپی آثار هنری

کپی آثار مشهور بلامانع است / واکنش حبیب‌الله صادقی به موضوع کپی آثار هنری

یک هنرمند نقاش معتقد است: کپی آثار هنرمندان معروفمانعی ندارد و در همه جای دنیا نیز این کار صورت می‌گیرد؛ چراکه همه از اصالت این کارها مطلع هستند.

ایران آرت: حبیب‌الله صادقی ـ نقاش، منتقد هنری و کاریکاتوریست ـ در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: در تمام دنیا کارهای هنرمندان معروف کپی می‌شوند و هیچ ایرادی هم ندارد؛ چراکه همه می‌دانند این کارها کپی هستند و نسخه اصلی آنها در جاهای مخصوص همانند موزه نگهداری می‌شود.

او که در دوره‌ای از سال ۸۴ ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را عهده‌دار بوده است، افزود: زمانی که رییس موزه هنرهای معاصر بودم یک کشتی چینی قصد وارد کردن حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ اثر نقاشی کپی از کار هنرمندان معروف دنیا را به بازار ایران داشت. در آن زمان یک و نیم سال در برابر این جریان ایستادم و مانع ورود این کارهای تقلبی به کشور شدم. ولی به محض خروجم از موزه هنرهای معاصر این کارهای کپی به بازار هنر ایران وارد شدند.

وی همچنین معتقد است که در حال حاضر تعداد زیادی از بازاریانِ هنر، زندگی خود را از طریق فروش کپی آثار هنری می‌گذرانند و این امر به هیچ عنوان مشکلی ندارد.

صادقی در همین راستا ادامه داد: کپی آثار بزرگان هنر نه‌ تنها مانعی ندارد، بلکه در دانشگاه‌ها نیز درسی تحت عنوان کپی آثار نقاشان بزرگ وجود دارد که هنرجویان آثار پیشکسوتان نقاشی را تکرار می‌کنند.

او تصریح کرد: همچنین کپی آثار نقاشی در زمینه کتاب یا نمونه‌سازی در همه جای دنیا وجود دارد؛ به‌ عنوان نمونه تعداد زیادی از آثار استاد محمود فرشچیان (نقاش معاصر ایرانی) و یا پرویز کلانتری (نقاش معاصر ایرانی) بر روی فرش‌ها کپی شده‌اند و در بازارهای فرش سراسر ایران به فروش می‌رسند. در واقع آثار نقاشان سرشناس دنیا برندهای هنری هستند که برخی از جریانات هنری سعی دارند با کپی این آثار یک نوع شباهت به‌عنوان دانش‌افزایی ایجاد کنند.

این هنرمند در ادامه سخنانش بیان کرد که کپی آثار هنری هنرمندان کم‌تر شناخته شده و ارائه یک کار تقلبی از این آثار، کار درستی نیست و از اخلاقیات به‌ دور است.

او افزود: برای جلوگیری از کپی و تقلب در ارائه آثار هنری نمی‌توان به شکایت کردن و پیگیری بسنده کرد؛ چراکه در اکثر مواقع اتفاقی نخواهد افتاد. تنها باور به وجدان شخصی می‌تواند هنرمند را از تقلب دور نگه دارد.

 

موزه هنرهای معاصر حبیب الله صادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین