کد خبر: 28734 A

چرا جشنواره تجسمی فجر بین‌المللی نیست؟ / جزئیات حضور گالری‌داران در جشنواره یازدهم تشریح شد

چرا جشنواره تجسمی فجر بین‌المللی نیست؟ / جزئیات حضور گالری‌داران در جشنواره یازدهم تشریح شد

نخستین نشست خبر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، صبح امروز ۲۹ آبان ماه با حضور دبیران این رویداد در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

ایران آرت: هادی مظفری، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: از سه ماه قبل کار جدی برای آسیب‌شناسی ده دوره گذشته جشنواره آغاز شد و از صاحب‌نظران، هنرمندان و بزرگان هنرهای تجسمی دعوت شد تا نظرات خود را ارائه دهند. نخستین موردی که به آن رسیدیم این است که حلقه افراد و صاحب‌نظران در زمینه سیاست‌گذاری و داوری باید بزرگ‌تر شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر، همچنین به تفاوت دیگر جشنواره امسال نسبت به دوره‌های سابق اشاره کرده و گفت: امسال شاهد حضور پررنگ گالری‌داران به عنوان اثرگذارترین گروه در حوزه ارائه اثر و اقتصاد هنر هستیم.

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره نیز گفت: در جلساتی که در ماه‌های گذشته با استادان هنر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به روال گذشته برگردیم و هر رشته توسط داوران متخصص خود بررسی شود.

ابراهیم حقیقی همچنین اختصاص بخش ویژه کیوریتوری را نقطه مثبت دیگر این جشنواره دانست و درباره حضور گالری‌ها نیز توضیح داد: لی‌لی گلستان از اول در شورای سیاست‌گذاری بود. گالری‌های دیگر هم با آثارشان به جشنوراه می‌پیوندند.

دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر جشنواره را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان کمتر شناخته شده دانست و گفت: در بخش مسابقه به جوانان و هنرهمندان شهرستانی خواهیم پرداخت. بسیاری از هنرمندان به دلیل دوری فرصت این را ندارند که آثارشان را در معرض دید قرار دهند.

هنرمند با سابقه گرافیک کشور، در ادامه سخنش به نمایش مستندهای تجسمی در جشنواره اشاره کرد و گفت: مستندهای مرتبط با هنر تجسمی مانند آثار خسرو سینایی در این دوره در خانه هنرمندان ایران اکران و با حضور فیلمساز نقد و بررسی می‌شود. همچنین چند فیلم با موضوع هنرمندان برجسته ایرانی و خارجی نیز معرفی خواهد شد. نمونه بارز این دسته فیلم‌ها «کمال‌الملک» مرحوم علی حاتمی است.

در ادامه این نشست، سیدامیر سقراطی، دبیر هنری جشنواره نیز گفت: به نظر من اتفاق بزرگ جشنواره یازدهم اعتمادسازی و استفاده از ظرفیت‌های تجسمی در بیشتر رشته‌های زیرمجموعه آن است. در تمام ده دوره گذشته، مدیران برای برگزاری جشنواره زحمت کشیدند ولی با آسیب‌شناسی که کردیم تلاش بر این بود که از ظرفیت‌های نادیده گرفته شده استفاده شود. گویا امسال به اندازه بیست جشنواره تلاش می‌کنیم.

امیر سقراطی درباره نمایش آثار هنرمندان در شهرستان‌ها در حاشیه جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: بخشی از دستاوردهای تجسمی شهرستانی‌ها در استان‌های مختلف به نمایش در می‌آید که البته زیر نظر کیوریتور مورد اعتماد ماست.

برگزاری همایش علمی یکی دیگر از موضوعاتی بود که سقراطی از آن خبر داد. این مدیر هنری توضیح داد: در همایشی که در ایام برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد، سه پنل سخنرانی خواهیم داشت که به رابطه هنرهای تجسمی با جامعه، اقتصاد و آموزش می‌پردازند. پژوهشگران می‌توانند در ذیل این سه محور به دبیرخانه مقاله بدهند. امیدواریم بتوانیم کتاب مجموعه مقالات را در روز اختتامیه تقدیم اهالی هنر کنیم. امیدوارم این حرکت به بررسی و آسیب‌شناسی هنر ما کمک کند.

خبرنگار دیگری درباره احتمال حضور سودجویان در جشنواره با ورود گالری داران و افزوده شدن بخش فروش سوال کرد که ابراهیم حقیقی در پاسخ به او گفت: رفتار گالری‌ها در طول جشنواره مثل رفتاری است که در طول سال دارند. ما حراج نداریم و بنابراین، قیمت‌گذاری با تفاهم انجام می‌شود. گالری‌داران مثل ما اینجا به دنبال اتفاق و فرصت هستند و رویکرد جشنواره هم چیزی جز کانالیزه کردن چرخه هنر نیست.

مظفری نیز در تکمیل سخن حقیقی، گالری‌داران بخش مهمی از چرخه هنر تجسمی دانست و گفت: اگر هر یک از ارکان سه‌گانه (هنرمند- مخاطب- گالری‌دار) را از چرخه خارج کنیم دچار نقصان می‌شود. ما معتقدیم اتفاقا حضور گالری‌دارها به مردمی شدن جشنواره کمک خواهد کرد. چون در گالری‌ها کلکتورها و مخاطبان حرفه‌ای اثر می‌خرند ولی در جشنواره این فرصت برای مردم عادی فراهم می‌شود.

در ادامه، هادی مظفری درباره دلیل حذف عنوان بین‌الملل از جشنواره گفت: اعتقاد داشتیم بین‌المللی شدن ضروریاتی دارد که باید به آن برسیم وگرنه یدک کشیدن عنوان بین‌المللی صحیح نیست. جوایز باید مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد. ما بیست سال با جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و فیلم فجر اختلاف زمانی داریم اما در چشم‌انداز این جشنواره قطعا هدف این است که این فاصله را جبران کنیم و بین‌المللی شویم.

در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره بودجه جشنواره سوال کرد که هادی مظفری، رئیس شورای سیاست‌گذاری درباره آن گفت: دو میلیارد و صد میلیون بودجه اولیه است که احتمالا تا دو و نیم میلیارد هم افزایش خواهد یافت. طبق سیاست‌های شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به فاصله ۴۰ روز از پایان جشنواره، هزینه‌ها را منتشر خواهیم کرد.

 

 

جشنواره تجسمی فجر ابراهیم حقیقی امیر سقراطی هادی مظفری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین