کد خبر: 30178 A

گلوله‌هایی در متن زندگی و آدم‌آهنی‌های عصر معاصر / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

گلوله‌هایی در متن زندگی و آدم‌آهنی‌های عصر معاصر / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: نمایشگاه نقاشی محمد مدیرزاده با عنوان «میراث فلز» در گالری شیرین یک، نمایشگاه نقاشی و چیدمان داود دورّا با عنوان «پس­‌زمینۀ تک­‌رنگ» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی حمید عجمی با عنوان «نه زن، نه جنگ» در گالری شیرین دو و همچنین نمایشگاه نقاشی­‌های لاله فرجاد با عنوان «کمی آن‌طرف­‌تر» در گالری سایه سوژه­‌های این هفتۀ گالری گردی ایران آرت هستند.

ایران آرت: گالری گردی این هفتۀ من کمی عجیب بود، ناخواسته به سراغ گالری­‌هایی رفتم که اغلب آثاری از دنیای عجیب دیجیتال بر روی دیوار به نمایش درآورده بودند. آثاری این هفته در گالری­‌های مختلف دیدم که به شکلی به دنیای دیجیتال مرتبط می­‌شدند و نهایتاً مرا به «کمی آن‌طرف­‌تر» پرتاب کردند.

 

آدم­‌های آهنی

اولین نمایشگاهی که به سراغش رفتم نمایشگاه «میراث فلز» در گالری شیرین بود. محمد مدیرزاده در این نمایشگاه به تصویر کردن موجودات غریبی پرداخته بود که از شکل انسان خارج نبودند اما انسان هم نبودند، آثار او با موجودات جدیدی پیوند خورده بود که در عصر دیجیتال می­‌توان به آنها دست یافت.

سوژه­‌های اثر مدیرزاده حقیقتاٌ با فلز درآمیخته­‌اند، آنها موجودات جدیدی هستند که خمیرمایۀ انسانی دارند اما با فرم­‌های جدید و تکه­‌هایی از فلز درآمیخته­‌اند. او به کشف در جهانی دست زده است که شاید در نگاه اول شخصیت­‌های فیلم­‌های ژانر علمی-تخیلی را به ذهن متبادر کند. آدم­‌هایی که اسکلت­‌های فلزی دارند و یا ماسک­‌های فلزی بر چهره زده­‌اند. آدم­‌های بی­‌حسی که در برابر هیچ رخدادی حتی آتش­‌سوزی عکس­‌العملی نشان نمی­‌دهند، به نظر می­‌رسد آنها فاقد حس هستند، این خاصیت جسم سختی همچون فلز است.

فلز از دست­‌ساخته­‌های انسان مدرن است که روزی به سراغ خود او آمد و آنقدر تولید انبوه می­‌شود تا زمانی فرا برسد که دنیا را فرا بگیرد و خالق انسان­‌های فلزی شود، کمااینکه هم اکنون نیز این انسان­‌ها در قالب رباط در جهان ساخته و تکثیر شده­‌اند.

نمایشگاه نقاشی محمد مدیرزاده با عنوان «میراث فلز» در گالری شیرین

مدیرزاده علاوه بر طرح انسان­‌های فلزی به طراحی نقوشی هندسی پرداخته است که فلز عنصر جدانشدنی در آن طرح است. او در کنار آثارش طرح­‌های کوچکی را نصب کرده است که این طرح­‌ها حکایت از اتودهای نقاشی­‌ها می­‌کند. این طرح­‌ها با عناوین خاصی علامت­‌گذاری و نوشته شده­‌اند که اجرای نهایی این عناوین و توضیحات را در اصل اثر می­‌بینیم. او در برخی از آثار به جای نقاشی، عنصری از  فلز را به عنوان کولاژ استفاده کرده است و فلزات را بخشی از اثر خود کرده است.

محمد مدیرزاده با توجه به گذشتۀ خود و سابقۀ تحصیل و زندگی در دنیای غرب، در تلاش است در مجموعه آثارش به زبانی جهانی دست پیدا کند و از انسانی بگوید که نمونۀ مثالی آن را در کل جهان می­‌توان یافت و خاص یک فرهنگ خاص یا اقلیم منحصر به فردی نیست.

نمایشگاه آثار محمد مدیرزاده با عنوان «میراث فلز» تا 12 دی در گالری شرین یک ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 واقع شده است.

 

کاستنِ حداکثری

وقتی وارد گالری طراحان آزاد می­‌شوم، در اولین مواجهه تصور می­‌کنم وارد اتاق آزمایشگاه شده­‌ام نه یک گالری هنری، این عجیب نیست؟ البته باید اضافه کنم شاید عجیب باشد اما در وایت باکس (گالری) باید انتظار هر چیزی را داشت که این ویژگی هنر پست مدرن است، هنری که محدودیت نمی‌شناسد و بسیار تکثرگراست.

داود درّا هنرمند پرکار و پویای اصفهانی این هفته نمایشگاهش را با عنوان «پس­‌زمینۀ تک­‌رنگ» در گالری طراحان آزاد افتتاح کرد. حسین حسینی در بیانیۀ این نمایشگاه نوشته است: «پس­‌زمینۀ تک­‌رنگ، کاستن حداکثری است برای رسیدن به حداقل عناصر موجود؛ و به بیان دیگر، تخریبی است از طریق انتزاعی افراطی و رسیدن به این تعریف که ساختن، «در زمینه قرار دادن است». انتزاع در این­جا کاسته شدن وضعیت موجود به حداقلی است که بنیاد و اساس آن را مورد کنکاش قرار می­‌دهد. پرداختن به نقطۀ شروع خطی که برای «مسیر یافتن» طی شده و سرانجام در همان نقطۀ آغازین یافت شده است و انباشتن، حاصل از اصرار ورزیدن و تکرار به تعریف این خط به مسیری بی­‌بازگشت است. تکراری که هربار خود را خط زده، پوشانده و باز از آن نقطۀ آغازین فاصله گرفته است. انتزاع، تقلیل یک ساختار به ستون­‌هایی است که بر آن افراشته شده، فارغ از دیوارهایی که محصورش کرده یا سقف­‌هایی که آن را پوشانده است. تلاشی برای فرو بردن دست درون کالبد و تماس مستقیم با نبض شاهرگ­‌های درون آن. این پوشیدگی در جهت گشایشی است از آن­چه که بارها و بارها دیده شده و از فرط دیده شدن، نامرئی گردیده است. لذا تنها از طریق حذف عناصر نمایی است که می­‌توان بار دیگر، توجه ناظر را به آن جلب ساخت و سوی نگاه را از شکوه ساختگی و نمایشیِ نما به خشت­‌ها، ستون­‌ها، نقطه­‌ها و خط­‌ها سوق داد و به عبارتی آن­چه که در مقابل این نمایش جست و جو می­‌شود را بر تلِ آوارهایش یافت.»

در قسمت­‌های مختلف این نمایشگاه به کاستن و رسیدن به عنصری تجریدی دست می­‌یابیم. دُرّا در بخشی از نمایشگاه با به کارگیری خط به اشکالی بسیار بی­‌پیرایه و ساده دست یافته است که می­‌تواند ن­مایۀ هر تصویری  باشد و به هر شکلی در بیاید. او صفحات شیشه­‌ای را که در اندازه­‌ای واحد هستند با تغییر کمی در زوایای آنها بر روی هم قرار داده و طرحی از اتود این کار را نیز زیر آنها قرار داده و از جز به کل رسیده است.

نمایشگاه نقاشی و چیدمان داود دورّا با عنوان «پس­‌زمینۀ تک­‌رنگ» در گالری طراحان آزاد

در بخش دیگر نئون­‌های رنگی را می­‌بینیم که در اشکالی بسیار ساده و با خطوطی معوج شکلی را به سادگی یک پرانتز ساخته­‌اند. در یکی از آثار به نمایش درآمده حجمی نه چندان برجسته در جعبه­‌ای شفاف و شیشه­‌ای قرار گرفته است که در آن خطوطی متقاطع حک شده­‌اند. در متن مکتوب شده بر این اثر آمده:  «... در هنر ذن سخن از تجرید نیست. وقتی دایره‌­ای کشیده می‌­شود و یا لکه‌­ای رنگی گذارده می­‌شود خود این فرم و لکه جزئی از طبیعت است که در تابلو به رویش خود ادامه داده است. ...»

رسیدن به یک فرم از مسیر تجزیه و تجرید از سوی هنرمندان غربی امری بعید نیست اما شاید در هنر شرق با ساختار انباشته از فضای مثبت کمی جدید باشد. داود درا در آثارش به کاستن پرداخته است و در تابلوهایی به تک­‌رنگ­‌هایی با تناژهای مختلف دست یافته است. او در بخش انتهایی نمایشگاه سازه­‌ای بزرگ را در نظر گرفته است، در این سازه شیشه­‌هایی از عناصر تجزیه یافته و جزءگرا دیده می­‌شود و همزمان ویدئویی بر روی دیوار به نمایش در می­‌آید و دستی را نشان می­‌دهد که با تکان‌هایی مکرر به تجرید و عاری شدن از عناصر اضافه شیء درون لوله‌های باریک این سازه شیشه‌ای می­‌پردازد.

در یک نمایشگاه تجسمی پرداختن به خود هنر و طرح مسئله‌­ای دربارۀ متن هنر، می‌­تواند هنر را در اشکال مختلف به چالش بکشد و پرسیدن از چیستی برخی از نمایه‌های هنر از سوی هنرمندان، فرصتی برای بازنگری و مروری دوباره به اصل و ماهیت هنر را به هنرمند و مخاطب می­‌دهد.

نمایشگاه آثار داود درّا با عنوان «پس­‌زمینۀ تک­‌رنگ» تا 5 دی در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شمارۀ 5 واقع شده است.

 

زندگی در جنگ خلاصه می‌­شود

« ... اغلب قدرت­‌پذیری­‌ها و مقام پروری­‌ها با محبّت و عنایت و خدمت و تکلیف آغاز و رفته رفته به مصلحت و مکرمت و جنابت و جنایت ختم می­‌شوند. یکی از تراوشات شایع ابلیس درون، ایجاد حسّ کامل­ا عیاری و جامع دانستن خود است! تا آنجا که تو خویشتن را به حق حاکم می­‌پسندی و چنین می­‌اندیشی که جز تو هر که هست باید که محکوم باشد! اینجا جای مهمی در رهگذار سیر تاریخی هر انسان است و درست در همین جا نطفۀ فرزند جنگ بسته می­‌شود. نه جنگ با که جنگ با هر آنچه از نظر من شرّ است! ...»

این متن بخشی از بیانیۀ نمایشگاه نقاشی حمید عجمی با عنوان «نه زن، نه جنگ» در گالری شیرین دو است. عجمی با تکنیک نقاشی دیجیتال به طرح مفهوم جنگ در پی دست­یابی به قدرت پرداخته است. او فشنگ را نماد جنگ دانسته و آن را در موقعیت­‌های مختلفی که محتمل است انسان در آن قرار بگیرد قرار داده است. انسان­‌های عجمی اغلب در و یا توسط اجسام سختی محصور شده­‌اند. اجسامی که اجازه نمی­‌دهد نوع بشر تن و روان خود را از تعلقات دنیایی برهاند. گاهی فشنگ­‌های طلایی‌ رنگ عجمی نقش انسان را بازی می­‌کنند. فشنگی که آرام خوابیده است او توسط انسان­‌ها از رحم زنی آبستن بیرون کشیده می­‌شود و به مانند جسمی مرده و کفن پیچ شده در کنار تابوتی رها شده است.

نمایشگاه حمید عجمی با عنوان «نه زن، نه جنگ» در گالری شیرین

فشنگ­‌های جنگ­‌زده در موقعیت­‌های مختلفی سر راه انسان قرار می­‌گیرند و در زندگی مردم نقش بازی می­‌کنند؛ فشنگ­‌هایی که در ظرف غذا قرار دارند و یا بر سر سرنگی انتظار تزریق را می­‌کشند. قلبی که با زنجیری فشرده شده و عینکی که توسط پرده­‌ای مسیر دید انسان را می­‌پوشاند.

عجمی با نگاهی انتقادی به جامعۀ نوینی می­‌نگرد که انسان­‌ها برای دست­یابی به قدرت دست به هر کاری می­‌زنند و حاضرند به انسان­‌های دیگر آسیب برسانند تا موانع پیش­رو را کنار بزنند، چشم­های‌شان بسته است و گوش­های‌شان نمی­‌شنوند. انسان تک ساحتی گرفتار در قواعد بروکراتیک و سلسله­‌ مراتبی دنیای مدرن تصور می­‌کند برای دستیابی به هدف و جاه و مقام راهی ندارد جز آسیب رساندن به دیگر انسان­‌ها و نابود کردن هر چیزی که سر راهش را سد کرده است.

عباراتی در کنار آثار ذکر شده است که چندان اشارۀ مستقیمی به اثر ندارد اما به بیانی دیگر در راستای مفهوم اصلی مجموعه حرکت می­‌کند.

نمایشگاه آثار حمید عجمی با عنوان «نه زن، نه جنگ» تا 12 دی در گالری شیرین دو ادمه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 واقع شده است.

 

حضوری بیرون از من

پس از دیدن این نمایشگاه­‌ها، به گالری سایه رفتم و در آنجا با آثاری مواجه شدم که شاید در برخورد اول و در بیانی از نوع پیشانقد ساده به نظر می­‌رسیدند؛ لاله فرجاد در مجموعۀ جدیدش با عنوان «کمی آن­‌طرف­‌تر» به بازنمایی از طبیعت پرداخته است. او به شیوه­‌ای اکسپرسیو و با ضربه قلم­‌هایش، طبیعتی را ترسیم کرده که گاهی نمایشی از حضور انسان است.

در آثار فرجاد می­‌توان فرم­‌هایی از انسان یافت. انسانی که یا به منظور دخل و تصرف در طبیعت حضور یافته یا به منظور رهایی از دنیای پیچیدۀ صنعتی به طبیعت پناه آورده است. «کمی آن­‌طرف­‌تر» ابتدا به نمایش سادۀ طبیعت می­‌پردازد اما ذهن مخاطب را به مسیری جز خودش هدایت می­‌کند، به اندیشه­‌ای فراتر از طبیعت بکر.

نمایشگاه نقاشی­‌های لاله فرجاد با عنوان «کمی آن‌طرف­‌تر» در گالری سایه

فرجاد در آثارش که در ابعادی تقریبا واحد ترسیم شده­‌اند به کشفیاتی در طبیعت پرداخته است. او گاه انسان و گاه شبحی از انسان را با نقاشی­‌هایش بازنمایی می‌کند. فیگورهای انسانی که در میان شاخ و برگ درختان و تن تنومند و سخت صخره­‌ها فشرده شده است. در این آثار به تضادی دست­ می­‌یابیم؛ تضادی میان حضور در طبیعت برای رهایی یا حضوری که موجب در بند شدن می‌­شود.

به نظر می‌­رسد هنرمند در پی کشف خویشتن خویش در میان عناصر طبیعی است. او خود را در طبیعتی بی­‌آلایش قرار می­‌دهد تا به کشفی از «من» برسد. اکتشافی که در عرفان شرقی به طریق شهود به دست می‌آید و چه جایی بهتر از طبیعت بی‌­پیرایه.

نمایشگاه آثار لاله فرجاد با عنوان «کمی آن‌طرف‌­تر» تا 5 دی در گالری سایه ادامه دارد. گالری سایه در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شمارۀ 21 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین