کد خبر: 35077 A

پرتره های کارگران از هند تا بوئنوس آیرس و تهران/روایت متفاوت حسین روزانه در گالری آ

پرتره های کارگران از هند تا بوئنوس آیرس و تهران/روایت متفاوت حسین روزانه در گالری آ

ایران آرت : عکس‌های مستند اجتماعی حسین روزانه با نام "پرتره‌های کارگران" همزمان با روز کارگر در گالری آ به نمایش در می آید.

در این نمایشگاه 31 عکس سیاه و سفید ارائه می شود که همگی در هندوستان عکاسی شده و چهره کارگرانی در مشاغل مختلف را نمایش می‌دهد.

این مجموعه بخشی از پروژه راه ابریشم است که توسط حسین روزانه در کشورهای مسیر راه ابریشم عکاسی شده و به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد. روزانه فیلمبردار سینما است و در کنار آن به عکاسی می‌پردازد.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: "کارگر کسی است که کمتر از منظر شخص به زندگیش پرداخته می‌شود. حتی در نگاهی همدلانه، بخشی از محذوفین جامعه محسوب می‌شود که آن قدر زیر بار معیشت خم شده است که فرصت یافتن فردیت  از او دریغ شده  است. بیشتر به عنوان یک سوژه جمعی شناخته می‌شود، چه سوژه‌ای که با آن چرخ کارخانه می‌چرخد، چه در جایی که به وضعیت اجتماعی خود اعتراض می‌کند.

مزدگیر

عکاس در این مجموعه کوشیده است، لحظاتی از کار، زندگی و فراغت کارگران را از دریچه دوربین ثبت کند. کارگرانی که حتی در جهان پساصنعتی هنوز فرصت این را ندارند که کارگر یک کارخانه مدرن  باشند. کارگران کارگاه‌های کوچک با شیوه‌های تولید قدیمی و دستی. کارگران روزمزد که کارشان عجیب به بخت‌شان گره خورده است. عکاس کوشیده است روایت‌گر بدن‌هایی باشد که تصویر کار بر آن حک شده است. جایی که بدن سوژه را نمایان می‌کند و این بار نه در پرتره آشنای اسطوره‌های کهن و نه در قالب زیبایی شناسانه مدل‌های امروزی که نمایش فخر و برتری موجود انسانی‌اند بلکه در روایت آنقدر آشنایی که از فرط آشنا بودن دیده نمی‌شود : کارگر."

مجموعه "پرتره‌های کارگران" پیش از این در یک کارخانه در بوئنوس آیرس و میان کارگران مشغول به کار، نمایشگاهی یک روزه داشته است و 11 تا 20 اردیبهشت در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 پیش روی مخاطبان ایرانی قرار

 

گالری آ حسین روزانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین