کد خبر: 35802 A

روایت آیدین آغداشلو از "مغاک" افروز هوشنگ

روایت آیدین آغداشلو از "مغاک" افروز هوشنگ

ایران آرت : آیدین آغداشلو از نمایشگاه افروز هوشنگ که این روزها در گالری مژده به تماشاست دیدن کرده است. 

اتفاقا دی ماه گذشته آقای آغداشلو درباره تازه ترین آثار افروز هوشنگ که در پی بازآفرینی نقاشی خط با سبک و سیاق خود است نوشته ای را در رسانه ها انتشار داد که اینجا تقدیم تان می کنیم. 

آیدین آغداشلو نوشت:

افروز هوشنگ راه درازِ نقاشی-خط را به نوعی دیگر پیموده است، اما از همان جایی آغاز کرده است که دیگران هم همان آغاز را تجربه کرده‌اند: سود بردن از آزادسازی مدرنیسم برای دوباره دیدن صنعت و هنری بسیار دیده شده که در دستانِ هنرمندان بزرگ گذشته نهایتِ رمق و امکان درونی و ذاتی‌اش حاصلی عالی و شگفت‌انگیز داد و انگار منتظر مانده بود تا دستی تازه باز بجنباندش و به اهتزازش درآورد.

موج تازه، هم صورتی تند و چالشگر و برهم‌زننده، و هم صورتی ملایم و مفتون را تصویر کرد و در هر کدام، نمونه‌های جلیل و زنده‌ای را به نمایش درآورد ...که هنوز هم دارد در ادامه، آزمونی کم‌خطا را می‌آزماید.
بازنگری مسیر کار افروز هوشنگ، مروری‌است بر این تاریخچه:
از ملایم و محتاط و حرمت‌گذار، تا ساده و خلاصه‌کننده و به انتزاع نزدیک‌شونده. انگار باید طول می‌کشید تا از ورای ظاهر تثبیت‌شده و محتشمِ خوش‌نویسیِ سنتی، به عنصری عمیق‌تر و خالص‌تر و پنهان‌مانده‌تر برسد و لطف و لطافت این قالب سیال را بیابد و بربکشد.

آخرین کارهای نمایشگاه اخیرش گواهِ جستجویی تازه است در این زمینه‌ی کهن و نه چندان تازه؛ جستجویی با حاصلی خوش‌رنگ و دلپذیر که مرا که گمان می‌کردم تجربه‌ی نقاشی-‌خط دیگر به انتهای کارآیی و باززایی‌اش رسیده است، چشم به‌ راهِ کارهای بیشتر و هنرمندانِ نامکشوف تازه‌ی دیگر نگاه می‌دارد.

 

 

آیدین آغداشلو گالری مژده افروز هوشنگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین