کد خبر: 46126 A

اثر هنری ۲۰ هزار دلاری نابود شد/ عکس

اثر هنری ۲۰ هزار دلاری نابود شد/ عکس

"انگار این اثر هنری نظرم را شنید و فهمید چه احساسی به آن دارم. تکه‌تکه شد و ریخت روی زمین."

ایران آرت: یک منتقد هنری در نمایشگاه آثار هنری در مکزیکو، اثری را که مربوط به دوره معاصر بود تصادفاً از بین برد.

آوِلینا لسپِر که به اخلالگری شهرت دارد، گفت یک قوطی نوشابه خالی کنار این چیدمان هنری، اثر گابریل ریکو، گذاشته تا نشان دهد از آن خوشش نیامده و بدین ترتیب باعث شده تا فرو بریزد. این چیدمان متشکل از صفحه‌ای شیشه‌ای بوده که یک توپ فوتبال، یک تکه سنگ و چند شیئ دیگر درون آن آویزان بوده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، لسپر ستون‌نویس گروه رسانه‌ای مِلِنیو است و در بیانیه‌ای ویدیویی که از این رسانه پخش شد، گفت: "انگار این اثر هنری نظرم را شنید و فهمید چه احساسی به آن دارم. تکه‌تکه شد و ریخت روی زمین."

بنا بر گزارش‌ها او سپس گفته نام این کار "ترفندهایی موذیانه و شوم (لطفاً در نگهداری آن از رسوایی و فساد به بار نیاورید)" بوده و ۲۰ هزار دلار (۱۵ هزار و ۴۷۷ پوند) قیمت داشته است. او گفت عمداً به این کار آسیب نرسانده و سعی نکرده صحنه خرابکاری را ترک کند. این کار در نگارخانه "او ام آر" در شهر مکزیکوسیتی به نمایش گذاشته شده بود. 

نگارخانه او ام آر، که این کار را به نمایش گذاشته بود، از رفتار لسپر انتقاد کرد و آن را غیرحرفه‌ای خواند.

200211094401-01-mexico-gabriel-rico-artwork-incident

یکی از سخنگویان این گالری در بیانیه‌ای در اینستاگرام نوشت: "لسپر زیادی به اثر نزدیک شده بوده تا قوطی نوشابه را روی آن قرار دهد و برای انتقاد از اثر، از این صحنه عکس بگیرد و بی‌تردید همین کارش موجب نابودی اثر شد."

ریکو در بیانیه‌ای گفت: "بسیار ناراحتم، چون به آثار هنری بی‌احترامی شده و موقعیت تأسف‌باری پیش آمده است."

اما نقاش اکوادوری، پاوِل ایگوئز که شاهد ماجرا بود، از خانم لسپر دفاع کرد و گفت او به این اثر هنری دست نزد.

EQSpiP6U0AAQezn

لسپر پیشنهاد داد نگارخانه بگذارد این کار همان‌طور بماند تا "سیر تکاملش" را نمایش دهد. اما نگارخانه با این راه حل مخالفت کرد و لسپر پیشنهاد کرد خودش تعمیر آن را به عهده بگیرد.

آلفونسو میراندا، مدیر موزه هنر سومایای مکزیکو این واقعه را "فاجعه" خواند، اما کسانی در رسانه‌های اجتماعی گفته‌اند این اتفاق خود یک نمایش هنری بوده و به انتقاد از فروش کارهایی پرداختند که در آن‌ها از اشیای دست دوم یا هرچه پیدا کرده‌اند، استفاده شده است.

 

چیدمان اثر هنری اینستالیشن آرت گابریل ریکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین