کد خبر: 48143 A

ویروس کرونا چه بر سر بازار هنر آورد؟/یک سوم گالری های پاریس تعطیل می شوند/ادعای عجیب ساتبیز

ویروس کرونا چه بر سر بازار هنر آورد؟/یک سوم گالری های پاریس تعطیل می شوند/ادعای عجیب ساتبیز

از رونق افتادن رویدادهای بزرگ هنری، کاهش شدید سود بازار هنر و تعطیل شدن احتمالی برخی گالری‌ها از جمله پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان است.

ایران آرت: شیوع کرونا و اجرای مقررات قرنطینه در بیشتر کشورهای جهان بازار بزرگ و سود ده هنر را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده و بسیاری گالری‌ها و موسسات هنری را به ادامه فعالیت در فضای آنلاین سوق داده است.

آرت اند آبجکت گزارش داده شیوع کرونا جهان را طی یک ماه گذشته به طرز چشمگیری تغییر داد. این امر کسب و کارهای جهانی از جمله بازار هنر را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است.

تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی فروش تولیدات هنری به ۶۷.۴ میلیارد دلار رسید. با وجود قدرت گذشته، بازار هنر اینک در مواجهه با سرعت بالای شیوع این همه گیری جهانی به تقلا افتاده است.

همزمان با بسته شدن موقت درهای موزه‌ها و گالری‌ها به روی عموم، تعدادی از نمایشگاه‌های برجسته هنری نیز لغو یا به زمان دیگری موکول شدند که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه فریز (Frieze) نیویورک و آرت بازل (Art Basel) هنگ کنگ اشاره کرد.  

کاهش درآمد و تعدیل نیرو

ایرنا نوشت ماه گذشته موزه لوور در پاریس، موزه هنرهای ملی چین در پکن، موزه هنرهای مردمی گوآنگ‌دونگ و سپس همه موزه ها و گالری های معتبر بین المللی درهای خود را روی بازدیدکنندگان بستند.

این تعطیلی ها با لغو شدن رویدادهای جمع آوری کمک‌های مالی و از دست رفتن درآمد حاصله از پذیرش اثر و فروش بلیط، به کاهش درآمد موزه ها و تعدیل نیرو منجر شده است.

موزه هنرهای مدرن در نیویورک، موزه هنرهای زیبای بوستون و موزه هنرهای معاصر لس آنجلس تنها چند مورد از موسسات فرهنگی و هنری هستند که در نتیجه تحولات اخیر مجبور به تعدیل نیرو شدند.

تعلیق حراجی ها

خانه حراج اشیاء هنری ساتبیز (Sotheby’s) هفته گذشته اعلام کرد که ۱۲ درصد از کارکنانش یعنی چیزی در حدود ۲۰۰ نفر را اخراج خواهد کرد. هم اینک قرار بر آن است که حقوق آن دسته از کارکنان این خانه حراجی در آمریکا و انگلستان تا اول ژوئن با ۲۰ درصد کاهش پرداخت شود و مدیران نیز با کاهش ۱۰ درصدی پرداختی‌های خود موافقت کرده‌اند.

این اخبار درست زمانی به گوش می‌رسد که خانه‌های حراج ساتبیز، کریستیز و فیلیپز هر سه از به تعویق افتادن فروش بهاره خود خبر داده‌اند. اگرچه هنوز تاریخ دقیق برگزاری این حراجی‌ها اعلام نشده است، این سه خانه حراجی بر آن امیدند که این مراسم‌ها را در ماه ژوئن برگزار کنند.

157070185

پناه بردن به پلتفرم‌های آنلاین 

خبر جالب در میان این همه ناخوشایند به حراجی معتبر ساتبیز اختصاص دارد:

حراج خانه ساتبیز توانسته بخش عمده‌ای از تجارت خود را موفقیت آمیز به فضای آنلاین منتقل کند. ماری بارتو (mary bartow) یکی از مدیران ساتبیز در این باره می‌گوید: فروش آنلاین ما در سال ۲۰۲۰ به طور خاص بالا بوده است. تاکنون بیش از ۳۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌ایم که این مقدار با فروش آثار هنری مدرن و معاصر از آفریقا، آثار متعلق به قرن بیستم از خاورمیانه، نمونه‌های طراحی و عکسبرداری به جا مانده از قرن بیستم، روزانه بالا می‌رود. مجموعه‌داران همچنان فعالانه در بازار خرید می‌کنند و پلتفرم فروش آنلاین ما بهترین رابط ممکن را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با آثار تعامل داشته باشند و در مزایده شرکت کنند.

در این میان گالری‌ها و موسسات فرهنگی نیز به نمایش آنلاین آثار خود روی آورده‌اند. در هفته‌ای که گذشت نمایشگاه آرموری نیویورک (Armory Fair) از راه اندازی یک پلتفرم آنلاین برای نمایش نمایشگاه‌هایی که در پی شیوع کرونا به ناچار زودتر از موعد مقرر تعطیل شده یا فرصت نمایش پیدا نکردند، خبر داد.

گالری هاوسر اند ورث ( Hauser & Wirth) نیز در اقدامی مشابه یکی از جاه‌طلبانه‌ترین ابتکارهای آنلاین را با عنوان آرت لب (ArtLab) به راه انداخت که علاوه بر فضایی که برای نمایش آنلاین آثار فراهم می‌کند، یک ابزار واقعیت مجازی  را نیز برای افزایش کیفیت تجربه بازدید، در اختیار بازدیدکنندگان مجازی این پلتفرم قرار می‌دهد.

آینده نامعلوم در انتظار بازار هنر

با وجود این گام‌های روبه جلو، آینده بازار هنر هنوز به طرزی باورنکردنی نامعلوم است. روزنامه هنر در هفته ای که گذشت گزارش داد یک سوم گالری‌های فرانسه ممکن است در نتیجه شیوع کروناویروس و عواقب ناشی از آن تا پایان سال میلادی جاری برای همیشه تعطیل شوند. این یک واقعیت ترسناک است و بسیاری از افراد را نسبت به آنچه در ادامه پیش خواهد آمد، نگران کرده است.

 

هنر بازار هنر ویروس کرونا کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین