کد خبر: 53621 A

تابلو معروف "جیغ" به حالت اولیه بازگشت/ عکس

تابلو معروف "جیغ" به حالت اولیه بازگشت/ عکس

تابلو "جیغ" اثر معروف ادوارد مونک که رنگ‌هایش رو به فرسایش گذاشته بود، اکنون بار دیگر احیا شده و به حالت اولش بازگشته است.

ایران آرت: تابلو "جیغ" معروف‌ترین اثر ادوارد مونک نقاش نروژی است. در این تابلوی مشهور شخصی در مرکز نقاشی ایستاده و در حالی‌ که سرش را میان دو دست گرفته، فریاد می‌زند.

شخص مضطرب در اسلو پایتخت نروژ و نزدیکی تنگه کریستینا ایستاده است. خورشید در حال غروب کردن است و رنگ‌های قرمز و زرد بر تابلو چیره شده‌اند.

این تابلو از مشهورترین تابلوهای دوره مدرنیسم اروپا به شمار می‌رود که نمادی از اختلالات روانی، نگرانی‌ و ناامیدی است که بر زندگی انسان مدرن سایه انداخته است.

به نقل از ایسنا مونک درباره این نقاشی توضیح داده است: روزی در حال پیاده روی بودم. شهر در سویی بود و در زیر پایم آبدره قرار داشت. احساس خستگی و بیماری کردم. به آن سوی آبدره خیره شدم؛ خورشید در حال غروب کردن بود و ابرها به رنگ خون درآمده بودند. احساس کردم صدای جیغی از طبیعت شنیده می‌شود؛ انگار که من این صدا را شنیده بودم. این تابلو را کشیدم. ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم و اینگونه تابلو "جیغ" پدید آمد.

این نقاش برای ترسیم این تابلو درسال ۱۹۱۰ از رنگ‌های مختلف روغن و پاستلی استفاده کرده است تا قدرت رنگ‌ها را نمایش دهد اما این ترکیب رنگ‌های مختلف سبب شده تا به مرور زمان رنگ‌ها تغییر شکل داده و فرسایش پیدا کنند.

به مرور زمان رنگ‌هایی که نشانی که از طبیعت و زندگی بودند رو به فرسایش گذاشتند به ویژه پس از آنکه این تابلو نقاشی بارها مورد سرقت قرار گرفت.

یکی دیگر  از دلایل فرسایش رنگ‌های تابلو این است که این اثر هنری مدت‌ها در موزه مونک به نمایش گذاشته شده و بازدیدکنندگان از نزدیک به مشاهده آن پرداخته اند و رطوبت حاصل از تنفس آن‌ها به تابلو آسیب رسانده است.

طبق بررسی‌هایی که در آزمایشگاه تحلیل علمی هنرهای زیبای نیویورک صورت گرفته، رنگ‌های زرد این تابلو به مرور زمان به سفید تبدیل شده و برخی دیگر از تغییرات هم در آن قابل مشاهده است.

از ابتدای سال ۲۰۰۶ میلادی برای جلوگیری از روند فرسایشی تابلو "جیغ" نمایش این تابلو برای عموم محدود شده است. اکنون این تابلو در انبار موزه با نوری کم که به صورت غیرمستقیم به آن می تابد و حرارت ثابت ۱۸ درجه سانتیگراد و با رطوبت کمتر از ۵۰ درصد در حال نگهداری است.

محققانی که دلایل فرسایش تابلو "جیغ" را بررسی کرده ‌اند متوجه شدند که زنگ‌ها به مرور به بلورهای سفیدی تبدلی شده و سپس از بین می‌روند. این تغییر در قسمتی از آسمان و گردن شخصی که در حال جیغ زدن است اتفاق افتاده، به این صورت که قسمت‌هایی از آسمان به رنگ سفید مات تبدیل شده است.

مححققان پیشنهاد کرده‌اند که تابلو در رطوبتی بین ۴۵ تا ۵۰ درصد نگهداری شود و این شرایطی است که اکنون برای تابلو فراهم شده است.

نتایج این تحقیقات سبب شد تا تابلو "جیغ" ترمیم شده و به شکل اولش بازگردد و بار دیگر قابلیت نمایش برای عموم را داشته باشد. همچنین این تحقیقات کمک کرد تا در نمایش دیگر آثار هنری هم دقت بیشتری صورت بگیرد.

ادوارد مونک تابلوی جیغ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین