کد خبر: 59274 A

هنرمندی که با آثارش به برگزاری المپیک توکیو اعتراض کرد/ عکس

هنرمندی که با آثارش به برگزاری المپیک توکیو اعتراض کرد/ عکس

در فاصله حدود یک ماه تا آغاز رقابت های المپیک توکیو، هرمندان ژاپنی به شکل های گوناگون مخالف خود را با برگزاری این رویداد ورزشی ابراز می کنند.

ایران آرت: در فاصله حدود یک ماه تا آغاز رقابت های المپیک توکیو، هنرمندان ژاپنی به شکل های گوناگون مخالف خود را با برگزاری این رویداد ورزشی ابراز می کنند.

"میواکو ساکائوچی" هنرمند زبان ژاپنی از جمله این هرمندان است که در استودیو خود و با خلق نقاشی هایی با الهام از پنج حلقه المپیک، خشم، ترس، تناقض و خشونت در تخلیه برخی مناطق مسکونی و قطع درختان جهت ساخت استادیوم های ورزشی را محکوم کرده است. 

او که برای این نقاشی‌های اعتراضی عنوان "گرداب" را انتخاب کرده است، در رابطه با برگزاری رقابت‌های المپیک می‌گوید، فکر نمی‌کند در چنین شرایطی المپیک یک جشنواره صلح‌آمیز باشد و برگزاری این رویداد در این وضعیت کاملا بی معنی است. 

به گزارش ایسنا، نتایج همه‌پرسی‌ها نشان می‌دهد اغلب مردم ژاپن با برگزاری رقابت‌های المپیک توکیو در ماه آینده با وجود همه‌گیری کرونا مخالف هستند.

استفاده از هنر یکی از روش‌هایی بوده است که مردم ترس و نگرانی‌ خود در رابطه با برگزاری المپیک را به کمک آن ابراز کرده‌اند.

تی شرت‌ها، نقاشی‌ها و سایر آثار هنری به ابزارهایی برای اعتراض به تصمیم برگزاری المپیک به رغم توصیه‌های بهداشتی و مخالفت مردم تبدیل شده‌اند.

مقامات ژاپنی در برخی موارد دستور به برداشتن آثار هنری اعتراضی کرده است که این موضوع با اعتراضات هنرمندان ژاپنی در رابطه با محدود شدن آزادی شان همراه شده است. 

"ساکاوچی" درباره انگیزه خود برای خلق این نقاشی‌های اعتراضی بیان کرد: "کاری که به جای تظاهرات از دست من برمی‌آید استفاده از مهارتم در هنر است."

"ساکائوچی" پیش از این هیچگاه در اعتراضات خیابانی حضور نداشته و در نقاشی های انتزاعی خود به مسائل سیاسی نپرداخته بود، اما المپیک توکیو نقطه عطفی در فعالیت هنری او ایجاده کرده و درباره انگیزه خود برای خلق این آثار هنری جدید می گوید: "بدون استفاده از هنرم برای نشان دادن اعتراض، چه کاری می توانم انجام دهم". 

به دلیل نگرانی‌ از ابتلا به ویروس کرونا، معترضان از حضور در خیابان‌ها برای ابراز نارضایتی خود در مورد المپیک خودداری کرده‌اند. با اینکه در سال ۲۰۱۶ هزاران نفر در ریودوژانیرو در اعتراض به بازی‌های المپیک تابستانی در خیابان‌ها اعتراض کردند اما در اعتراضات خیابانی اخیر ژاپن حداکثر چند ۱۰ نفر حضور پیدا کردند.

"ساکائوچی" یکی از ۲۰ هنرمندی است که تابستان سال گذشته تصمیم به برگزاری یک نمایشگاه هنری ضدالمپیک گرفتند و این آثار در ماه فوریه در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفت. 

"کای کومایا" مدیر نمایشگاهی که به نمایش آثار اعتراضی ۲۰ هنرمند اختصاص دارد، بیان کرد: "ما هنرمند هستیم. اگر نظرمان را ابراز نکنیم دیگر وجود نخواهیم داشت."

"کایوما" قصد دارد سومین رویداد هنری ضدالمپیک را ماه آینده برگزار کند. اما صاحبان گالری به دلیل خطرات برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تمایل چندانی به میزبانی آثار این هنرمندان ندارند.

یکی از گالری‌هایی که با برگزاری این نمایشگاه موافقت کرده بود، پس از آن که فعالان راست افراطی به دلیل ضد میهن‌پرستانه بودن این نمایشگاه، خواستار لغو آن شدند از برگزاری این نمایشگاه منصرف شد.

"کایوما" معتقد است آزادی بیان به دلیل بازی‌های المپیک در حال خاموش شدن است.

او معتقد است در حالی که بسیاری از ژاپنی ها برای نشان دادن اعتراض خود به صورت آشکار مردد هستند، وظیفه حرفه ای او ایجاد می کند که اعتراض کند و بر این بارو است هنرمند در صورتی که نتواند خود را ابراز کند، وجود نخواهد داشت. 

"ساشاهیرو اوچی" دیگر هنرمند ژاپنی است که در نمایشگاه ضدالمپیک حضور داشته است. او که یک پزشک و فعال اجتماعی است می گوید مسئولان برگزاری المپیک سیاست های خود را برای فشار بر افراد بی خانمان در شهرهای بزرگ و میزبان المپیک در ژاپن بیشتر کرده اند. 

المپیک نقاشی هنرمند المپیک 2021
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین