کد خبر: 60103 A

گران‌قیمت‌ترین آثار هنری سال ۲۰۲۱/ از نقاشی جنجالی پیکاسو تا اثر هنری کاملا دیجیتال

گران‌قیمت‌ترین آثار هنری سال ۲۰۲۱/ از نقاشی جنجالی پیکاسو تا اثر هنری کاملا دیجیتال

آثاری از پیکاسو، ژان میشل باسکیت، ساندرو بوتیچلی، کلود مونه و مایکل وینکلمن در صدر فهرست گران‌قیمت‌ترین آثار هنری سال جاری میلادی قرار دارند.

سجاد مالمیر

ایران آرت: سجاد مالمیر: پس از یک سال رکود که به خاطر همه‌گیری کرونا ایجاد شد، در سال ۲۰۲۱ رونق به بازار هنر بازگشته و حراجی‌های معتبر هنری سال پر هیجانی را می‌گذرانند. حراجی کریستیز با درآمد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری که در سال‌های اخیر کم نظیر است یک رکورد فوق‌العاده ثبت کرده و حراجی‌های ساتبیز و فیلیپس نیز به نسبت سال گذشته آمارهای خوبی را ثبت کرده‌اند و میزان فروش آنها حتی از برخی سال‌های پیش از کرونا نیز بهتر بوده است.

 به استناد گزارش آرت‌تاکتیک، مجموع فروش حراج‌های جهانی کریستیز، ساتبیز و فیلیپس در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید که هم از یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار فروش نیمه اول سال ۲۰۲۰ بیشتر بود، هم از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سال ۲۰۱۹. این افزایش فروش، رونق در بازار حراج اقلام لوکس هنری را به سطح پیش از شیوع کرونا برمی‌گرداند و علامتی است از علاقه مجدد مردم به هنر و هرآنچه ارزش کلکسیون کردن داشته باشد. 

پنج اثر پرفروش هنری در سال‌های کدامند؟

تا بدین جای سال میلادی که ۷ ماه از آن گذشته، تابلوی "زنی نشسته نزدیک پنجره" اثر پابلو پیکاسو که در ماه می امسال به قیمت ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در کریستیز نیویورک چکش خورد، رکورددار عنوان پروفروش‌ترین اثر هنری سال است. فروش این اثر با قیمتی نجومی با انتقاد برخی از علاقه‌مندان نقاشی و منتقدان هنری همراه شد زیرا آنان معتقدند بودند که اثر پیکاسو به این قیمت نمی‌ارزد! 

1

این نقاشی پنجمین اثر پابلو پیکاسو است که در حراج ها با قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار به فروش می‌رسد. تابلوی "زنان الجزیره" که در سال ۱۹۵۵ کشیده شد گرانترین اثر پابلو پیکاسو محسوب می شود. این نقاشی به قیمت ۱۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رفت و همچنین گرانترین اثر نقاشی مدرن است.

جمجمه ژان میشل باسکیت

رتبه دوم این فهرست در اختیار اثری از ژان میشل باسکیت، هنرمند آمریکایی با نام "در این مورد" که در ماه می در حراجی کریستیز نیویورک به قیمت ۹۳.۱ میلیون دلار فروخته شد تا به دومین اثر گران این هنرمند نیز تبدیل شود.

2

پیش از این ارزش تقریبی این تابلو نقاشی که در سال ۱۹۸۳ خلق شده است و یک جمجمه در زمینه قرمز را به تصویر می‌کشد حدود ۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

این تابلو نقاشی دو عنصر غالب در آثار "باسکیا" را دربرگرفته است: آناتومی و شخصیت‌های آمریکایی ـ آفریقایی.

نجیب‌زاده اهل فلورانس

رکورد سوم در اختیار تابلوی "مرد جوان قاب مدور" به دست اثر ساندرو بوتیچلی است که به قیمت ۹۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در حراج‌خانه ساتبیز فروخته شد. فروش یک اثر هنری با چنین رقمی در حدود دو سال اخیر در این حراج‌خانه بی‌سابقه بوده است.

3

دو کلکسیونر خواهان جدی این اثر هنری بودند که در نهایت کلکسیونر ساکن لندن که هویت وی افشا نشده است، با پیشنهاد نهایی ۸۰ میلیون دلار برنده این حراجی شناخته شد که البته هزینه‌های دیگر از جمله کارمزد به این رقم اضافه می‌شود

نقاشی "مردی جوان با قابی مدور"  چهره نجیب زاده‌ای جوان از فلورانس است.

نیلوفرهای آبی کلود مونه

تابلوی "برکه نیلوفرهای آبی" اثر کلود مونه که ماه می امسال به قیمت ۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد. 

4

این نقاشی بخشی از مجموعه تابلوهای نقاشی "مونه" با موضوع نیلوفرهای آبی تالاب "ژیورنی" واقع در فرانسه است که این هنرمند روند خلق آن‌ها را از سال ۱۹۱۴ آغاز کرده بود.

یک اثر هنری کاملا دیجیتال 

اما رتبه پنجم در اختیار یک اثر هنری کاملاً دیجیتال است. این اثر با نام "هر روز، ۵ هزار روز نخست"، مجموعه‌ای از طرح‌ها و انیمیشن‌هایی است که مایک وینکلمن (نام واقعی بی‌پل) هر روز و در مدت ۵ هزار روز پشت سر هم تولید کرده است.

5

اثر بی‌پل (مایک وینکلمن) رو ۱۱ مارس در حراجی کریستیز به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته شد. در پی این اتفاق، کریستیز اعلام کرد برای نخستین بار است که یک خانه حراج بزرگ یک اثر هنری کاملا دیجیتال را با رمز غیر قابل معاوضه (NFT) به‌عنوان ضمانت اصالت آن ارائه می‌دهد و همچنین برای نخستین بار است که ارز رمزنگاری شده برای پرداخت هزینه یک اثر هنری در حراج استفاده می‌شود.

 

پیکاسو حراجی کریستیز کلود مونه حراجی ساتبیز ژان میشل باسکیت ساندرو بوتیچلی سجاد مالمیر مایکل وینکلمن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین