کد خبر: 62367 A

کپی مونالیزا ۳.۴ میلیون دلار چکش خورد/ نکات جالب درباره معروف ترین نقاشی دنیا

کپی مونالیزا ۳.۴ میلیون دلار چکش خورد/ نکات جالب درباره معروف ترین نقاشی دنیا

در حالی که اصالت و یگانه بودن در دنیای هنر مهم است و کپی و کپی کاری یک ناسزا تلقی می شود، برخی آثار آیکونیک وجود دارند که کپی خوب از آنها شما را بر صدر می شناسد، مونالیزا از این دست آثار است، این خبر را بخوانید. در ضمن عکس این مطلب اثر استاد سید محمد احصایی ست که سال ۱۳۴۸ در لوور گرفته شده است.

ایران آرت: ایسنا نوشت: یکی از نخستین‌ نسخه‌های بازآفرینی‌شده تابلو نقاشی مشهور «مونالیزا» در یک حراجی ارائه خواهد شد. این در حالی ست که تا این لحظه گران ترین کپی از مونالیزا ۳.۴ میلیون دلار چکش خورده است.

 تابلو نقاشی «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» شاید مشهورترین تابلو نقاشی جهان باشد. بر همین اساس این تابلو نقاشی از جمله آثاری است که بارها سوژه بازآفرینی شده‌ است. بسیاری از ما می‌دانیم که «مونالیزا»‌ در آثار هنرمندان مشهور قرن بیستم همچون «اندی وارهول»‌ نمود پیدا کرده است، اما هنرمندان قرن شانزهم و هفدهم میلادی نیز علاقه زیادی به کپی کردن این تابلو نقاشی داشتند.

ده‌ها مورد از این کپی‌ها شناسایی شده‌اند و حالا یکی از همین کپی‌ها نهم نوامبر در حراجی آثار قرن نوزدهم و استادان قدیم نقاشی فرانسوی، «آرت‌کیوریال»‌ با ارزش تقریبی ۱۵۰هزار تا ۲۰۰هزار یورو روانه بازار هنر خواهد شد. این نقاشی کپی به نسبت سایر کپی‌های مونالیزا ارزشمندتر است و دلیل آن هم این است که این نقاشی کپی به حوالی ۱۶۰۰ میلادی تعلق دارد و توسط نقاشان مکتب فرانسوی خلق شده است.

به احتمال زیاد این نقاشی با مشاهده نقاشی اصلی خلق شده است. «مونالیزا»‌ اثر «داوینچی» پس از مرگ «داوینچی»‌ در سال ۱۵۱۹ به فرانسه برده و به «فرانسوای یکم» فروخته شد.

چندی پیش نیز یکی دیگر از کپی‌های مشهور تابلو نقاشی «مونالیزا» در یک حراجی چندین برابر ارزش تخمینی به فروش رسید. این نقاشی کپی که بیشتر به نام «ریموند هکینگ» یک فروشنده آثار تاریخی در فرانسه شناخته می‌شود،‌ در یک حراجی به بیش از ۱۰ برابر ارزش تخمین زده‌شده ـ یعنی به قیمت ۳.۴ میلیون دلار ـ فروخته شد.

لئوناردو داوینچی نقاشی مونالیزا را در ۱۵۰۳ یا ۱۵۰۴ در فلورانس آغاز کرد. به گفته جورجیو واساری، (یکی از هم دوره ای‌های داوینچی) او پس از چهار سال تأخیر نقاشی را ناتمام رها کرد؛ که چنین رفتاری در بسیاری از نقاشی‌های لئوناردو شایع است که بعدها در زندگی اش ابراز پشیمانی می‌کند: " … هرگز یک کار را به پایان نرساندم … "

تصور می‌شود که او همچنان به کار بر روی مونالیزا به مدت سه سال پس از اینکه به فرانسه نقل مکان کرد تا مدت کوتاهی قبل از مرگش در سال ۱۵۱۹ ادامه داد تا آن را به پایان رساند.

این اثر یکی از پر آوازه‌ترین چهره فردی جهان است. ابهام این چهره نتیجه علاقه داوینچی به سایه روشن کاری است. این چهره را درون یک هرم قرار داده‌است و سه لکه بزرگ روشنایی در اثر به‌وجود آورده‌است. ترکیب بندی صحیح، رنگ پردازی مناسب، تأکید بر عنصر انسانی، تصویر سه بعدی و نمایی علمی از سایه روشن کاری از ویژگی‌های این اثر می‌باشد؛ که باعث زیبایی آن شده‌است. منظره کمی از بالا و چهره کمی از پایین دیده شده‌است.

از تاریخ این چنین بر می‌آید که فردی بنام فرانسیسکو بارتولومئو از اشراف شهر فلورانس از داوینچی خواسته‌است که پرتره همسر سوم خود یعنی لیزا آنتونیو ماریا را برای او نقاشی کند. داوینچی نزدیک به چهار سال روی این اثر هنری کار کرد و پس از اتمام نقاشی در سال ۱۵۰۷ این تابلوی زیبا را به فرانسیسکو نفروخت، فلورانس را ترک کرد و آن را نزد خود نگاه داشت.

برخی معتقد هستند از آنجایی که لئوناردو تابلو را تمام نکرده بود آن را به فرانسیسکو نفروخت و بسیاری دیگر معتقد هستند که لئوناردو عاشق این تابلو بود.

داوینچی در سال ۱۵۱۶ هنگامی که تابلو مونالیزا را در چمدان‌های خود داشت وارد فرانسه می‌شود و آن را به پادشاه وقت فرانسه فرانسوای اول می‌فروشد. پس از آن به مرور زمان این اثر زیبا به شهرهای مختلف فرانسه نقل مکان می‌کند تا اینکه پس از انقلاب فرانسه، مونالیزا موزه لوور را به‌عنوان خانه خود انتخاب می‌کند.

ناپلئون آن را از موزه برمی‌دارد و به اتاق خواب خصوصی خود در کاخ تویلری می‌برد ولی پس از تبعید ناپلئون این اثر دوباره به لوور بازگردانده می‌شود.

 

محمد احصایی لئوناردو داوینچی مونالیزا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین