کد خبر: 62382 A

نشر نظر فرامرز پیلارام را دیدنی می کند

نشر نظر فرامرز پیلارام را دیدنی می کند

کتاب نفیس آثار فرامرز پیلارام در آذرماه سال جاری توسط انتشارات نظر روانه بازار نشر می‌شود.

ایران آرت: ۳۸ سال پس از درگذشت «فرامرز پیلارام» که با تابلوهای نقاشی‌خطش شناخته می‌شود، منتخبی از آثار او طی ماه آتی به چاپ می‌رسد.

کتاب نفیس آثار فرامرز پیلارام در آذرماه سال جاری توسط انتشارات نظر روانه بازار نشر می‌شود. این کتاب به همت علی پیلارام (فرزند فرامرز پیلارام) چاپ می‌شود و منتخب آثاری را در بر می‌گیرد که از دهه ۴۰ تا اوایل دهه ۶۰ خلق شده‌اند.

«فرامرز پیلارام» کمتر از نیم قرن عمر کرد اما در همین مدت کوتاه توانست خود را به عنوان یکی از مروجان موج نوسنت‌گرایی در هنرمندان دهه ۱۳۴۰ معرفی کند. او با آثار بدیعش توانست تأثیر بسزایی در شکل‌گیری مفهومی تازه در گستره نقاشی‌خط مدرن داشته باشد. 

او برخلاف هنرمندان خوشنویس که از این دریچه وارد نقاشی‌خط شدند، با نقشمایه‌های هندسی و فرم‌های فیگوراتیو به نقاشی‌خط پا گذاشت و بافت حروف را به مثابه نشانه‌هایی تصویری وارد کار نقاشی‌ کرد و رهیافتی هنرمندانه و مدرن از هنر خوشنویسی ایرانی ـ اسلامی به ارمغان آورد. 

آثار پیلارام تاکنون ۷ بار در حراج تهران حضور داشته‌اند که گرانترین آن‌ها تابلویی است که سال ۱۳۵۶ خلق شده و ۹۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ چکش خورد.

در حراج‌های معتبر جهانی از جمله ساتبیز و کریستیز هم آثار پیلارام در دوره‌های مختلف عرضه شده است. البته در دوره بیستم (اواخر سال ۹۴) اثری جعلی از پیلارام در کریستیز دبی عرضه شد که به گفته فرزندش، مجعول بود. به همین دلیل، از گردونه حراج خارج شد و همین اتفاق سبب شد تا مدت ها بازار هنر به تمامی آثار این هنرمند با شک و تردید بنگرد و  فروش آثار پیلارام رکود پیدا کرد.

 

 

فرامرز پیلارام نشر نظر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین