کد خبر: 63778 A

دیدار غیر منتظره رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران/ رئیسی خواستار رونق اقتصاد هنر شد / اعتراض خبرنگاران هنری به عدم اطلاع از این دیدار

دیدار غیر منتظره رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران/ رئیسی خواستار رونق اقتصاد هنر شد / اعتراض خبرنگاران هنری به عدم اطلاع از این دیدار

در اتفاقی کم سابقه و شاید بی سابقه رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد و در جمعی از هنرمندان درباره اهمیت اقتصاد هنر و ضرورت فروش اثر هنری سخن گرفت. این دیدار در حالی رخ داد که گویا فقط خبرنگاران یکی دو رسانه حاضر بودند و خبرنگاران هنری مطلقن از چنین دیداری بی اطلاع بودند.

ایران آرت: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی کشور در موزه هنرهای معاصر ایران، آثار خلق شده توسط هنرمندان را جلوه اندیشه، خرد و نگاه هنرمندانه آنها توصیف کرد و گفت: یک اثر هنری می‌تواند ساعت‌ها سخن و بیان و حتی آنچه را در یک کتاب شرح داده می‌شود در یک نما به تصویر بکشد و پیام این کتاب و سخن‌ها را برای نسل‌ها و عصرهای طولانی ماندگار کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آثار هنری که پیام‌های ماندگاری نیز دارند قابل ارزش‌گذاری نیستند، افزود:

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آثار هنری را فرا زبانی و فرا زمانی بودن آنها عنوان کرد و اظهار داشت: یک اثر هنری برای هر فردی در هر عصری با هر زبان، فرهنگ و تاریخی گویا بوده و نیازی به ترجمه و توضیح ندارد.

دیدار رئیس جمهور رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

هنرمند برای تداوم فعالیت‌های خود نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آموزش و انتقال توانمندی‌های هنری نکته مهم دیگری است که هنرمندان باید نسبت به آن توجه داشته باشند، تصریح کرد: هنرمندان کسانی را که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنری دارند کشف و به آنان برای متبلور کردن استعدادهای‌شان کمک کنند.

رئیسی رونق بخشیدن به اقتصاد هنر را مساله مهم دیگر برای بالندگی هنر در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: درست است که نمی‌شود بر روی آثار هنری قیمت گذاشت اما به هر حال هنرمند برای تداوم فعالیت‌های خود نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد.

وی ادامه داد: یک هنرمند نمی‌تواند اثر هنری خود را در هر کجا و به هر شکلی عرضه کند و باید ساز و کاری طراحی شود که آثار هنری آن‌گونه که شایسته هنر و هنرمند است عرضه شوند. شکل عرضه آثار هنری باید به گونه‌ای باشد که همه آحاد جامعه با آثار هنری آشنا شوند و امکان خرید آنها را داشته باشند.

تلاش برای حضور بیش از پیش هنر در بطن جامعه

رئیسی گفت: سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمان‌ها، مراکز گردشگری و پارک‌ها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند می‌توانند مرکزی برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشند تا هنر بیش از پیش در بطن جامعه حضور داشته باشد.

رئیس جمهور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با بهره‌گیری از نظر خودِ هنرمندان سازوکارهای مناسب برای رونق یافتن اقتصاد هنر طراحی شود و افزود: اگر از هنرمندان حمایت مناسبی صورت نگیرد و مورد بی‌مهری واقع شوند دانشجویان و هنرآموزان نیز از ادامه مسیر خود ناامید می‌شوند و این وظیفه دولت است که سازوکاری ایجاد کند تا با رونق یافتن اقتصاد هنر، هنرورزی و خلق آثار هنری نیز رونق پیدا کند.

وی صرف هزینه برای ارتقا هنر و افزایش خلق آثار هنری را نوعی سرمایه‌گذاری دانست که آثار سازنده زیادی دارد و اظهار داشت: وقتی مراکز هنری گسترش یابند هنرمندان و کسانی که استعدادهای هنری دارند نیز بهتر شناخته شده و ظرفیت‌های آنان به شکل موثرتری شکوفا می‌شود. دولت باور دارد که باید با کمک و مشارکت هنرمندان برای بالندگی هر چه بیشتر هنر تلاش کرد.

دیدار رئیس جمهور رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

هنر یکی از زمینه‌های ارتقا و تقویت روابط ملت‌ها است

رئیس جمهور توجه به دیپلماسی هنر را نکته مهم دیگری دانست که در سخنان هنرمندان در این جلسه مطرح شد و تصریح کرد: هنر یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند باعث ارتقا و تقویت روابط ملت‌ها به ویژه ملت‌های همسایه و کشورهایی که دارای اشتراکات فرهنگی با یکدیگر هستند، شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود رهبر معظم انقلاب اسلامی را چهره‌ای هنردوست و هنرشناس توصیف کرد و گفت: ایشان از همان سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران مبارزه کانون توجه و اجتماع جوانان طلبه و دانشجوی هنردوست بودند و علایق هنردوستانه ایشان تا امروز همچنان ادامه دارد.

وی افزود: حضور فردی در رأس نظام که هنر را خوب می‌شناسد و خوب درک می‌کند فرصت ارزشمندی برای آشنایی و ارتباط هر چه بیشتر عموم جامعه با هنر است.

هنر یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه است

رئیس جمهور اظهار داشت: مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» را یکی از مهم‌ترین وظایف همه آحاد اجتماع معرفی کرده‌اند و هنر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه است که می‌توانند در یک نما و تصویر، دنیایی از حرف و مفهوم را به شکلی که برای همه قابل فهم باشد، به نمایش بگذارد.

پیش از سخنان رئیس جمهور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه برنامه تحولی دولت منشوری است که مدیریت فرهنگی کشور آن را در عرصه فرهنگ و هنر دنبال می‌کند، گفت: در رویکرد جدید عدالت فرهنگی، شعار، مسیر و هدف اصلی است و این فضا در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری شکل گرفته است.

دیدار رئیس جمهور رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده از مساجد به عنوان کانون آموزش و شکل‌دهی به روح هنر انقلابی نسل جدید هنرمندان، افزود: امیدواریم دیدار امروز جنابعالی با هنرمندان آغاز تحولی جدی در حوزه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی با همراهی جریان اصیل هنر انقلابی باشد.

در این مراسم حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور ایران، علی رجبی نگارگر و استاد دانشگاه، جلیل رسولی استاد خوشنویسی و خانم مینا صدری هنرمند نگارگر و استاد دانشگاه نیز در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

 

سید ابراهیم رئیسی موزه هنرهای معاصر تهران رئیس جمهور رئیسی
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین