کد خبر: 64553 A

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده

مژده طباطبایی: خوشنویسی معاصر شایسته بازار پررونق است/ ۲۳ خوشنویس تراز اول در گالری مژده

مژده طباطبایی: خوشنویسی معاصر شایسته بازار پررونق است/ ۲۳ خوشنویس تراز اول در گالری مژده

مدیر گالری مژده از بازار کم رونق خوشنویسی معاصر گلایه دارد و خواهان همت تصمیم سازان این عرصه شده است.

ایران آرت: مژده طباطبایی ، مدیر گالری مژده در روزنامه اعتماد نوشت: 

یک :

پس از سال ها این بخت را یافتم دیوارهای گالری مژده را به نمایشگاه خوشنویسی کلاسیک ایرانی مزین کنم؛ همواره خط و رقص حیرت انگیز حروف و کلمات در جادوی دست اساتید مبرز خوشنویس کشورمان مرا حیرت زده می کرد ، شمیم عطر معنوی محتوای این آثار از دیرینه سال تاکنون و جهان بینی ژرف اندیش هنرمندان این وادی، زبانزد اعصار است و از همین رهگذر است که بر چشم جان می نشیند. اما در انبوه تقاضاهای رویدادهای نقاشی، نقاشی خط و گونه های دیگر هنری مجال چنین نمایشگاهی فراهم نمی شد.

این روزها اما گالری مژده نمونه هایی شاخص از آثار خوشنویسی کلاسیک ۲۳ استاد خوشنویس معاصر ایران را به تماشا دارد.

حضرت حافظ « نقش خیال » را به برای نام رویداد به ما هدیه داد و به مناسبت ماه مبارک رمضان خوشنویسی هایی ارائه کرده ایم که بسم الله، آیات شریف قرآن کریم و اسما متبرکه را بازتاب داده اند.

در این نمایشگاه کارهایی از اساتید : محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، جواد بختیاری، کاوه تیموری، صداقت جباری، فرشته حسینی، بهرام حنفی، محمد حیدری، الهه خاتمی، علی‌اکبر رضوانی، رضا رینه‌ای، راضیه سپهر، علی شیرازی، اسرافیل شیرچی، عین‌الدین صادق‌زاده، حسین غلامی، مهدی فلاح، امیراحمد فلسفی، یدالله کابلی، حسین کاشیان، مجتبی ملک‌زاده، کیارش یعقوبی و زنده‌یاد رضا مافی به تماشا است.

دو:

تلاش کردم همه آثار نمایشگاه را مستقیم از خود هنرمندان عزیز دریافت کنم و غیر از دو اثر زنده یاد مافی و استاد احصایی، مابقی را حضرات اساتید برای ما فرستادند. حتی برخی آثار حتی مجموعه خصوصی هنرمند هستند و گزیده استاد خوشنویس.

از این روست که می توان با لذت و دقتی دو چندان این خطاطی ها را نگریست، چون در بازار هنر یافت نشوند و هنرمند چنان بدان ها دلبستگی داشته که نزد خود نگاهداری کرده است.

سه:

خط هنر نیاکان و بزرگان ماست، جهان بینی مستتر در این کش و قوس های اعجاب آور تفسیر خاستگاه فکری و سبک زندگی ایرانی ست، شاید این سال ها همه ما در فرایند ناگزیر جهانی سازی، از این دوره سنت، آرامش و طمانینه خوشنویسی فاصله گرفته ایم اما ریشه و اصل و اصالت فراموش شدنی نیست؛ خط دردانه فرهنگ مادری و پدری را باید عزیز داشت و میراث داری کرد. همه کشورها در پی تاریخ سازی اند و برای آنکه پرچم خود را بالا نگاه دارند هویت تراشی می کنند اما ایران از چنین قله های رفیعی ،با چنان عمق فرهنگی غافل مانده است. عدم دقت نظر شایسته به هنر خوشنویسی و عدم تلاش مجدانه نهادهای تصمیم ساز برای رونق افزایی به این هنر سبب شده تحول مثبت چشمگیر نظیر آنچه در هنر مدرن و معاصر پدید آمده شکل نگیرد که مایه افسوس و تاسف بسیار است.

چهار:

خط ایرانی نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در دنیای هنر اکسیر نایاب است؛ حضور پررنگ نمونه های خوشنویسی ایرانی در معتبرترین موزه های دنیا موید این ادعاست.

اما غفلت های تاریخی موجب شده خوشنویسی معاصر ایران که شاهکارهایی هم طراز با نخبگان کهن این عرصه خلق کرده اند و گاه ظرافت ها و گوشه هایی از زیبایی شناسی را خلق می کنند که به قدما تنه می زند در محاق بماند و تلالویی که بایسته این جلال و شکوه هنری ست نه تنها در عرصه بین الملل بلکه در داخل دیده نشود و ضروری ست چاره اندیشی اساسی شود.

پنج:

استقبال شایان توجه جوانان از کلاس های خوشنویسی خوشبختانه نشانه مثبت و امیدبخش است ، شمار خیره کننده بازدید کنندگان از همین نمایشگاه نقش خیال هم گویای اشتیاق هنردوستان از این هنر اصیل است،

اما این هنر اگر با بازار پررونق همراه نباشد و امکان امرار معاش و گذران زندگی از راه هنر فراهم نشود، این استقبال هم رو به افول می گذارد.

نقش خیال تا نهم اردیبهشت ماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ به تماشا است و ما چشم به راه همه هنردوستان و هنرمندان عزیز هستیم.

مژده طباطبایی گالری مژده بازار هنر خوشنویسی معاصر ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین