کد خبر: 64786 A

ریچارد گی یر، کیمیا نخعی، مجموعه داری هنری

ریچارد گی یر چگونه مجموعه دار هنری شد؟/ ۱۴۰ عکس هنری از مجموعه شخصی ریچارد گی یر در حراج خانه کریستیز

ریچارد گی یر چگونه مجموعه دار هنری شد؟/ ۱۴۰ عکس هنری از مجموعه شخصی ریچارد گی یر در حراج خانه کریستیز

ریچارد گی‌یر، بازیگر سرشناس آمریکایی که از فیلم‌های او می‌توان به شیکاگو، زن زیبا و هاچیکو اشاره کرد یک مجموعه دار هنرهای تجسمی ست.

ایران آرت: کیمیا نخعی : ریچارد گی یر به جمع‌آوری عکس دلبستگی دارد و کلکسیونی از عکس‌های خاص از عکاسان به نامی مانند رابرت فرانک, ایروینگ پن, گوستاو لوگر, دیان آربس, آلفرد اشتیگلیتس, ادوارد وستون و دوئین مایکلز را گردآوری کرده است.

در حراج آنلاین کریستیز بیش از ۱۴۰ عکس از مجموعه شخصی گی‌یر به نمایش گذاشته شد. آثار بعضی از برجسته‌ترین هنرمندان این مدیوم – از پیشگامان این عرصه‌ی هنری مانند آلفرد اشتیگلیتس, ادوارد وستون تا هنرمندان پیشکسوتی مانند ریچارد اودن و دیان آربس – در این مجموعه نگاه ها را به خود جلب کرد.

به گفته‌ی داریوس هیمز, سرپرست بین‌المللی عکس کریستیز, این مجموعه از سطحی از هماهنگی زیباشناسانه‌ای برخوردار است که در کمتر مجموعه‌ای دیده شده است و این درحالیست که گی‌یر از خود به سختی یه عنوان یک مجموعه‌دار یاد می‌کند و دلیل انتخاب عکس‌های مجموعه‌اش را اینگونه بیان می‌کند :‌ " این‌ها عکسهایی هستند که با من سخن گفتند. "

جرقه‌ی علاقه‌ی گی‌یر به عکاسی از زمانی شعله‌ور شد که مادرش به او که هنوز پسر کوچکی بیش نبود دوربین کداک براونی را هدیه داد. " به یاد دارم که با آن دوربین عکس می‌گرفتم," او ادامه داد" مطمئنم کیفیت آنچنانی نداشت, اما به خاطر دارم که با آن مفهوم کمپوزیسیون را کم کم متوجه شدم. "

گی‌یر با وارد شدن به عرصه‌ی بازیگری و قرار گرفتن در جلوی دوربین, علاقه‌اش به عکاسی نیز پرورش یافت. از نگاه او, یک روایت میتواند با استفاده از  زوایای متعدد دوربین شکل بگیرد و " هر کدام از آنها داستان متفاوتی را نقل کنند ".

گی‌یر با سپری کردن وقتش در کتابفروشی‌های لس‌آنجلس و نیویورک و تورق کتابهایی در مورد اساتید عکاسی مانند ایروینگ پن و ادوارد کرتیس ذهن کنجکاوش را سیراب می‌کرد. در همین زمان بود که او با هرب ریتس, عکاس مد آشنا شد و رابطه‌ی دوستانه‌ای بین این دو شکل گرفت. گی‌یر می‌گوید : " من او را قبل از اینکه عکاس باشد می‌شناختم," 

گی‌یر با بازدید از نمایشگاه‌ها و حراج‌ها  علاقه‌ی شخصی خودش را دنبال می‌کرد. " لزوما برای خرید به آنجا نمی‌رفتم, بلکه برای دیدن زیبایی‌ها و لذت بردن از آنها به تماشا می‌نشستم درست مثل رفتن به یک موزه." این بخشی از چیزی شد که گی‌یر آن را «فرایند تکاملی آموزش چشم و حساسیت‌های شخص» می‌نامد، که هنگامی که او به طور جدی شروع به خرید عکس کرد، او را یاری کرد.

او از ابتدا تحت تاثیر آثار دیان آربس قرار داشت, کسی که عکس‌هایش از ساکنین خانه‌ی معلوملین گی‌یر را هم پریشان و هم خوشحال می‌کرد. در این حراج چندین فریم از آثار دوره‌ی اولیه آربس به فروش گذاشته شد , از جمله عکسی که از یک سینما در منهتن گرفته شده است که نشان دهنده پرتو نور پروژکتور در فضای تاریک سینماست که به پرتو نوری در یک کلیسا شبیه است.

 در مجموعه گی‌یر, آثاری از عکاسان پیشگام مانند ادوارد اس. کرتیس و گوستاو لوگر نیز وجود دارند. عکسی که توسط گوستاو لوگر ثبت شده است از دو نگاتیو گردآوری شده است, گی‌یر می‌گوید: " نورسنجی از بالا و پایین بسیار متفاوت است، بنابراین او دو عکس می‌گرفت، گاهی اوقات بیشتر. او از خط افق به‌عنوان  خط تقسیم‌ کننده استفاده می‌کرد و سپس این دو نگاتیو را در تاریکخانه بهم پیوست می‌داد. " 

 گی‌یر درباره انتخاب عکس‌های مجموعه‌اش می‌گوید : "به عنوان یک بازیگر, مهمترین ابزار من احساسات و داستانی است که بوسیله‌ی آن گفته می‌شود. فکر می‌کنم بیشترین عکس‌هایی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنم, عکس‌هایی هستند که داستانی برای گفتن دارند."

مجموعه داری هنرهای تجسمی به یک فرایند جهانی بدل شده و ریچارد گی یر، یکی از صدها هالیوودی ست که هم برای دلش و هم سرمایه گذاری به این پدیده جهانی پیوسته است.

 

ریچارد گی یر کیمیا نخعی مجموعه داری هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین