کد خبر: 65228 A

مهدی سحابی، قیمت آثار مهدی سحابی، حراج تهران، گالری مژده

افزایش ۱۰ برابری قیمت آثار مهدی سحابی در فقط پنج سال

افزایش ۱۰ برابری قیمت آثار مهدی سحابی در فقط پنج سال

نخستین بار در سال ۹۵ اثری از زنده یاد مهدی سحابی در حراج تهران عرضه شد و ظرف این پنج سال برآورد قیمت اثرش از ۳۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

ایران آرت: مهدی سحابی پس از نمایشگاه موفق سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران به کیوریتوری مژده طباطبایی برای هفتمین بار در حراج تهران حاضر است.

حراج تهران در حالی فردا شانزدهمین حراجی خود را برگزار می کند که اثری از زنده یاد مهدی سحابی (۱۳۸۸-۱۳۲۲) نقاش، مجسمه ساز و روزنامه نگار، را گویا از یک مجموعه خصوصی ، پیشنهاد داده است.

از مهدی سحابی هشت اثر در هفت دوره اخیر حراج تهران ارائه شده یعنی به جهت استقبال خوب خریداران از این هنرمند تجربه گرا دی ۹۹ دو اثر به روی میز حراجی رفته است.

جمعه دهم تیر اما اثری زیبا از مجموعهٔ «ستون ها» سحابی به فروش می رسد که تخمین این اثر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.

جالب اینجاست که نخستین حضور سحابی در حراج تهران دی ماه ۱۳۹۵ رخ داده و تخمینی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان داشته که ۶۰ میلیون فروش رفته است و به همین ترتیب فروش ها در این پنج سال روندی صعودی داشته و از ۵۵ میلیون به ۲۰۰ ،سپس ۱۲۰ و در نهایت ۴۰۰ میلیون فروش رفته است .

اثر مهدی سحابی از مجموعه ستون ها

اثر مهدی سحابی ۲۷مین قطعه ای ست که در شانزدهمین دوره حراج تهران ارائه می شود. اثر بدون‌عنوان است از مجموعه شناخته شده ستون ها که اتفاقن نمونه هایی دیگر از آن آبان ۱۴۰۰ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.

این اثر با امضاء: «مهدی سحابی ۷۵» (روی اثر) با تکنیک ترکیب‌مواد روی چوب در اندازه

۵×۳۹×۱۹۸ سانتیمتر خلق شده در سال ۱۳۷۵ با برآورد قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

کاتالوگ حراج تهران درباره این اثر نوشته است:

مجموعه ستون‌ها که ساخت آن‌ها در سال‌های ۷۵ و ۷۶ شروع شد، جزو اولین آثار چوبی مهدی سحابی بودند که در سال ۱۳۷۶ در گالری آریا به نمایش درآمدند.

این اثر که جزو اولین نمونه‌های همین مجموعه است، در عین حال می‌تواند یادآور توتم‌های باستانی باشد و یا حتی پیکره‌ای از یک انسان ایستاده. در این اثر حجمی، سحابی با سوار کردن سه قطعه مستقل بر روی یکدیگر گویی قرار است سر، تنه و بدن و پاهای یک آدم را تداعی کند. با این وجود همه چیز در یک انتزاع کامل قرار دارد و برخلاف مجموعه‌های بعدی او یعنی صورتک‌ها و پرنده‌ها، ترکیب قطعات، شکل روشنی از صورت آدم یا پرنده ندارند. همین ویژگی سبب می‌شود این اثر نسبت به دیگر نمونه‌های آثار حجمی او، راه تخیل و تفسیر را بر بیننده باز گذاشته و ترکیب سطوح، فرم‌ها، بافت‌ها و رنگ‌ها کمپوزیسیونی فرمالیستی را به وجود آورند. این کلاژهای حجمی در ظاهر شکلی از پاپ‌آرت می‌یابند. با آن رنگ‌های درخشان و پرکنتراست همواره نوعی طنز و شیطنت نیز در این آثار وجود دارد. سحابی همواره در تفسیر نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش از مرتبط کردنشان با ادبیات امتناع می‌کرد اما اشارات و کنایات اجتماعی، سیاسی و اسطوره‌ای همیشه در آن‌ها قابل بازخوانی بود. امضای هنرمند درست در بالاترین قطعه اثر و نه در پایین اثر حجمی، ادامه همان سنت شوخ‌طبعانه‌ای است که در مجسمه‌های اولیه پرویز تناولی، نقاشی‌های سقاخانه‌ای حسین زنده‌رودی و تصویرسازی‌های مرتضی ممیز دیده می‌شود. امضا در حکم یکی از اجزای اثر است و نه نقطه پایانی بر آن. مهدی سحابی به عنوان یک مترجم، روزنامه‌نگار، نقاش، مجسمه‌ساز و روشنفکر فصل اصلی این اثر حجمی است.

 

گالری مژده مهدی سحابی قیمت آثار مهدی سحابی مهدی سحابی در گالری مژده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین