کد خبر: 66557 A

یوهانس ورمیر، نقاشی

ببینید: یوهانس ورمیر و سه زن اسرارآمیز نقاشی‌هایش

ببینید: یوهانس ورمیر و سه زن اسرارآمیز نقاشی‌هایش

مسوولان موزه ملی آمستردام صحت سه تابلو نقاشی منسوب به این هنرمند که سوژه هر سه نقاشی زنان هستند را تایید کرده و این آثار را به نمایش می‌گذارد.

ایران آرت: مسوولان «موزه ملی آمستردام» که سال آینده نمایشگاه بزرگی از آثار «یوهانس ورمیر»، نقاش هلندی و خالق نقاشی مشهور «دختری با گوشواره مروارید»‌ را برگزار خواهند کرد، تعداد نقاشی اصل که از این هنرمند برای نمایشگاه جمع‌آوری کرده‌اند را ۲۸ مورد اعلام کردند.

مسوولان این موزه سه تابلو نقاشی دیگر را به فهرست کوچک آثار به جای مانده از «ورمیر»‌ اضافه کردند. نکته غافل‌گیرکننده درباره مسئله، تایید اصالت تابلو نقاشی «دختری با فلوت» است که در گالری ملی واشنگتن نگهداری می‌شود و در هفتم اکتبر کارشناسان «گالری ملی هنر واشینگتن» پس از تحقیقات مفصل اعلام کردند، تابلو نقاشی «دختر و فلوت» توسط «یوهانس ورمیر» نقاشی نشده است و به عنوان یک اثر جعلی در گالری ملی هنر واشنگتن نگهداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسولان گالری ملی هنر واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده بودند که بررسی‌های دقیق، نوعی روش غیرمعمول در رنگ‌آمیزی این نقاشی را آشکار کرد. هرکسی که این نقاشی را در قرن هفدهم میلادی به عنوان یکی از آثار این نقاش مشهور هلندی جعل کرده است، در روند خلق این نقاشی موفقیت‌آمیز عمل نکرده و به رغم سطح صاف نقاشی‌های «ورمیر»، در این نقاشی سطح زبری به وجود آمده است.

تایید اصالت نقاشی جنجالی خالق «دختری با گوشواره مروارید»
«دختری با فلوت»

با این حال کارشناسان «موزه ملی آمستردام»‌ آشکارا با نظرات کارشناسان «گالری ملی هنر واشنگتن»‌ مخالف هستند و اکنون نقاشی «دختری با فلوت»‌ را به عنوان یکی از نقاشی‌های اصل «ورمیر»‌ تایید کرده‌اند.

مدیر «موزه ملی آمستردام»‌ در گفت و گو با یکی از روزنامه‌های هلند بیان کرد: «این نقاشی به عنوان اثری که توسط «ورمیر»‌ نقاشی نشده است به ما امانت داده می‌شود،‌ اما ما آن را به عنوان اثر اصل «ورمیر»‌ به نمایش می‌گذاریم.»‌

تایید اصالت نقاشی جنجالی خالق «دختری با گوشواره مروارید»
«Saint Praxedis»

نقاشی که تصویرگر «Saint Praxedis» است نیز اکنون توسط مسوولان «موزه ملی آمستردام»‌ به عنوان یکی از آثار اصل «ورمیر»‌ تایید شده است. این نقاشی نخستین‌بار در سال ۱۹۶۹ به دلیل وجود امضای شبیه به امضای این هنرمند به عنوان اثر احتمالی «ورمیر» شناسایی شد. این درحالی است که در آن زمان کارشناسان مختلفی اصالت این نقاشی را رد کرده بودند. این نقاشی حتی از نمایشگاه «ورمیر جوان»‌ که در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در «لاهه»‌، «درسدن»‌ و «ادینبرو»‌ برگزار شد نیز حذف شد.

با این وجود نقاشی «Saint Praxedis»‌ در سال ۲۰۱۴، در حراجی کریستیز به عنوان یکی از آثار «ورمیر» به مزایده گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۶.۲ میلیون پوند فروخته شد. حالا بررسی کارشناسان موزه ملی آمستردام باعث شده است این نقاشی به عنوان یکی از آثار اصل «ورمیر» به عنوان نقاشی امانتی از یک شرکت ژاپنی در سال آینده به موزه ملی آمستردام تحویل داده شود.

تایید اصالت نقاشی جنجالی خالق «دختری با گوشواره مروارید»
«زنی پشت ویرجینال»‌

«زنی پشت ویرجینال»‌ سومین تابلو نقاشی است که اخیرا به عنوان یکی از آثار اصل «ورمیر»‌ معرفی شده است. این درحالی است که چندین دهه اصالت این نقاشی بارها رد شده است. این نقاشی بلافاصله پس از اینکه در حراجی سال ۲۰۰۴ ساتبیز به قیمت ۱۶ میلیون دلار فروخته شد، مورد ارزیابی قرار گرفت. با وجود برخی تردیدها این نقاشی در سال‌های اخیر به عنوان اثر به عنوان اثر «ورمیر» مقبول واقع شد و در نهایت بررسی‌های موزه ملی آمستردام به معرفی این اثر به عنوان یک نقاشی اصل «ورمیر»‌ منجر شد.

شمار آثار منسوب به «ورمیر» در دهه‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. فهرستی که در سال ۱۹۷۵ توسط «آلبرت بلنکرت»‌ از مجموعه آثار اصل «ورمیر»‌ تهیه شده بود، ۳۱ اثر را شامل می‌شد. چند سال پیش بسیاری از کارشناسان هنری معتقد بودند شمار آثار این هنرمند به حدود ۳۴ مورد می‌رسد. اکنون مسوولان موزه ملی آمستردام شمار این آثار را ۳۷ مورد اعلام کرده‌اند.

سوال قابل‌توجه دیگر درباره نمایشگاه پیش‌رو موزه ملی آمستردام این است که کدام نقاشی‌ها در این رویداد گنجانده نخواهند شد. مسوولان موزه تلاش کرده‌اند تک تک نقاشی‌های منسوب این هنرمند را برای نمایشگاه جمع‌آوری کنند،‌ اما هنوز انتظار می‌رود ۹ نقاشی در این نمایشگاه غایب باشند. امکان امانت دادن دو نقاشی که در موزه هنر متروپولیتن نگهداری می‌شود،‌ به طور کلی وجود ندارد.

تابلو نقاشی مشهور «کنسرت»‌ نیز غایب این نمایشگاه خواهد بود. این نقاشی در سال ۱۹۹۰ از موزه «ایزابلا استوارت گاردنر»‌ ربوده شد. سه تابلو نقاشی که در نقاط مختلف جهان نگهداری می‌شوند نیز به دلیل آسیب‌پذیر بودنشان امکان امانت داده شدن را ندارند.

نقاشی یوهانس ورمیر یوهانس فرمیر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین