کد خبر: 66729 A

آرش رجب پور ، برند دووسی، بازار هنر، سرمایه گذاری هنر

آرش رجب پور: بازار هنر بازاری که هیچگاه نمودار رو به پایین ندارد/ پیشنهاد توسعه هنر کاربردی

آرش رجب پور: بازار هنر بازاری که هیچگاه نمودار رو به پایین ندارد/ پیشنهاد توسعه هنر کاربردی

سال ۲۰۰۸ وقتی قیمت طلا فرو ریخت، کارتل های بین المللی اقتصادی و در رأس آنها بانک ها شوکه و با این پرسش بنیادین مواجه شدند که پشتوانه پول های خود را چه چیزی قرار دهند تا هرگز با نزول و کاهش دست به گریبان نشوند؟

ایران آرت: آرش رجب پور ، مدیر برند دووسی :سال ۲۰۰۸ وقتی قیمت طلا فرو ریخت، کارتل های بین المللی اقتصادی و در رأس آنها بانک ها شوکه و با این پرسش بنیادین مواجه شدند که پشتوانه پول های خود را چه چیزی قرار دهند تا هرگز با نزول و کاهش دست به گریبان نشوند؟

آن سال ها رصد بازارهای مالی همه را متوجه یک مارکت با ثبات کرد که نمودارش با شیبی گاه ملایم و گاه حتی تند رو به بالاست و اگر چند سالی ثابت مانده هرگز پیکانش رو به پایین نشده است.

بازاری که در اختیار نخبگان دنیای سرمایه‌گذاری ست و به جهت ظرافت های ویژه این بازار ، به اصطلاح رایج دست در آن زیاد نیست و به طبع الیت برای حفظ و رشد مستمر ثروت خویش از آن پاسداری می کنند.

این بازار مطمئن بازار هنر بود و هست.

سال ها بعدتر در دوران سرد و تاریک کرونا و پاندمی که دنیایی را به توقف و عقب گرد واداشت بازار هنر چهره نوینی از خود بروز دارد و در دنیای آنلاین هم توانمندی اقتصاد خود را به رخ کشید.

پویایی بازار هنر در بازتعریف عرضه و تقاضای خاص، و امتداد آن در مباحث نوینی مانند رمز ارز، NFT و دنیای متاورس از عمق استراتژیک و تمام ناشدنی بودن مضامین اقتصاد هنر حکایت می کند.

در ایران هم این موج فزاینده به خوبی درک شده است و همین که در دهه اخیر تعداد گالری ها از شمار سینماها فزونی گرفته گویای اقبال آن است.

اما به روایت رسانه ها سه ماهی ست اغلب گالری ها، فعالیت چندانی ندارند و مدتی ست برپایی نمایشگاه های هنری با وقفه روبروست.

پرواضح است در چنین شرایطی سفره های کوچک اکثریت هنرمندان با مخاطره جدی روبرو می شود، اما یکی از خصوصیات بارز هنر این است که می تواند در قالب هایی مانند هنر کاربردی به نیاز روز پاسخ و خلاقانه و فعالانه به حیات ادامه دهد.

اتفاقن تجلی آثار هنری در اشیا کاربردی از مبلمان شهری گرفته تا دیزاین داخلی منزل و محل کار پیشینه دیرین در فرهنگ ایرانیان دارد و به روز رسانی این آیین کهن و بازتاب آن در آکسوسوری های معاصر می تواند زمینه ساز حضور هر چه بیشتر هنر در متن زندگی مردم را فراهم آورد.

جالب اینکه هنر کاربردی نیز در دنیای امروز به روایتی معاصر و متفاوت بدل شده و با از میان رفتن مرز میان هنرها، برخی حتی به جای هنر کاربردی از لفظ Art work ، بهره می برند ، گاه یک درب قدیمی و نوستالژیک با ری دیزاین به میز شیک بدل می شود و گاه یک ریشه درخت با طراحی و ارائه درست به مبلمان محیط انرژی طبیعت می دهد.

همین هزار لایه بودن سود آوری در هنر و تنوع ناپایان آن، این تجارت را تجارت به روز دنیا بدل کرده است.

 

بازار هنر سرمایه گذاری هنر آرش رجب پور برند دووسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین