کد خبر: 66751 A

آیدین آغداشلو، بهمن محصص، فرهاد مشیری، پرویز تناولی، سهراب سپهری

ببینید: گران‌ترین آثار هنری ایرانی در حراج کریستیز/ از آیدین آغداشلو و سهراب سپهری تا تناولی و محصص

ببینید: گران‌ترین آثار هنری ایرانی در حراج کریستیز/ از آیدین آغداشلو و سهراب سپهری تا تناولی و محصص

نگاهی به سایتِ حراجی «کریستیز» نشان می‌دهد که آثاری از هنرمندان ایرانی در میانِ آثار به فروش رسیده به چشم می خورد. در این میان نام‌های آشنایی چون پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، بهمن محصص، فرهاد مشیری، حسین زنده‌رودی و ... وجود دارد.

ایران آرت: حراجی «کریستیز» بزرگ‌ترین بنگاه تجاری برای خرید و فروش آثار و اشیاء هنری است که به فروش رسیدن اثری از یک هنرمند در آن، کارنامه‌ی او را زیر و رو می‌کند. هنرمندان ایرانی نیز با راه یافتن تعدادی از آثارشان به این حراجی کارنامه‌ی درخشانی برای خود درست کرده‌اند؛ به نحوی که این حضور، کفِ قیمت تخمینی برای آثارشان را بالا برده است.

به گزارش ایسنا، «فروش» یکی از مقولاتی است که کم و بیش در کنار ارزش هنری اثر، برای هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی اهمیت دارد. برخی هنرمندان در این راستا راه یافتن به حراجی‌ها را فرصتی بزرگ برای فروش قابل ملاحظه آثارشان می‌دانند و از دیگر سو، عده ای از هنرمندان این حراجی‌ها را صرفا بنگاه‌هایی برای لابی گری به منظور فروش آثار هنری تلقی می کنند.

علی‌رغم نگاهِ متفاوتی که نسبت به حراجی‌ها میانِ هنرمندان حاکم است، اما نگاهی به سایتِ حراجی «کریستیز» نشان می‌دهد که آثاری از هنرمندان ایرانی در میانِ آثار به فروش رسیده به چشم می خورد. در این میان نام‌های آشنایی چون پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، بهمن محصص، فرهاد مشیری، حسین زنده‌رودی و ... وجود دارد. 

در ادامه این گزارش به گران‌ترین آثار به فروش رسیده برخی از این هنرمندان در حراجی «کریستیز» نگاهی خواهیم داشت.

آیدین آغداشلو

در حراجی کریستیز دو اثر از آیدین آغداشلو به فروش رسیده که یکی از آنان از سوی مالک قبلی اثر، مستقیم از خود هنرمند خریداری شده بود.
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از آیدین آغداشلو در حراجی کریستیز که به قیمت ۳۷۵۰۰ دلار چکش خورد

از این هنرمند همچنین اثر دیگری به قیمت ۶۸۵۰۰ دلار به فروش رسیده است. سایتِ حراجی «کریستیز» در توصیف این اثر نوشته است: «آیدین آغداشلو در اوایل کار خود، به تاریخ هنر اروپا علاقه پیدا کرد و از نمادهای رنسانس ایتالیایی و نقاشی کلاسیک ایرانی بهره برد. این پرتره چهره‌ای را به تصویر می‌کشد که به سبک بورژوازی دوره رنسانس مدال بر گردن دارد و یادآور شاهکار بوتیچلی است که در فلورانس به نمایش گذاشته شده است.»
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از آیدین آغداشلو که به قیمت ۶۸۵۰۰ دلار در کریستیز چکش خورده است

پرویز تناولی

در میان تعداد آثاری که از یک هنرمند ایرانی در حراجی «کریستیز» به فروش رسیده، پرویز تناولی با به فروش رفتن ۵۵ اثر، بیشترین تعداد آثار را پس از فرهاد مشیری به خود اختصاص داده است. در ادامه تعدادی از گران‌ترین آثار فروخته شده از این هنرمند را مشاهده می‌کنید:
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از پرویز تناولی که به قیمت ۳۰۵۰۰۰ دلار چکش خورده است.

اثر بالا متعلق به مجموعه مجسمه‌های «هیچ» است. پرویز تناولی درباره‌ی این مجموعه گفته است: «من از هنرمندانی که از خطاطی در نقاشی استفاده می کردند خسته شده بودم. هنرمندان دیگر به پیروی از هنر غرب افتخار می کردند. پس تصمیم گرفتم از هیچ چیزی بسازم ... شاعرانی مانند مولانا [عارف ایرانی قرن سیزدهم] قرن ها قبل از من توجه ها را به «هیچ» جلب می کنند. چیزهایی وجود دارد و "هیچ چیز" وجود دارد، آنها یکدیگر را متعادل می‌کنند.»
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از پرویز تناولی که به قیمت ۹۴۱۰۰۰ دلار چکش خورده است


این هنرمند در توضیحِ اثری که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، نوشته است: «تخت جمشید برای من مانند معبدی برای پرستش مجسمه بود، مکانی که کل محوطه از سنگ مرمر و گرانیت حجاری شده است.»
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از پرویز تناولی که به قیمت ۳۶۵۰۰۰ دلار چکش خورده است

سایتِ حراجی کریستیز در توضیحِ این اثر، پرویز تناولی را «تأثیرگذارترین هنرمند خاورمیانه» معرفی کرده و نوشته است: «موقعیت پیشرو تناولی در بازار هنر زمانی تثبیت شد که اثر پرسپولیس او در کریستیز دبی ۲.۸ میلیون دلار فروخته شد.»
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید «شاعر و قفس»، اثری از پرویز تناولی که به قیمت ۱,۰۲۲,۵۰۰ دلار چکش خورد
گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
«شیرین و فرهاد» اثری از پرویز تناولی که به قیمت ۳۸۶۵۰۰ دلار آمریکا چکش خورده است

سایتِ حراجی «کریستیز» اثری که تصویر آن در بالا قرار گرفته را «نادر» توصیف کرده و درباره‌ی آن نوشته است: «تناولی به عنوان تنها مجسمه‌ساز در شعر کلاسیک فارسی، فرهاد را الگوی خود می‌داند.»

بهمن محصص

بهمن محصص هنرمند دیگری است که در حراجِ «کریستیز» پس از پرویز تناولی درخشیده است. ۱۳ اثر از بهمن محصص در این حراجی با قیمت‌های مختلفی به فروش رسیده که در ادامه نگاهی به گران‌ترینِ آن‌ها خواهیم داشت.
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید اثری از بهمن محصص که به قیمت ۲۲۵۰۰ دلار آمریکا چکش خورده است
گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از بهمن محصص که به قیمت ۵۶۲۵۰ دلار آمریکا چکش خورده است
گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید اثری از بهمن محصص که به قیمت ۶۷۰۰۰ دلار چکش خورده است
گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از بهمن محصص که به قیمت ۳۷۰۰۰ دلار چکش خورده است



سهراب سپهری 

سهراب سپهری از دیگر هنرمندان ایرانی است که در حراجی کریستیز خوش درخشیده است. ۳۱ اثر از این هنرمند در حراجی کریستیز با قیمت‌های مختلفی به فروش رسیده است که در ادامه تعدادی از این آثار را مشاهده می‌کنید. 
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از سهراب سپهری که به قیمت ۲۸۷۵۰۰ دلار آمریکا چکش خورده است. 

سایتِ حراجی «کریستیز» درباره‌ی این اثر نوشته است: «در کنار مجموعه درختان، ساخته‌های انتزاعی سهراب سپهری از متمایزترین مجموعه‌های او هستند و تنها شامل ۱۰ تا ۱۲ قطعه است که بیشتر در موسسات دولتی از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبا در مجموعه سعادت آباد نگهداری می‌شوند.» 
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از سهراب سپهری که به قیمت ۳۴۱۰۰۰ دلار چکش خورده است.


سهراب سپهری درباره‌ی این اثر نوشته است: «او که می تواند باغچه ای را که به یاد درخت ترسیم شده است، ببیند.» 
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از سهراب سپهری که به قیمت ۲۲۷۰۰۰ دلار چکش خورده است. 

سایتِ حراجی در توصیف این هنرمند آورده است: «سهراب سپهری، یکی از شاعران و نقاشان گرانقدر ایران است که بیشتر به خاطر نقاشی‌های گیرا از درختان محروم از شاخه و شاخ و برگشان شهرت دارد. سپهری که یک مسافر همیشگی بود، به دور دنیا سفر و در پاریس، آمریکا و ژاپن زندگی کرد و چندین بار از سرزمین‌های هند و قاره آفریقا دیدن کرد. گرچه خلق و خوی زاهدانه داشت، اما محافل هنری و فکری که در سفرهایش با آنها مواجه شد، الهام بخش او بود.» 

فرهاد مشیری

در کنار پرویز تناولی که تعداد آثار قابل توجهی از او در حراجی کریستیز به فروش رسیده، فرهاد مشیری اما با به فروش رفتن ۶۸ اثر تعداد آثار بیشتری را به خود اختصاص داده که در ادامه برخی از آنان را مشاهده می‌کنید. 
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از فرهاد مشیری که به قیمت ۹۸۷۷۵۰ دلار چکش خورده است. 

این هنرمند در توضیح اثر خود آورده است: «کار من ارتباط زیادی با فرهنگ ایرانی در آستانه پوچ بودن دارد. می‌توان آن را به عنوان یک بوفه تمام میل کرد. حکایت معروفی درباره‌ی عروسی ایرانی وجود دارد که وقتی شام سرو می‌شود، ناگهان عجله‌ای برای میز شام ایجاد می‌شود. ممکن است یک بار فرصت داشته باشید، بنابراین پیش غذا، غذای اصلی و دسر را در یک بشقاب قرار می‌دهند، فقط برای اینکه مطمئن شوند همه چیز را به دست می‌آورند. من سعی می‌کنم این نوع نگرش را به صورت بصری منعکس کنم.» 
 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
اثری از فرهاد مشیری که به قیمت ۱۷۳۰۰۰ دلار چکش خورده است. 


سایتِ حراجی مشیری را «تحسین شده‌ترین» هنرمند بین‌المللی معرفی کرده و درباره‌ی او نوشته است: «از زمان بازگشت فرهاد مشیری به میهن خود ایران در سال ۱۹۹۱ است که او به چهره‌ای نمادین در صحنه هنر معاصر خاورمیانه تبدیل شده است که به دلیل نوآوری مداوم خود در استفاده از تکنیک‌های هنری شناخته می‌شود.» 

 

گران ترین نقاشان ایرانی در حراجی «کریستیز» را بشناسید
«خواب‌های شیرین»، اثری از فرهاد مشیری که به قیمت ۱۲۵۰۰۰ دلار چکش خورده است.

سایتِ حراجی درباره‌ی این هنرمند نوشته است: «هنر فرهاد مشیری مملو از دوگانگی های مفهومی است. آثار او از نظر فنی عالی و از نظر مفهومی درخشان هستند و اغلب مصرف‌گرایی، فرهنگ عامه، مسائل اجتماعی معاصر و هنجارهای فرهنگی ایران را بررسی می‌کنند. او در سطح بین‌المللی به خاطر نقاشی‌های کوزه‌ها و مصنوعات تاریخی که بر روی آن‌ها خوشنویسی فارسی قرار داده است، تجلیل می‌شود.» 

سهراب سپهری آیدین آغداشلو پرویز تناولی بهمن محصص
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین