کد خبر: 70467 A

بهمن رضائی| بهمن رضایی | گالری مژده

گل بهمن رضائی در گالری مژده/ آقای کاریکاتوریست از توفیق تا میناکاتور و شوخی با مرگ

گل بهمن رضائی در گالری مژده/ آقای کاریکاتوریست از توفیق تا میناکاتور و شوخی با مرگ

آقای کاریکاتوریست که شوخی هایش با مینیاتور و نیز مرگ چشم ها را به خود جلب کرده بود با یک گلدان آبرنگ در میان گل های بزرگان هنر ایران حضور دارد.

ایران آرت: بهمن رضائی نامقی، کاریکاتوریست، نقاش، تصویرگر و شاعر طنزپرداز پیشکسوت ایرانی‌ با ارائه یک اثر در نمایشگاه رسته از خاک در گالری مژده حضور دارد.

او با شش دهه فعالیت مستمر در عرصه کاریکاتور چهره شناخته شده ای در این زمینه است و اکنون با نمایش یک اثر نقاشی آبرنگ زیبا از یک گلدان در میان نام های بزرگ هنر ایران مانند محمد احصایی، آیدین آغداشلو، ژازه تباتبائی، صادق تبریزی، رضا درخشانی، کامبیز درم‌بخش، ایران درّودی، سهراب سپهری، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، علی‌اکبر صادقی، مژده طباطبائی،حسین کاظمی، فریده لاشایی، لیلی متین‌دفتری، منوچهر نیازی، منوچهر یکتایی و ... به روی دیوار گالری مژده نشسته است.

اثر گل و گلدان آقای بهمن رضائی با ابعاد 24×34 آبرنگ روی مقوا ۳۰ سال پیش در سال ۱۳۷۲ خلق شده است.

بهمن رضائی نامقی

بهمن رضائی همواره از کلیشه‌های تاریخی تحمیل شده به کاریکاتوریست‌ها فاصله گرفته و با اضافه کردن نقاشی و گاه مینیاتور به آثارش، مرزهای کاریکاتورهای تک رنگ و ساده را درمی‌نوردد و آثاری نو می‌آفریند.

خانم سعادت افزود در زندگی نامه ای که از بهمن رضائی برای گالری مژده تهیه کرده است روز شماری جذاب از این هنرمند تهیه کرده است که در بخش هایی از أن آمده است:

آقای رضائی در سال ۱۳۴۱ در مجله معروف توفیق مشغول کار و همکار چهره هایی مانند کامبیز درمبخش شد و هفته‌ای ۱۰ کاریکاتور برای این مجله تاریخ ساز طراحی می کرد.

سال ۱۳۴۳ جزو پایه گذاران گروه «حاجی فیروز» بود و پس از مدتی با مجلۀ  تهران مصور کار کرد.

سال ۱۳۵۶ نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری منوچهر نیازی برگزار کرد.

سال ۱۳۵۸ مجموعه طرح‌های او در کتابی با عنوان «مجموعه طرح آزادی»، توسط انتشارات سحاب، به چاپ رسید. منوچهر محجوبی، طراح و گرافیست معروف در مقدمۀ این کتاب می‌نویسد: «رضائی برخلاف بسیاری از طراحان ما، که از زندگی مردم دورمانده‌اند و خود را با سوژه‌های مالیخولیایی و جدا از زندگی سرگرم کرده‌اند، هرگز نتوانسته از مردم جدا باشد و شاید این را بتوان تأثیر کار ژورنالیستی رضائی در شخصیت کاریکاتوریستی‌اش به طور مطلق دانست»

بهمن رضائی سال ۱۳۷۳ کاری متفاوت تر خلق کرد : «مینیاکاتور» حاصل پنج سال روایتی طناز از فرش ایرانی را با ۹۲ اثر در گالری گلستان به نمایش گذاشت که مینیاتوری های طنزآمیز بودند.

سال ۱۳۷۴ جایزۀ دوم «نمایشگاه کاریکاتور مضرات سیگار» و در دومین «نمایشگاه دوسالانۀ کاریکاتور تهران» با نمایش اثری با موضوع «کتاب» لوح قدردانی دریافت کرد. سال بعد آثارش در گالری والی و سپس اثری از او در نمایشگاهی گروهی در بلژیک به نمایش درآمد.

سال ۱۳۷۷ برای نخستین بار دغدغه‌اش در مورد آثار باستانی را روی کاغذ آورد و اولین اثر از مجموعۀ «آثار باستانی» را خلق کرد. سال ۱۳۷۸ بار دیگر در گالری گلستان نمایشگاهی انفرادی از مجموعه «فرش»ها برپا کرد که این‌بار آثارش را «شوخ‌نقش» نامید.

آبان ۱۳۸۰ نمایشگاه انفرادی از آبرنگ‌هایش در نگارخانه منوچهر نیازی برپا کرد. چهار سال بعد او تقریباً با کناره‌گیری از مطبوعات به نقاشی پرداخت و بار دیگر پاییز ۸۴ نمایشگاه انفرادی از آثار آبرنگ‌اش در نگارخانه والی برگزار کرد. 

بهمن رضائی نامقی

آبان ۸۵ برای نخستین بار رضائی از محبوب‌ترین مجموعه‌‎اش یعنی «زندگی دوباره» در گالری آریا رونمایی کرد. این آثار که با مضمون مردگان و دنیایی دیگر به تصویر کشیده شده‌اند دریچه‌ای به جهان پس از مرگ‌ هستند اما این‌بار با نگاهی طنزآمیز و شیرین. رضائی دربارۀ این مجموعه می گوید: «مجموعۀ زندگی دوباره را از همۀ مجموعه آثارم بیشتر دوست دارم، چرا که مرگ موضوع تلخی ست که تاکنون هیچکس جرئت نکرده است با آن شوخی کند و آن را به سخره بگیرد به یاد دارم که هنگامی که دوستی برای بازدید از نمایشگاه آمده بود به من گفت که پس از دیدن آثار سبک شده و دیگر از مرگ نمی ترسد! اینجا بود که احساس کردم رسالت خود را در بیان طنز به درستی به انجام رسانده‌ام. خاص بودن این مجموعه برایم بسیار لذت بخش است»

سال ۱۳۸۷ هم برای بهمن رضائی سال خاصی بود زیرا حاصل ۱۰ سال کار روی مجموعه آثار باستانی را در نگارخانه والی رونمایی کرد. دغدغۀ اصلی رضائی برای خلق این مجموعه دزدی و به قهقرا رفتن آثار باستانی ایران و علی‌الخصوص تخت جمشید است.

آبان ۸۸ هم یک انفرادی دیگر از آبرنگ هایش در نگارخانه والی برپا کرد.

کتاب «گزیده آثار بهمن رضائی» سال ۱۳۹۴ توسط نشر نظر منتشر شد و معرفی و آئین امضای این کتاب، توسط گالری مژده و خانۀ کتاب «نمایش خانه» در تماشاخانۀ سنگلج برگزار شد. 

در تابستان ۱۳۹۵ بهمن رضائی گواهینامۀ درجه یک رشتۀ کاریکاتور را کسب کرد.

بهمن رضائی نامقی

سال ۱۳۹۶ رضائی دومین سری از مجموعۀ «زندگی دوباره» را در گالری والی به تماشا گذاشت و در همین سال توسط مؤسسۀ خانۀ هنرمندان پیشکسوت از او تقدیر شد.

و تعدادی از آثار آقای رضائی در نمایشگاه گروهی «آخرین اتفاق ۱۴۰۰ » در گالری مژده به نمایش در آمدند.

حضور نقاشی آبرنگ گل از بهمن رضائی در میان گل های بزرگان هنر ایران با استقبال دیدارکنندگان فراوان این رویداد روبرو شد.

رسته از خاک امروز سه شنبه در گالری مژده به کار خود پایان می دهد.

 

گالری مژده بهمن رضایی نامقی منوچهر نیازی سعادت افزود بهمن رضائی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین