کد خبر: 70491 A

صادق تبریزی| سید محمد عمرانی| بازار هنر

میلیاردی شدن صادق تبریزی ۶ سال پس از فوتش/ سید محمد عمرانی : هنرمندان زنده خاورمیانه را دریابید

میلیاردی شدن صادق تبریزی ۶ سال پس از فوتش/ سید محمد عمرانی : هنرمندان زنده خاورمیانه را دریابید

این روزها هنرمندان زنده در دنیا که قیمت آثارشان سر به فلک می کشد از گرهارد ریشتر تا دیمین هرست و جف کونز و ... تعدادشان بسیار است و اتفاقن از این منظر، آرتیست های چینی گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، کافی ست پرایس لیست گالری های اروپا و آمریکا را چک کنید هنرمندان بین المللی ۳۰ و ۴۰ ساله بسیاری هستند که قیمت های نجومی دارند.وقت آن رسیده این نسخه در خاورمیانه هم با سرعت بیشتری اجرایی شود.

ایران آرت: سید محمد عمرانی ، کارشناس اقتصاد هنر: فهرستگان هنرمندانی که پس از فوت شان به رکورد های میلیاردی و چند صد هزار دلاری دست می یابند بلند بالاتر از آن است که در یک یادداشت بشود نام همه آنها را قید کرد اما چرا در بود هنرمندان این قدرشناسی نسبت به هنرشان انجام نمی شود؟

رسانه ها اخیرن خبر دادند از زنده یاد صادق تبریزی از بهمن سال گذشته تا تیرماه امسال، هفت اثر در حراجی های مختلف از بونامز لندن تا حراج تهران ارائه شده که هر هفت اثر به فروش رسیده و این هنرمند در سرزمین مادری اش به رکورد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دست یافته است. سایت معتبر و بین المللی Artsy.net نیز این مهم را ثبت و ضبط کرده است.

صادق تبریزی

واقعن کمتر پیش آمده است از یک هنرمند خاورمیانه در عرض کمتر از هفت ماه هفت اثر در حراج های مختلف ارائه شود و ۱۰۰درصد آثارش به فروش رسد؛ اتفاقی که در ماه‌های اخیر صادق تبریزی هنرمند پیشگام خاورمیانه رقم زده است.

اما افسوس که استاد صادق تبریزی سال ۱۳۹۶ در گذشته و ۶ سال است با فقدان او روبرو هستیم.

بله ، همه آگاه اند معمولا با درگذشت یک هنرمند و به اصطلاح رایج بازار با قطع شدن عرضه آثار او تقاضای مستمر بازار سبب می شود قیمت کارش بالا و بالاتر رود و حتی در مطلب پیشین زیر تیتر « هوای تازه برای هنر ایران با اتاق بازرگانی تهران » اشاره ای در این زمینه داشتم اما دهه هاست اقتصاد هنر با اشراف به نایاب و کمیاب بودن مستر پیس ها، به سرمایه گذاری هدفمند و هوشمند روی نسل میانی و جوان تمرکز کرده است و این میان عجیب است هنوز آثار استادانی پیشگام و مسلم در حیات شان صاحب قیمت شایسته نمی شوند.

این روزها هنرمندان زنده در دنیا که قیمت آثارشان سر به فلک می کشد از گرهارد ریشتر تا دیمین هرست و جف کونز و ... تعدادشان بسیار است و اتفاقن از این منظر، آرتیست های چینی گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، کافی ست پرایس لیست گالری های اروپا و آمریکا را چک کنید هنرمندان بین المللی ۳۰ و ۴۰ ساله بسیاری هستند که قیمت های نجومی دارند.

وقت آن رسیده در خاورمیانه و بیش از همه ایران این نسخه به روز شده سرعت بیشتری یابد.

البته نمونه های موفق هم در این خصوص داریم مانند استاد پرویز تناولی که سال ۲۰۰۸ مجسمه پرسپولیس ایشان دو میلیون و ۸۰۰ هزار دلار توسط موزه هنرهای اسلامی قطر ( MIA ) خریداری شد و اکنون بالاترین رکورد خاورمیانه است، یا رکوردهای میلیون دلاری سید محمد احصایی ، حسین زنده رودی ، فرهاد مشیری و نیم میلیون دلاری آیدین آغداشلو و افشین پیرهاشمی و رضا درخشانی و ...

اما با وجود این دستاوردها ، همچنان اساتید بزرگ و به نامی وجود دارد که خوشبختانه در قید حیات هستند و شایستگی های هنری بالایی دارند اما به شکل غریبی در بازار دیده نمی شوند و آثارشان قیمت در خور ندارند و چه بسا قیمت آثارشان از شاگرادن شان ارزان تر است . در این خصوص گالری ها، دیلرها ، مجموعه داران و حراج ها مسئولیت فرهنگی اجتماعی بزرگی دارند.

صادق تبریزی بازار هنر ایران سید محمد عمرانی هنرمندان خاورمیانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین