کد خبر: 71021 A

نقاشی | اثر هنری

سرنوشت عجیب یک نقاشی؛ از دیوار آشپزخانه تا موزه لوور

سرنوشت عجیب یک نقاشی؛ از دیوار آشپزخانه تا موزه لوور

یک نقاشی قرن سیزدهمی که زمانی در دیوار بالای اجاق آشپزخانه یک زن سالمند فرانسوی نصب شده بود و بعدها در یک حراجی به قیمت میلیون‌ها یورو فروش رفت اکنون به مجموعه موزه «لوور» اضافه شده است.

ایران آرت: مسوولان موزه «لوور» اعلام کردند که یک نقاشی متعلق به قرن سیزدهم میلادی که اکنون یکی از قدیمی‌ترین آثار مجموعه این موزه است،‌ پس از تلاش چهارساله برای حفظ آن در فرانسه، گل سرسبد نمایشگاهی خواهد بود که در سال ۲۰۲۵ میلادی برگزار می‌شود.

این نقاشی که مسیح (ع) را به تصویر کشیده است،‌ توسط «چیمابوئه» نقاش فلورانسی در حوالی ۱۲۸۰ میلادی خلق شد. گمان می‌رود که این نقاشی یکی از هشت بوم نقاشی چندگانه بزرگ‌ باشد که پنج مورد از آن‌ها هنوز پیدا نشده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، این نقاشی پیش‌تر نزدیک بود در جریان فروش یک خانه از سطل زباله سر دربیاورد، اما پس از اینکه صاحبان خانه از یک کارشناس برای قیمت‌گذاری خانه کمک خواستند، سرنوشت آن تغییر کرد. کارشناسی که ارزش این نقاشی را حدود ۴۰۰,۰۰۰ یورو برآورد کرده بود، آن را برای یک کارشناس هنری در پاریس فرستاد و در نهایت این نقاشی به عنوان یکی از آثار اصل «چیمابوئه» شناسایی شد.

زمانی که این نقاشی در سال ۲۰۱۹ در یک حراجی با قیمت تخمینی چهار الی شش میلیون یورو ارائه شد، مسوولان موزه لوور امیدوار بودند که بتوانند این نقاشی را به مجموعه اضافه کنند. اما زمانی این نقاشی در نهایت به قیمت ۱۹.۵ میلیون پورو فروخته شد و موزه «لوور»‌ از به‌دست آوردن این اثر هنری باز ماند.

وزارت فرهنگ فرانسه بلافاصله این نقاشی را یک گنجینه ملی خواند و خروج آن از کشور را به طور موقت ممنوع اعلام کرد تا «لوور» برای جمع‌آوری بودجه مورد نیاز برای خرید آن ۳۰ ماه زمان داشته باشد.

«چیمابوئه» در فلورانس متولد شد و در شهر «پیزا»‌ درگذشت. این هنرمند همچنین برای آموزش دادن به نقاش فلورانسی مشهورتری به نام «جوتو» شناخته می‌شود.

نقاشی «مسیح(ع)» اثر «چیمابوئه» بر یک بوم  ۲۵ در ۲۰ سانتی‌متری خلق شده است. «چیمابوئه»‌ این نقاشی را با پس‌زمینه‌ای از جنس ورق طلا خلق کرده است.

فقط حدود ۱۰ نقاشی منسوب به «چیمابوئه» که آثار هنری‌اش را امضا نمی‌کرد همچنان باقی مانده است.

موزه «لوور»‌ یک نقاشی دیگر از «چیمابوئه»‌ را نیز در اختیار دارد. این نقاشی که «عظمت»‌ نام دارد در تابلویی با ارتفاع ۴.۳ متر در عرض ۲.۷ متر خلق شده است. مسوولان موزه «لوور» اعلام کرده‌اند که هر دو این نقاشی‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی به نمایش گذاشته خواهند شد.

نه مسوولان «لوور» و نه مقامات وزارت فرهنگ از مبلغی که برای خرید تابلو «چیمابوئه»‌ پرداخت شده است،‌ اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

 

موزه لوور لوور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین