کد خبر: 71113 A

موسسه آفریقا شارجه (GSU) Africa Institute |حور القاسمی Hoor Al-Qasimi

موسسه آفریقا شارجه (GSU) Africa Institute و بررسی فمینیسم، زنان از دریچه سینما و هنر در شبه قاره هند

موسسه آفریقا شارجه (GSU) Africa Institute و بررسی فمینیسم، زنان از دریچه سینما و هنر در شبه قاره هند

موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute که توسط شیخه حور القاسمی و صلاح م. حسن مدیریت می شود سمپوزیوم بین المللی را برگزار می کند که وضعیت فمینیسم و زنان را در شبه قاره هند از دریچه سینما و هنر بررسی می کند.

ایران آرت : رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayME خبر داد چند روز دیگر، نیمه دسامبر امسال، مؤسسه آفریقا شارجه از دانشگاه مطالعات جهانی (GSU)، به مجموعه کنفرانس‌های خود با موضوع اقیانوس هند ادامه می‌دهد.

این سومین ویرایش از ابتکار سالانه مؤسسه آفریقا شارجه The Africa Institute (GSU) برای بررسی یک کشور آفریقایی یا جامعه مهاجر آفریقایی است.

برنامه های علمی و عمومی از 14 تا 16 دسامبر زیر عنوان " رشته های رنگارنگ: جهان های در هم تنیده هنر و فرهنگ در غرب اقیانوس هند " در شارجه برگزار می شود و شامل اجراها و بحث های چهار بخش به رهبری محققان سراسر جهان خواهد بود. موضوعات پنل ها شامل زنان، فمینیسم و اقیانوس هند، پیوندهای مادی و گسیختگی، سینما و مکان‌سازی، و بازنمایی و تخیل است. 

این کنفرانس رایگان و برای عموم آزاد است، همچنین در صفحه رسمی یوتیوب به صورت زنده پخش می شود.

 برنامه زمانبندی برنامه ها و میزگردها در TheAfricaInstitute.org در دسترس خواهد بود.

روابط عمومی این سمپوزیوم در معرفی این رویداد نوشته است: 

رشته های رنگارنگ در اطراف جزایر منطقه غربی اقیانوس هند می چرخد، از سواحل آفریقای شرقی کنیا، موزامبیک، سومالی، آفریقای جنوبی و تانزانیا تا کومور، ماداگاسکار، موریس، سیشل، مایوت و رییونیون امتداد دارد که هر کدام مملو از آثار تاریخی، اهمیت اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی این جزایر نه تنها موجودات خلاقانه‌ای هستند، بلکه مکان‌های مهمی برای خلاقیت و تخیل هستند، همانطور که در فرهنگ‌های نمادین و مادی، مانند فرهنگ‌هایی که در تنوع زبان‌ها، قومیت‌ها، آیین‌ها و نمایش‌ها، در میان سایر اشکال هنری بیان انسان بیان می‌شوند، مشهود است. 

مؤسسه آفریقا شارجه The Africa Institute (GSU)

تأثیرات دایره‌های اقیانوس هند در هیچ کجا قوی‌تر از قلمروهای زیبایی‌شناختی هنر و تولید فرهنگی آشکار نشده است.

 از مجموعه گسترده سنت‌های هنری غنی موسیقی، عکاسی، تئاتر، رقص، زندگی آیینی، و اجراهای تسخیر روح که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

زاویه این سمپوزیوم در مورد هنر و تولید فرهنگی حول موضوعات کلیدی از اهمیت حیاتی برای محققان در علوم انسانی و اجتماعی. اقیانوس هند که توسط قاره های آفریقا، آسیا و استرالیا احاطه شده است، برای قرن ها مسیری حیاتی بوده است که شاهد چرخش های قابل توجهی است. 

دکتر صلاح م حسن، مدیر مؤسسه آفریقا شارجه در این خصوص گفت: " با تمرکز این فصل، محققان مختلف نیروهای متعددی را برجسته می‌کنند که جزایر اقیانوس هند را در آفریقا شکل می‌دهند و ما را قادر می‌سازند تاریخ آفریقا را تفسیر کنیم، حال آن را درک کنیم و آینده آن را تصور کنیم. موضوعات رنگارنگ بخشی از یک فصل کنفرانس چهار قسمتی با عنوان Thinking the Archipelago: Africa’s Ocean Islands است که توسط موسسه آفریقا با همکاری محققین برجسته جرمی پرستولت ، استاد تاریخ در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، سازماندهی شده است.

 رقیه مصطفی ابوشرف، استاد مردم شناسی دانشگاه جورج تاون قطر و اودی چاندرا، استادیار دولت، دانشگاه جورج تاون در قطر. این سمپوزیوم توسط پریتا مایر، دانشیار تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک، و لورا فیر، استاد تاریخ آفریقا در گروه مطالعات خاورمیانه، جنوب آسیا و آفریقا در دانشگاه کلمبیا برگزار می شود. «دنیای اقیانوس هند یکی از پویاترین مکان‌های جهان است که در آن اقوام، ایده‌ها و مواد گوناگون با یکدیگر همگرا می‌شوند تا یکدیگر را متحول کنند. معماری، آثار هنری و هنرمندان این منطقه مدت‌هاست که از مرزها فراتر رفته‌اند. 

این سمپوزیوم محققان را از رشته های مختلف گرد هم می آورد تا جهان اقیانوس هند را در مرکز تاریخ هنر جهانی قرار دهد. مشارکت‌های آن‌ها با پیش‌زمینه اهمیت اقیانوس‌ها و محیط‌های دریایی در شکل‌دهی جهان ما، به مسائل مبرم در رابطه با ابعاد فرهنگی جهانی‌سازی می‌پردازد. 

پریتا مایر، استادیار تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک، گفت: مقالات جداگانه موضوعات متنوعی مانند تحرک اقیانوسی عکاسی، گستردگی فرافرهنگی معماری جزیره، و بازنمایی سینمایی جهان‌های حیات مجمع‌الجزایر را مضمون خواهند کرد. پس از دو فصل موفق با تمرکز بر اتیوپی و غنا در سال های 2019 و 2022، موسسه آفریقا منطقه اقیانوس هند را به دلیل اهمیت آن به عنوان "مهد جهانی شدن" و "صحنه مرکزی" در جهان چند قطبی معاصر انتخاب کرد. 

این فصل از محققان، فعالان و دیگران دعوت می‌کند تا آفریقا را در مطالعات روابط جهانی متمرکز کنند و هدف آن ارتقای شهرت جوامع اقیانوس هند، ارائه تاریخ پیچیده و میراث فرهنگی غنی اقیانوس هند به مخاطبان بین‌المللی است. فصل اقیانوس هند تاکنون دو تکرار موفقیت آمیز اختصاص داده شده به حاشیه اقیانوس هند در آفریقا با مضامین "تصور مجدد تحرک ها/بی حرکتی ها در اقیانوس هند" را تکمیل کرده است که در دسامبر 2022 در شارجه، امارات متحده عربی برگزار شد، و پس از آن "میراث نژاد و برده داری". در اقیانوس اطلس و هند»، بین 12 تا 14 ژوئن 2023 در زنگبار برگزار شد. 

کنفرانس پایانی فصل اقیانوس هند با عنوان "اکولوژی های در هم تنیده و تاریخ های به هم پیوسته: حاشیه اقیانوس هند" در سال 2024 در موریس برگزار می شود.

مؤسسه آفریقا شارجه The Africa Institute (GSU)

جزایر مانند زنگبار، لامو، سیشل، موریس و کومور همیشه فضاهای جدایی ناپذیر مبادله بوده اند. به عنوان نقاط مهم تماس با جوامع در داخل و خارج از آفریقا، آنها مجراهای اصلی بوده اند که از طریق آن مردم، کالاها و ایده ها حرکت می کنند، به ویژه در زمینه دنیای موسمی و دریایی. از مقیاس عظیم ماداگاسکار و تنوع زیست محیطی گرفته تا محیط شهری فشرده و فشرده جزیره موزامبیک و مرکزیت مومباسا تا اقتصاد شرق آفریقا، جزایر عمیقاً تاریخ آفریقا را شکل داده اند. محیط های اجتماعی جزایری مانند زنگبار، لامو، سیشل، موریس و کومور به اشکال منحصر به فرد تولید ادبی، موسیقی، رقص، فیلم، زیبایی شناسی و اشکال هنری در گفتگو با جوامع قاره ای و دورتر کمک کرده است. جزایر همچنین با طیف وسیعی از چالش‌های زیست‌محیطی، از طوفان‌ها و سونامی‌ها گرفته تا بالا آمدن سطح دریاها و ویرانی اکولوژی‌های دریایی به دلیل تغییرات آب و هوایی، مواجه بوده‌اند. 

مؤسسه آفریقا (GSU)، این مجموعه سالانه را برای برجسته کردن تاریخ پیچیده جهان آفریقا ایجاد کرد و در عین حال انجمنی را برای درگیر کردن خلاقانه حال آن و تصور آینده‌های جدید فراهم کرد. با اتیوپی: ملت مدرن/ریشه‌های باستانی در سال‌های 2019-2020 و پس از آن در غنای جهانی در سال‌های 2021-2022 افتتاح شد، فصل‌های متمرکز بر کشور بخشی جدایی‌ناپذیر از کار سالانه مؤسسه آفریقا برای توسعه و حمایت از بورس تحصیلی و برنامه‌نویسی اصلی است که درک را گسترش می‌دهد. مطالعات دیاسپورای آفریقایی و آفریقایی در میان جامعه دانشگاهی و عموم مردم. 

_درباره موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute 

موسسه آفریقا (دانشگاه مطالعات جهانی، GSU) در شارجه، امارات متحده عربی که در سال 2018 تأسیس شد، یک مؤسسه تحقیقاتی دانشگاهی بین رشته‌ای است که به مطالعه، تحقیق و مستندسازی آفریقا و دیاسپورای آفریقا اختصاص دارد. مؤسسه آفریقا به عنوان تنها مؤسسه در نوع خود واقع در خاورمیانه - پیوند تاریخی تبادل فرهنگی آفریقایی-عربی - موقعیت منحصر به فردی دارد تا درک خود را از مطالعات آفریقایی و آفریقایی دیاسپورا به عنوان یک شرکت جهانی گسترش دهد. 

برنامه درسی مطالعات تحصیلات تکمیلی مؤسسه آفریقا برای تربیت نسل بعدی متفکران انتقادی در مطالعات آفریقایی و دیاسپورای آفریقا، از طریق برنامه سمپوزیوم ها و کنفرانس های بین المللی، نمایشگاه های هنرهای تجسمی و کمیسیون های هنرمندان، مجموعه های فیلم و اجرا، و کلاس های اجتماعی و اطلاع رسانی طراحی شده است.

 این مؤسسه در حال گسترش درک عمومی از مبادلات عربی و آفریقایی نه تنها در جامعه علمی، بلکه همچنین در جامعه محلی شارجه، منطقه و سراسر جهان است. این موسسه توسط صلاح م. حسن و حور القاسمی مدیریت می شود.

Visit: theafricainstitute.org

_ درباره شیخه حور القاسمی Hoor Al-Qasimi 

شیخه حور القاسمی پیشتاز تأسیس مؤسسه آفریقا است که اکنون به یک مؤسسه بین‌المللی بزرگ بدل شده است که بر اساس میراث غنی تبادل فرهنگی و علمی افریقایی-عربی در شارجه قرار دارد.

این موسسه برنامه های متنوعی از جمله «سمپوزیوم روابط آفریقا و عرب» را انجام می دهد. 

حور القاسمی یک هنرمند شناخته شده و کیوریتور هنری است، همچنین رئیس و مدیر مؤسس بنیاد هنری شارجه Sharjah Art Foundation (SAF) است که در سال 2009 به عنوان جریان ساز هنری پر قدرت نقش راهبردی در امارات متحده عربی، منطقه و عرصه بین المللی ایفا می کند. 

القاسمی با اشتیاق به حمایت از تجربه و نوآوری در هنر، به طور مداوم دامنه فعالیت بنیاد را در 10 سال گذشته گسترش داده است تا نمایشگاه های بزرگی را که در سطح بین المللی برگزار شده اند، در بر گیرد. اکنون بنیاد هنر شارجه طیف وسیعی از فعالیت ها را انجام می دهد از اقامتگاه های هنرمند، کیوریتوری در هنرهای تجسمی، فیلم و موسیقی، برپایی نشست ها و ورک شاپ ها، کمک های مالی برای هنرمندان نوظهور و انواع برنامه های آموزشی برای کودکان و بزرگسالان در شارجه. 

در سال ۲۰۰۳ شیخه حور القاسمی در ششمین دوسالانه شارجه همکاری خود را آغاز کرد و از آن زمان به عنوان مدیر دوسالانه ادامه داده است.

تحت رهبری القاسمی، دوسالانه شارجه به عنوان یک پلت فرم بین المللی شناخته شده برای هنرمندان معاصر، متصدیان، و تولیدکنندگان فرهنگی به رشد خود ادامه داده است. رهبری او در این زمینه منجر به انتخاب او به عنوان رئیس انجمن بین المللی دوسالانه (IBA) در سال ۲۰۱۷ شد.

_درباره پروفسور صلاح م.حسن Professor Salah M. Hassan 

 صلاح ام حسن، مدیر مؤسسه آفریقا، شارجه، امارات متحده عربی، و استاد برجسته هنر و علوم در دانشگاه کرنل است.

صلاح م.حسن Professor Salah M. Hassan

حسن مورخ هنر، منتقد هنری و کیوریتور، و سردبیر و یکی از بنیانگذاران Nka: مجله هنر معاصر آفریقا (انتشارات دانشگاه دوک) است. او در حال حاضر به عنوان عضو هیئت مشاور سردبیری آتلانتیکا، مجله مطالعات کیوریتوریال و مجله بین المللی مطالعات خاورمیانه فعالیت می کند. او چندین کتاب از جمله احمد مرسی: یک تخیل دیالوژیک (2021) را تالیف، ویرایش و تدوین کرد. ابراهیم الصلاحی: یک مدرنیست رویایی (2012); دارفور و بحران حکومت داری: خواننده انتقادی (2009) و دیاسپورا، حافظه، مکان (2008); Unpacking Europe (2001); معتبر / سابق مرکز (2001); و هنر و سواد اسلامی در میان هاوساهای شمال نیجریه (1992). او همچنین ویرایش و معرفی، ابراهیم الصلاحی: دفترچه زندان (نیویورک و شارجه، انتشارات MoMA و SAF، 2018، و به عنوان مهمان یک شماره ویژه از SAQ: South Atlantic Quarterly، با عنوان مدرنیسم آفریقایی (2010) را ویرایش کرد. حسن سرپرستی چندین نمایشگاه بین‌المللی از جمله ابراهیم الصلاحی: یک مدرنیست رویایی را بر عهده داشته است که پس از نمایش در موزه هنر شارجه در تیت مدرن لندن (ژوئیه تا اکتبر 2013) به نمایش گذاشته شد. در مارس 2012) در شارجه، امارات متحده عربی؛ معتبر/سابقه مرکزی (چهل و نهمین دوسالانه ونیز، 2001)، باز کردن بسته‌بندی اروپا (روتردام، 2001-2002)، و 3×3: سه هنرمند/سه: دیوید هامونز، ماریا ماگدالنا کامپوس-پونز، پاملا Z (Dak'Art، 2004). او همچنین نمایشگاه های متعددی را برای بنیاد هنر شارجه از جمله مدرسه خارطوم: ساخت جنبش هنر مدرن در سودان، 1945-2016 (2016-2017) و هنگامی که هنر آزادی می شود: سوررئالیست های مصری (1938–1965) (2016) با همکاری شیخه حور القاسمی. 

حسن دریافت کننده چندین بورس تحصیلی است: مانند بورسیه فوق دکتری جی پل گتی، بنیاد هنر شارجه، فورد، راکفلر، اندی وارهول و بنیادهای صندوق پرنس کلاوس. حسن از سوی انجمن هنر کالج (CAA) به عنوان استاد ممتاز سال 2021 منتخب شده است.

Hoor Al Qasssimi حور القاسمی موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین