کد خبر: 71238 A

نمایشگاه| نمایشگاه هنری

ببینید: پنج نمایشگاه هنری برتر سال ۲۰۲۳

ببینید: پنج نمایشگاه هنری برتر سال ۲۰۲۳

گاردین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ در گزارشی برترین نمایشگاه‌های هنری که در طول سال برپا شد را معرفی کرده‌اند

ایران آرت: همزمان با نزدیک شدن به سال نو میلادی جدید نگاهی داریم به برترین نمایشگاه‌های هنری که در سال ۲۰۲۳ در نقاط مختلف جهان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منتقدان «گاردین»‌ در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ در گزارشی برترین نمایشگاه‌های هنری که در طول سال برپا شد را معرفی کرده‌اند که در ادامه به منتخبی از آن‌ها می‌پردازیم.

«ورمیر»‌

«موزه ملی آمستردام»، آمستردام؛‌ فوریه

بهترین‌ نمایشگاه‌های هنری ۲۰۲۳

نمایشگاه «ورمیر» را اگر نمایش دهه نام‌گذاری نکنیم باید نمایش سال بنامیم. در این نمایشگاه ۲۸ اثر از ۳۷ اثر منسوب به «یوهانس ورمیر»‌ نقاش بزرگ هلندی در اتاق‌های تاریک متوالی و گاهی به زیبایی به صورت انفرادی به نمایش گذاشته شدند. این فرصتی کم‌نظیر برای تماشای آثار «ورمیر»‌ بود.

در پایان این نمایش،‌ نمایشگاه آثار هنری «یوهانس ورمیر»‌ در موزه ملی آمستردام به محبوب‌ترین نمایشگاه هنری جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد.

نمایشگاه «ورمیر»‌ در موزه ملی آمستردام از دهم فوریه تا چهارم ژوئن برگزار شد. مسوولان موزه پس از پایان نمایشگاه اعلام کردند که ۶۵۰,۰۰۰ نفر از ۱۱۳ کشور از نمایشگاه بازدید کردند. پیشتر موزه ملی آمستردام این نمایشگاه را پربازدیدترین نمایشگاه تاریخ موزه معرفی کرده بود.

نشریه «گاردین»‌ پیش‌تر این نمایشگاه را «بیش از یک نمایشگاه و یک معجزه»‌ توصیف کرده بود. در این نمایشگاه ۸۲ درصد از آثار هنری «یوهانس ورمیر»‌، نقاش نامدار هنری به نمایش گذاشته شده بودند. این نمایش هنری در حقیقت بزرگ‌ترین گردهمایی آثار «ورمیر»‌ بود و در آن علاوه بر شاهکار «دختری با گوشواره مروارید»‌، برخی از آثار هنری این هنرمند که تاکنون به نمایش گذاشته نشده بودند نیز برای مردم نمایش داده شدند.

«یوهانس ورمیر» را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه می‌شناسیم. او در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت که از مشهورترین آن‌ها «دختری با گوشواره مروارید» و «خدمتکار شیردوش»‌ است. «ورمیر»‌ مرموزترین هنرمند در بین نقاشان چیره‌دست هلندی است؛ چراکه با وجود نقاشی‌های مشهورش،‌ هیچ اطلاعات شخصی از او وجود ندارد،‌ نه پرتره‌ای، نه نامه‌ای،‌ نه دست‌نوشته یا خاطراتی. «دختری با گوشواره مروارید» مشهورترین تابلو نقاشی این هنرمند محسوب می‌شود. این نقاشی که با نام «مونالیزای شمال» هم شناخته می‌شود نماد سبکی به نام «ترونی» است. مهارت «ورمیر» در به تصویر کشیدن نور در نقاشی‌ها در نحوه نگاه این دختر و بازتاب نور در گوشواره مروارید آن مشهود است.

«فیلیپ گاستون»

«تیت مدرن»، لندن؛‌ از اکتبر آغاز شد و تا بیست و چهارم فوریه ادامه دارد

بهترین‌ نمایشگاه‌های هنری ۲۰۲۳

این نمایشگاه با تمرکز بر آثار تراژی‌کمدی و مبتکرانه «فیلیپ گاستون»‌، هنرمند آمریکایی ـ کانادایی، گلچینی شگفت‌انگیز از نقاشی‌های این هنرمند را به نمایش گذاشته که طیف وسیعی از کارنامه او، همچون خودنگاره‌های غم‌انگیز و کاریکاتورهای سیاسی او را در بر می‌گیرد.

«دوناتلو:‌ مجسم کردن رنسانس»

«موزه ویکتوریا و آلبرت»، لندن‌؛‌ فوریه

بهترین‌ نمایشگاه‌های هنری ۲۰۲۳

موزه «ویکتوریا و آلبرت» با برگزاری این نمایشگاه مجموعه‌ای از مجسمه‌هایی که پیش از این در بریتانیا دیده نشده‌اند را به نمایش گذاشت و بینش جدیدی درباره این هنرمند و تاثیر آن بر توسعه هنری و فرهنگی ایتالیا در قرن پانزدهم میلادی را به بازدیدکنندگان عرضه کرد.

«دوناتلو:‌ مجسم کردن رنسانس» که نخستین نمایشگاه این هنرمند فلورانسی در بریتانیا بود، نشان داد که او انقلابی‌ترین مجسمه‌ساز بوده است. چندین مجسمه نفیس برنزی این مجسمه‌ساز از موسسات هنری سراسر جهان امانت گرفته و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

«دوناتلو» که از نظر بسیاری از مردم برترین مجسمه‌ساز تمام ادوار است، ایده‌های کلاسیک و قرون‌وسطایی را با هم درمی‌آمیخت تا مجسمه‌هایی خلق کند که بدیع و در عین حال سنتی بودند. این هنرمند که به خانواده مدیچی و حلقه آن‌ها در فلورانس نزدیک بود، از سنگ مرمر، سنگ، برنز، چوب، سفال و گچ برای خلق سفارشات مهم کلیسا و دولت استفاده می‌کرد. «دوناتلو» در حقیقت پیشتاز حرکت انقلابی در مجسمه‌سازی در دوره حیاتی فرهنگ اروپا شد.

«هیروشی سوگیموتو: ماشین زمان»‌

لندن، از اکتبر آغاز شد و تا هفتم ژانویه ادامه دارد

بهترین‌ نمایشگاه‌های هنری ۲۰۲۳

نمایشگاه مسحورکننده این عکاس بزرگ ژاپنی به ماجراجویی‌های پیشگامانه او در تصویرسازی می‌پردازد که ۵۰ سال فعالیت او را در برمی‌گیرد. در آثار او مناظر دریایی شناور در میان بازنمایی و انتزاع‌اند و حیوانات، مردم، شهرها و رعد و برق چیزی نیستند که به نظر می‌رسند.

«بازگشایی گالری ملی پرتره»

لندن، ژوئن

بهترین‌ نمایشگاه‌های هنری ۲۰۲۳

پس از سه سال تعطیلی، این مجموعه بزرگ ـ با نمایشگاهی شامل نقاب‌های زندگی، مینیاتورها، عکس‌های قدیمی، قهرمانان باستانی و مدرن و تصاویر متحرک فعالیت خود را از سر گرفت.

نمایشگاه یوهانس ورمیر هیروشی سوگیموتو فیلیپ گاستون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین