کد خبر: 71344 A

دینا سعدی Dina Saadi | منطقه طراحی دبی Dubai Design District

دینا سعدی نقاش روس سوریه ای و پرواز در دبی / ۳۵ متر طول ۱۵ متر ارتفاع /عکس ها

دینا سعدی نقاش روس سوریه ای و پرواز در دبی / ۳۵ متر طول ۱۵ متر ارتفاع /عکس ها

این هنرمند بیش از 150 نقاشی دیواری در بیش از 30 شهر جهان، از جمله عمان Amman دارد اما نقطه پروازش در دبی Dubai است.

ایران آرت : رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayME نوشت: دینا سعدی Dina Saadi که در مسکو به دنیا آمد و در سوریه بزرگ شد، از دوران کودکی اشتیاق به هنر را کشف کرد.

 به عنوان یک کودک بیش فعال، مادرش مشاهده کرد که تنها چیزی که می تواند توجه او را برای مدت طولانی به خود جلب کند، کاغذ و خودکارهای رنگی است. این خروجی خلاقانه به مادرش اجازه می‌داد تا در حالی که سعدی ساعت‌ها غرق در طراحی بود، کارهای دیگر را مدیریت کند.

 اولین خاطره سعدی از خلق آثار هنری به زمانی برمی‌گردد که او تنها سه سال داشت و چیزی را که «سیب‌زمینی» می‌نامید ترسیم می‌کرد – خط‌نویسی دایره‌های روی کاغذ.

 او می‌گوید: «از لحظه‌ای که اولین مجموعه مدادهایم را به من دادند، کاملاً جذب طراحی شدم، که تضاد بزرگی با طبیعت فعال و پرهیاهوی من بود. من در خانواده‌ای بزرگ شدم که هنر قدردانی می‌ شد، خوش شانس بودم که هر تابستان در فعالیت‌ها و دوره‌های هنری مختلف ثبت‌نام می‌شدم و من را در معرض تکنیک‌های هنری متنوعی قرار می‌دادند - نقاشی روی شیشه، استفاده از رنگ روغن، اکریلیک، پاستل، و کاوش در اشکال مختلف هنری. با این حال، آموزش هنر محدود در مدارس برای من یک چالش بود، که اغلب حداقل در معرض دید قرار می گرفت.»

دینا سعدی Dina Saadi

 سعدی می گوید. چند سال پس از نقل مکان به دبی در سال 2012، سعدی شروع به آزمایش سبک‌های مختلف نقاشی، از جمله اسپری رنگ، شرکت در کارگاه‌های هنری، سفر در اطراف کرد، تا اینکه سرانجام وسیله انتخابی خود را کشف کرد - دیوارهای بزرگ و خالی به عنوان بوم.

 اولین فرصت مهم نقاشی دیواری من در قاهره، مصر در سال 2015 و زمانی که در جشنواره زنان روی دیوارها شرکت کردم، به وجود آمد. 

سعدی می‌گوید: پس از انجام آن نقاشی دیواری، احساس کردم آنچه را که برای نقاشی دیوارهای بزرگ لازم است را دارم، اعتماد به نفس بیشتری داشتم و مشتاق بودم که دیوارهای بزرگ‌تری را برای نقاشی بکشم. 

دینا سعدی Dina Saadi

این هنرمند خیابانی سوری با نقاشی بیش از 150 نقاشی دیواری در بیش از 30 شهر جهان، فعالانه در جشنواره‌های هنری مختلف و پروژه‌های جهانی از جمله دیوارهای لانگ بیچ در سال‌های 2019 و 2023، جشنواره All Caps در روتردام، نشست سبک‌ها، جشنواره بلدک، عمان Amman شرکت کرده است.

 نقاشی های دیواری ایجاد شده توسط سعدی تنوع در اندازه را نشان می دهد. در حالی که برخی کوچک یا متوسط هستند، بزرگترین نقاشی دیواری او حدود 35 متر طول دارد و بلندترین آنها تقریباً 15 متر ارتفاع دارد.

 آثار این هنرمند همچنین در مکان‌های مختلف و برجسته در دبی از جمله ورودی ساختمان 5 در منطقه طراحی دبیDubai Design District و صندلی آمفی تئاتر در مارینا واک دبی Marina Walk Dubai به نمایش گذاشته شده است. 

دینا سعدی Dina Saadi

در این مناطق، سه اثر هنری متمایز - یک لاک پشت با طراحی دقیق، یک ماهی پر جنب و جوش و یک چتر دریایی ظریف - توسط این هنرمند ساخته شده است که مجموعاً حدود 40 متر اندازه دارند. 

یک نقاشی دیواری تعاملی ایجاد شده توسط سعدی را نیز می‌توانید در بازار تایم اوت در سوق البهار پیدا کنید. بازدیدکنندگان این فرصت را دارند که یک کد QR را اسکن کنند و آنها را قادر می سازد تا انیمیشن واقعیت افزوده نقاشی دیواری را در تلفن خود تجربه کنند. 

یکی دیگر از نقاشی های دیواری او که از زندگی دریایی جذاب در امارات الهام گرفته شده است، در امتداد ساحل در خور فکان قرار دارد. «البته، در مقایسه با تعداد نقاشی‌های دیواری عمومی که من در خارج از امارات دارم، نقاشی‌های دیواری عمومی که من در اینجا کشیده‌ام زیاد نیستند، با این حال، من دوست دارم نقاشی‌های دیواری عمومی بیشتری در دبی و امارات ایجاد کنم، زیرا این سفر جذاب برای من از اینجا شروع شد.

دینا سعدی Dina Saadi

 این هنرمند می‌گوید: «دبی فراتر از الهام گرفتن، فرصت‌هایی را فراهم کرده است که واقعاً هنر من را به جلو سوق داده است». 

«در حالی که تنوع در بیشتر مکان‌ها فقط یک کلمه رایج است، ترکیب منحصربه‌فرد فرهنگ‌ها و دیدگاه‌ها در دبی فوق‌العاده الهام‌بخش و برجسته است. من کاملاً معتقدم که هنرمندان وقتی در معرض طیف گسترده ای از مردم، فرهنگ ها و ایده ها قرار می گیرند، پیشرفت می کنند. ما به نوعی به عنوان کاوشگر عمل می کنیم و به دنبال دیدگاه های متنوع برای ایجاد آثار تاثیرگذار و نوآورانه هستیم. ما باید دیدگاه های مختلف را بپذیریم و تعصبات را کنار بگذاریم تا جهان را با چشمانی تازه ببینیم. 

سعدی می‌افزاید که ما به‌عنوان هنرمند از این طریق می‌توانیم هنری عمیق و نوآور خلق کنیم. با گذشت زمان، این هنرمند خیابانی، که به خاطر زیبایی‌شناسی پر جنب و جوش و جسورانه‌اش شناخته می‌شود، از استفاده از طرح‌های مشخص در کار خود دور شده و به سمت اشکال ارگانیک و روان‌تر متمایل شده است. 

سعدی می‌گوید: « به تازگی ترکیب‌های رنگی مختلف را بررسی کرده‌ام، که منجر به تنوع رنگ‌های متنوعی شده است که یادآور نقشه‌های حرارتی است و عنصری پویا و جدید به هنر من اضافه می‌کند. اما چگونه یک هنرمند می‌آموزد که برای خلق هنر دیواری کار کند؟ 

دینا سعدی Dina Saadi

سعدی می گوید: «گام اولیه در ایجاد هنر دیواری اغلب با تسلط بر مبانی هنر در مقیاس کوچکتر آغاز می شود. برای من، انتقال از بوم به نقاشی‌های دیواری در مقیاس بزرگ چندان دلهره‌آور نبود. هنگامی که در خلق آثار هنری بر روی بوم‌های کوچک‌تر مهارت داشته باشید، انتقال به سطوح بزرگ‌تر قابل کنترل‌تر می‌شود.» 

با این حال، تفاوت‌های اساسی بین هنر بوم و نقاشی دیواری از نظر تکنیک وجود دارد. «در مقیاس‌های کوچک‌تر، طراحی سبک آزاد امکان‌پذیرتر و کارآمدتر است. اما کار در مقیاس بزرگتر، به دلیل نزدیکی به دیوار، می تواند برای مبتدیان چالش برانگیزتر باشد. هنرمندان از تکنیک های مختلفی برای غلبه بر این چالش استفاده می کنند. نقاشی دیواری همچنین چالش های منحصر به فردی مانند شرایط آب و هوایی، تدارکات و جدول زمانی را ارائه می دهد. آب و هوا نقش مهمی ایفا می کند، زیرا نقاشی در فضای باز در شرایط نامساعد غیر عملی می شود. شرایط وزش باد استفاده از آسانسور را برای رسیدن به ارتفاعات بیشتر محدود می کند. نگرانی های ایمنی از جمله ایمنی افراد و شرایط محیطی نیز باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

 به گفته این هنرمند، جنبه دیگری که اغلب نادیده گرفته می شود، عمومی بودن نقاشی دیواری است. کار در یک استودیو حریم خصوصی و منطقه راحتی را فراهم می کند، در حالی که نقاشی عمومی به تعامل، مستندسازی و مشاهده دعوت می کند. همه هنرمندان در این سناریو پیشرفت نمی کنند. 

سعدی می‌گوید: در حالی که برخی از مخاطبان مشتاق هنر هستند، برخی دیگر ممکن است احساس ممانعت یا ناراحتی کنند و بر روند کار و سرعت آنها تأثیر بگذارد. با وجود تمام چالش‌های آشکار، نقاشی روی بسیاری از نقاشی‌های دیواری در سراسر جهان سفری باورنکردنی برای هنرمند بوده است. 

دینا سعدی Dina Saadi

سعدی می‌گوید: «اگرچه، بدون چالش‌ها - فشار فیزیکی، استرس گاه به گاه، خستگی یا آسیب‌دیدگی - این علاقه مطلق من است. سعدی می‌گوید: «سفر دیدگاه من را گسترده‌تر کرده است، مرا به زندگی‌ها و داستان‌های مختلف پیوند می‌دهد، هنرم را الهام می‌بخشد و تجربه انسانی‌ام را غنی می‌سازد. «از برخورد با مردم تا موقعیت‌های غیرعادی مانند پیمایش در یک شب در پاریس با تلفن مرده، تعقیب یک دزد در لندن یا گیر افتادن در آسانسور. هر تجربه، اگرچه گاهی اوقات چالش برانگیز است، اما جایگاه ویژه ای در قلب من دارد. رویاها را در سر می پرورانید و مسیر خلاقانه ای شجاعانه و بدون عذرخواهی را انتخاب کنید. «با دیدن نقاشی‌های دیواری‌ام سال‌ها بعد، برخی از آنها هنوز دست نخورده هستند، در حالی که با آن جوامع در ارتباط هستند، من را سرشار از قدردانی برای این سفر فوق‌العاده پر ارزش اما چالش‌برانگیز می‌کند.»

 

دینا سعدی Dina Saadi منطقه طراحی دبی Dubai Design District مارینا واک دبی Marina Walk Dubai
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین