کد خبر: 7871 A

علی فرامرزی از تور "دور سرزمینی" می‌گوید

بحران کم آبی در آثار هنری/ بودجه‌ای که تامین نشد

بحران کم آبی در آثار هنری/ بودجه‌ای که تامین نشد

علی فرامرزی عقیده دارد طبیعت در کنار انسان بیشترین سوژه‌هایی هستند که در آثار هنری نمود پیدا کرده‌اند و این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

ایران آرت: علی فرامرزی هنرمند نقاش که آثار کویری او، شهرت بسیاری دارند گفت: محیط زیست و توجه به آن موضوعی است که شاید هنرمندان در همه هنرها به خصوص هنر تجسمی و نقاشی به آن پرداخته‌اند و یکی از مهم‌ترین سوژه‌هایی است که در طول تاریخ آثاری پیرامون آن خلق شده است. در حقیقت سوژه طبیعت در کنار انسان بیشترین سوژه‌هایی هستند که در آثار هنری نمود پیدا کرده‌اند و این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

او ادامه داد: در تاریخ هنر هم بحث حیوانات و طبیعت همواره مطرح بوده و این مباحث در هنر تجسمی مباحثی ریشه‌دار است. ما اگر انسان را بخشی از طبیعت بگیریم می‌توان به جرات گفت که هنر تجسمی به غیر از محیط زیست و طبیعت موضوع دیگری نداشته است.

این هنرمند نقاش گفت: با توجه به بحران‌های محیط زیستی که در سطح جهانی رخ داده است و حساسیت کشورها به این موضوع تا جایی که بالاترین مقام‌های کشورها نیز نسبت به این بحران حساسیت نشان داده‌اند. این واکنش‌ها در حقیقت نشان دهنده عمق بحران محیط زیست است.

فرامرزی گفت: ما به عنوان سرزمینی که در آن بحران محیط زیستی داریم و به اضافه کم‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی که درباره مدیریت آب و محیط زیست داشتیم به طوری که به یک بحران مضاعف بر بحران جهانی بدل شده است به بخش مهمی از احساس و ایده‌های هنرمند نیز آسیب رسانده و آن را دچار بحران کرده است و بدون شک از بُعد فرهنگی هنرمند حساسیت‌ها و عکس‌العمل‌های خودش را خواهد داشت.

او گفت: توجه به بحران محیط زیست و کم آبی در ایران شاید به صورت جدی از 50 سال قبل مورد توجه هنرمندان نقاش قرار گرفته است به گونه‌ای که هنرمندان سرشناسی چون مارکو گریگوریان، غلامحسین نامی، پرویز کلانتری، جلال شباهنگی و تنی چند از هنرمندان سرشناس دیگر به این موضوع پرداخته‌اند. خود من نیز در آثارم به این موضوع پرداخته‌ام، چرا که همه ما این بحران را احساس کردیم و در آثارمان این دغدغه‌ها را منعکس کردیم.

این هنرمند نقاش گفت: من سال‌ها پیش این بحران را در قالب سری تابلوهای "هجوم کویری" منعکس کردم و تابلوهایی را در ابعاد بزرگ و کوچک خلق کردم چرا که شرایط بحران کویر را می‌دیدم که اگر جلوی آن گرفته نشود می‌تواند به یک بحران سرزمینی و سپس به یک بحران انسانی بدل شود.

فرامرزی گفت: من دو سال پیش پروژه‌ای را به وزارت ارشاد و سازمان محیط زیست پیشنهاد کردم که تور "دور سرزمینی" نام داشت. من آن زمان به دلیل آن که فکر می‌کردم بحران آب تنها به مناطق کویری مربوط نیست  و کل ایران درگیر آن خواهد شد این پیشنهاد را عنوان کردم .من برای روشن کردن این موضوع دریاچه ارومیه را موضوع کار خود قرار دادم  و تابلوی "نمک سود" را که به بحران کم آبی اختصاص داشت خلق کردم.

او گفت: بر این اساس من در تور "دور سرزمینی" پیشنهاد کردم آثاری که به موضوع بحران کم آبی و کویر اختصاص دارند در یک روند در مراکز مختلف استان‌ها به نمایش در بیاید تا توجه مردم و جامعه فرهیخته و فرهنگی مناطق دیگر را نیز به خود جلب کند.

این هنرمند نقاش اظهار داشت: این پروژه در زمان وزارت آقای جنتی در ارشاد مورد پیگیری قرار گرفت و خانم ابتکار هم در سازمان محیط زیست از این پروژه استقبال کردند؛ اما متاسفانه در مرحله تامین بودجه باقی ماند چرا که بسیاری از مراکز استان‌ها به دلیل نبود امکانات مناسب واکنش مثبتی به برگزاری این رویداد نشان ندادند.

فرامرزی گفت: با توجه به این که این بحران جدی‌تر شده است  من فکر می‌کنم اجرای این تور می‌تواند مقابله با بحران محیط زیستی را تبدیل به فرهنگ کند. اگر ما برنامه‌هایی برای تبدیل کردن این بحران به فرهنگ نداشته باشیم و به شکل هیجانات آنی به آن واکنش نشان دهیم و در عمق کنش‌ها و واکنش‌های فرهنگی ما منعکس نشود تاثیری نخواهد داشت. مسئولین باید بتوانند این ماجرا را تبدیل به فرهنگ بکنند و اگر این پروژه در قالب پروژه‌ای ملی برگزار شود، می‌توان امیدوار بود به نتایجی مثبت برسد.

این هنرمند گفت: به نظر من جامعه فرهنگی باید واکنش نشان دادن به این بحران را وظیفه خود بداند، چرا که از جامعه فرهنگی سوال خواهد شد. این مسئله به واقع شوخی نیست و اگر به بحران انسانی و مهاجرت‌های اجباری تبدیل شود فاجعه عظیمی رخ خواهد داد.

این هنرمند نقاش گفت: اگر این واکنش از طریق فرهنگ‌سازی ارائه شود نه تنها از طریق هنر تجسمی، بلکه از دریچه، موسیقی، ادبیات، سینما و تئاتر هم قابل انعکاس است؛ آن‌گونه که تا پیش از این هم بوده و ما در ادبیات خود افرادی چون محمود دولت آبادی را داریم که به این موضوع پرداخته‌اند.

 

علی فرامرزی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین