کد خبر: 8651 A

توسعه گردشگری هنری با برگزاری حراج‌ها/ محبوبه کاظمی از آرت توریسم می‌گوید

توسعه گردشگری هنری با برگزاری حراج‌ها/ محبوبه کاظمی از آرت توریسم می‌گوید

سیده‌محبوبه کاظمی دولابی عقیده دارد گردشگری و هنر می‌توانند با کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، موتور قدرتمندی برای اقتصاد کشور باشند.

ایران‌‌آرت: مدیر مسؤول نگارخانه ترانه باران و طراح و کارآفرین گردشگری هنری در کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «گردشگری هنری» چه تأثیری بر کارآفرینی و ارزآوری دارد، اظهار کرد: هدف از گردشگری هنری (Art Tourism) علاوه بر افزایش گردشگران و اقامت انان، فعال کردن پتانسیل‌های اقتصادی عرصه هنر است تا از طریق معرفی و فروش آثار هنری و محصولات فرهنگی و هنری بتوان موجب کارآفرینی و اشتغالزایی،منجر به تقویت معاش هنرمندان شده و با ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی هنر، باعث افزایش انگیزه آنان برای ادامه فعالیت نیز شد.

او در گفت و گو با خبرنگار "ایلنا" افزود: اگرچه گفته می‌شود «هنر نزد ایرانیان است و بس»، اما در زمینه «گردشگری هنری» و انجام سفرهای توریستی با رهیافت هنری، اقدامات درخور شأنی برای هنر ایران صورت نگرفته است.

مدیر مسؤول نگارخانه ترانه باران که به صورت تخصصی در حوزه‌ی هنرهای ایرانی و اسلامی فعالیت می‌کند، پیرامون فعالیت‌های انجام شده درخصوص ترویج گردشگری هنری در کشور گفت: در سالهای پیش، طرح گردشگری هنری به صورت یک طرح کارآفرینی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که با توجه به چشم‌انداز 1404 ایران که باید از نظر گردشگری در اشتغال‌زایی و ارزآوری اقتصادی به جایگاه بالایی در منطقه برسد، با تشکیل کمیته‌ی علمی و پژوهشی مورد حمایت و توجه قرار گرفت.

این فعال اقتصادی فرهنگی یکی از روش‌های موثر برای ارزآوری را ورود گردشگران خارجی به کشور دانست و گفت: زمان آن گذشته است که صرفا نفت بفروشیم و از پول آن ارتزاق کنیم، بلکه باید به فکر جایگزینی مثل حوزه گردشگری و هنر با توجه به ارزشهای ایرانی و اسلامی به جای نفت و گاز باشیم و از ایجاد رویدادهایی مانند حراج‌های هنری و نمایشگاه‌ها و آرت‌فرها که می‌توانند در ایجاد انگیزه سفر برای گردشگران هنری مؤثر باشد، نباید غافل شد.

کاظمی دولابی در خصوص اقدامات انجام گرفته، افزود: حراج باران در سال ٩٥ به عنوان اولین رویداد گردشگری هنری با محوریت هنرهای ایرانی و اسلامی خط و خوشنویسی، با وجود شرایط سخت اقتصادی و بدون حمایت ولی با نگاه به منافع ملی و عشق و علاقه به کار فرهنگی و رونق اقتصادی هنر اصیل خط و خوشنویسی که از منابع غنی هنری ایران محسوب می‌شود، برگزار شد.

وی تصریح کرد: اگرچه نقش دستگاههای دولتی کشور مانند سازمان گردشگری و وزارتخانه‌های خارجه و ارشاد در امر گردشگری هنری چشمگیر است، با این حال نباید تمام بار را بر گرده آنان انداخت بلکه ایجاد یک تفکر سیستمی در نهادهای دیگر دولتی که اتفاقاً نقش بسیار مؤثر و بسزایی در رونق این دو حوزه دارند نیز لازم و ضروری است.

وی افزود: براساس اصل ٤٤ قانون اساسی نقش بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی را نباید نادیده گرفت. گالری‌ها و فعالان اقتصاد هنر و گردشگری و حتی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و دیگر بازیگران اصلی این حوزه‌ها نقش کلیدی در رونق گردشگری هنری دارند؛ چراکه نمایش و ارائه بخش قابل توجهی از آثار هنرمندان تجسمی برعهده بخش خصوصی است که البته این بخش برای تداوم فعالیت خود نیازمند حمایت و توجه بیش از پیش مادی و معنوی دولت است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری و هنر به مثابه دو بال می‌توانند با کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری موتور قدرتمندی برای اقتصاد کشور باشند. با توجه به شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، که «اشتغال‌زایی» از مهمترین دغدغه‌های کشور است، گردشگری هنری را باید مورد توجه قرار داده و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای هنرهای مختلف در مقاصد مختلف و در جهت رشد و توسعه‌ اقتصادی مقاصد و صیانت از میراث فرهنگی برنامه‌ریزی و اجرا کرد. گالری‌ها، تئاترها، سینماها و کنسرت‌ها که بخشی از ارکان  اصلی «گردشگری هنری» هستند، را یاری داد و از منابع غنی هنری کشور خصوصا صنایع دستی در طرح و برنامه‌ها استفاده کرد.

این دانش‌آموخته مدیریت عالی گردشگری درباره اهمیت توجه به گردشگری هنری گفت: گردشگری هنری نوعی دیپلماسی عمومی (Public Diplomacy) است که افکار عمومی ملتهای دیگر را با فرهنگ ملی کشورمان آشنا نموده و باعث بهبود چهره کشور در عرصه بین‌الملل می‌شود. یکی از ابزارهای دیپلماسی عمومی، «تبادلات فرهنگی» است که در آن برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی در زمینه مردم‌شناسی، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و نیز تعامل هنرمندان کشورها با یکدیگر باعث ایجاد درک و شناخت متقابل آنها می‌شود.

 

نگارخانه ترانه باران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین